Ve své bakalářské práci se věnuji tématu cenzury nahých těl v umění a snažím se přijít na to, kde je
určena právě ona pomyslná hranice mezi pornografií a uměním s erotickým motivem. Mým cílem,
jakožto reakcí na tohle téma, bylo vytvořit instalaci z plochých, skleněných obrazů. Motivem těchto
obrazů je moje autorská koláž, jež do jisté míry evokuje dojem právě oné cenzury erotičnosti a měla
by diváka přimět přemýšlet nad tím, jak nejen on sám, ale jak i celá společnost vnímá rozdíl mezi
pornografií a erotickým uměním. Monumentální obrazy jsou rozděleny do tří velikostně identických
ploch v kovovém rámu nainstalovaných v prostoru diagonálně za sebou. Při pohledu z určitého úhlu
se obraz spojí v celek, avšak díky jeho průsvitnosti a vrstvení za sebou se může před našimi zraky
také měnit.
Anotace v angličtině
In my bachelor's thesis, I deal with the topic of censorship of naked bodies in art and try to figure
out where the imaginary border between pornography and erotic art is determined. My goal, as a
response to this theme, was to create an installation of flat glass images with motif of my author's
collage, which to a certain extent evokes the impression of censorship of eroticism and should make
the viewer think about how the society perceives the difference between pornography and erotic art.
The monumental images are divided into three identically sized areas in a metal frame installed in
the space diagonally behind each other. When viewed from a certain angle, the image comes
together as a whole, but thanks to its translucency and layering, it can also change in front of our
eyes.
Klíčová slova
koláž, erotika, akt, pornografie, cenzura, historie, tělo
Klíčová slova v angličtině
collage, erotic art, nude, pornography, censorship, history, body
Rozsah průvodní práce
49s.
Jazyk
CZ
Anotace
Ve své bakalářské práci se věnuji tématu cenzury nahých těl v umění a snažím se přijít na to, kde je
určena právě ona pomyslná hranice mezi pornografií a uměním s erotickým motivem. Mým cílem,
jakožto reakcí na tohle téma, bylo vytvořit instalaci z plochých, skleněných obrazů. Motivem těchto
obrazů je moje autorská koláž, jež do jisté míry evokuje dojem právě oné cenzury erotičnosti a měla
by diváka přimět přemýšlet nad tím, jak nejen on sám, ale jak i celá společnost vnímá rozdíl mezi
pornografií a erotickým uměním. Monumentální obrazy jsou rozděleny do tří velikostně identických
ploch v kovovém rámu nainstalovaných v prostoru diagonálně za sebou. Při pohledu z určitého úhlu
se obraz spojí v celek, avšak díky jeho průsvitnosti a vrstvení za sebou se může před našimi zraky
také měnit.
Anotace v angličtině
In my bachelor's thesis, I deal with the topic of censorship of naked bodies in art and try to figure
out where the imaginary border between pornography and erotic art is determined. My goal, as a
response to this theme, was to create an installation of flat glass images with motif of my author's
collage, which to a certain extent evokes the impression of censorship of eroticism and should make
the viewer think about how the society perceives the difference between pornography and erotic art.
The monumental images are divided into three identically sized areas in a metal frame installed in
the space diagonally behind each other. When viewed from a certain angle, the image comes
together as a whole, but thanks to its translucency and layering, it can also change in front of our
eyes.
Klíčová slova
koláž, erotika, akt, pornografie, cenzura, historie, tělo
Klíčová slova v angličtině
collage, erotic art, nude, pornography, censorship, history, body
Zásady pro vypracování
1. Konzultace s vedoucím bakalářské práce
2. Zpracování návrhů, modelů, kresebných studií, fotografií
3. Vypracované písemné doprovodné zprávy, zahrnující všechny etapy návrhů
4. Obeznámení s použitou technologií
5. Realizace v materiálu
6. Fotodokumentace
Zásady pro vypracování
1. Konzultace s vedoucím bakalářské práce
2. Zpracování návrhů, modelů, kresebných studií, fotografií
3. Vypracované písemné doprovodné zprávy, zahrnující všechny etapy návrhů
4. Obeznámení s použitou technologií
5. Realizace v materiálu
6. Fotodokumentace
Seznam doporučené literatury
ALAN, Josef: Alternativní kultura. Příběh české společnosti 1945 –1989. Nakladatelství Lidové noviny, Praha 2001. ISBN 80-7106-449-1.
CHALUMEAU, J. L.: Přehled teorií umění, Portál, 2003. ISBN 80-7178-663-2.
HEARTNEY, Eleanor. Art and Today. London: Phadion, 2008. ISBN 978-0-7148-45142.
KLASOVÁ, Milena. Libenský a Brychtová. Praha: Gallery, 2002. ISBN 80-86010-54-6.
KOLESÁR, Zdeno. Kapitoly z dějin designu. Praha: VŠUP, 2009. ISBN 978-8086863283.
MILLER, Judith, LIEBE, Frankie, HILL, Mark. Sklo 20. století, Bratislava: NOXI 2005 ISBN 80-89-179-21-5.
RAIMANOVÁ, Ivona. V prostoru 2000, Generace 1989–2009, Liberec: Spacium, 2009. ISBN 9788025457511.
RICKE, Helmut. Czech Glass 1945–1980/Design in an Age of Adversity, Stuttgart: Arnoldsche Verlagsanstalt, 2008. ISBN 978-3-89790-217-6.
RUHRNBERG, Karl. Umění 20. století. Köln: Tachen GmbH, 2000. ISBN 80-7209-521-8.
ZHOŘ, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha SPN, 1992. ISBN 80-04-25555-8.
Seznam doporučené literatury
ALAN, Josef: Alternativní kultura. Příběh české společnosti 1945 –1989. Nakladatelství Lidové noviny, Praha 2001. ISBN 80-7106-449-1.
CHALUMEAU, J. L.: Přehled teorií umění, Portál, 2003. ISBN 80-7178-663-2.
HEARTNEY, Eleanor. Art and Today. London: Phadion, 2008. ISBN 978-0-7148-45142.
KLASOVÁ, Milena. Libenský a Brychtová. Praha: Gallery, 2002. ISBN 80-86010-54-6.
KOLESÁR, Zdeno. Kapitoly z dějin designu. Praha: VŠUP, 2009. ISBN 978-8086863283.
MILLER, Judith, LIEBE, Frankie, HILL, Mark. Sklo 20. století, Bratislava: NOXI 2005 ISBN 80-89-179-21-5.
RAIMANOVÁ, Ivona. V prostoru 2000, Generace 1989–2009, Liberec: Spacium, 2009. ISBN 9788025457511.
RICKE, Helmut. Czech Glass 1945–1980/Design in an Age of Adversity, Stuttgart: Arnoldsche Verlagsanstalt, 2008. ISBN 978-3-89790-217-6.
RUHRNBERG, Karl. Umění 20. století. Köln: Tachen GmbH, 2000. ISBN 80-7209-521-8.
ZHOŘ, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha SPN, 1992. ISBN 80-04-25555-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zodpovídá otázky položené v oponentském posudku. pan Stanický komentuje kompoziční řešené objektu. Pan Berdych má otázky ohledně technologického zpracování objektu. Pan Illo a pan Hlaveš se shodují na tom, že chyba, ke které došlo při výrobě celkovému dojmu z práce prospěla. Pan Karel tápe, zda se jedná o umělecký objekt či design. Domnívá se, že objekt nesplňuje ani jednu z poloh přesvědčivě. Studentka na podněty reaguje obhajobou a za svou prací si stojí.