Tato bakalářská práce se zabývá Létem svobody a jeho významem v boji za občanská práva v USA. Projekt Léto svobody byl vytvořen v roce 1964 v Mississippi s cílem podpořit registraci černochů k volbám. První část práce je zaměřená na historické události popisující rasové rozdíly, segregaci a probíhající boj za rasovou rovnost. V další části je popsáno hnutí za občanská práva a jeho základní představitelé a protesty. Dále tato práce analyzuje Léto svobody v Mississippi a smrt několika účastníků. Nakonec je vysvětlen dopad projektu Léta svobody na hnutí za občanská práva.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the Freedom Summer and its significance for the U.S. civil rights movement. The Freedom Summer project was created in 1964 in Mississippi to encourage voter registration of blacks. The first part of the thesis is focused on historical events, describing racial disparities, segregation, and the ongoing battle towards racial equality. The next part describes the civil rights movement and its fundamental leaders and protests. Further on, it analyses the Mississippi Freedom Summer and the deaths of several participants. Finally, this thesis explains the influence of the Freedom Summer project on the continuation of the civil rights movement.
Klíčová slova
Léto svobody, Spojené státy americké, Jih USA, Mississippi, hnutí za občanská práva, rasismus, nerovnost, segregace, útlak, Hořící Mississippi, černá rasa, protesty, lidská práva
Klíčová slova v angličtině
Freedom Summer, United States, U.S. South, Mississippi, civil rights movement, racism, inequality, segregation, oppression, Mississippi Burning, black race, protests, human rights
Rozsah průvodní práce
44
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá Létem svobody a jeho významem v boji za občanská práva v USA. Projekt Léto svobody byl vytvořen v roce 1964 v Mississippi s cílem podpořit registraci černochů k volbám. První část práce je zaměřená na historické události popisující rasové rozdíly, segregaci a probíhající boj za rasovou rovnost. V další části je popsáno hnutí za občanská práva a jeho základní představitelé a protesty. Dále tato práce analyzuje Léto svobody v Mississippi a smrt několika účastníků. Nakonec je vysvětlen dopad projektu Léta svobody na hnutí za občanská práva.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the Freedom Summer and its significance for the U.S. civil rights movement. The Freedom Summer project was created in 1964 in Mississippi to encourage voter registration of blacks. The first part of the thesis is focused on historical events, describing racial disparities, segregation, and the ongoing battle towards racial equality. The next part describes the civil rights movement and its fundamental leaders and protests. Further on, it analyses the Mississippi Freedom Summer and the deaths of several participants. Finally, this thesis explains the influence of the Freedom Summer project on the continuation of the civil rights movement.
Klíčová slova
Léto svobody, Spojené státy americké, Jih USA, Mississippi, hnutí za občanská práva, rasismus, nerovnost, segregace, útlak, Hořící Mississippi, černá rasa, protesty, lidská práva
Klíčová slova v angličtině
Freedom Summer, United States, U.S. South, Mississippi, civil rights movement, racism, inequality, segregation, oppression, Mississippi Burning, black race, protests, human rights
Zásady pro vypracování
Shromáždění materiálů k tématu
Studium odborné literatury
Formulace cílů práce
Analýza významu léta roku 1964 v Mississippi v boji za občanská práva v USA
Vyvození a formulace závěrů práce
Zásady pro vypracování
Shromáždění materiálů k tématu
Studium odborné literatury
Formulace cílů práce
Analýza významu léta roku 1964 v Mississippi v boji za občanská práva v USA
Vyvození a formulace závěrů práce
Seznam doporučené literatury
Watson, Bruce. Freedom Summer: The Savage Season That Made Mississippi Burn and Made America a Democracy. New York: Viking Adult, 2010.
Cagin, Seth, and Philip Dray. We Are Not Afraid: The story of Goodman, Schwerner, and Chaney and the Civil Rights Campaign for Mississippi. New York: Nation Books, 2006.
Dierenfield, Bruce J. The Civil Rights Movement: Revised Edition. New York: Routledge, 2008.
Hasday, Judy L. The Civil Rights Act of 1964: An End to Racial Segregation (Milestones in American History). New York: Infobase Publishing, 2007.
Risen, Clay. The Bill of the Century: The Epic Battle for the Civil Rights Act. London: Bloomsbury, 2014.
Seznam doporučené literatury
Watson, Bruce. Freedom Summer: The Savage Season That Made Mississippi Burn and Made America a Democracy. New York: Viking Adult, 2010.
Cagin, Seth, and Philip Dray. We Are Not Afraid: The story of Goodman, Schwerner, and Chaney and the Civil Rights Campaign for Mississippi. New York: Nation Books, 2006.
Dierenfield, Bruce J. The Civil Rights Movement: Revised Edition. New York: Routledge, 2008.
Hasday, Judy L. The Civil Rights Act of 1964: An End to Racial Segregation (Milestones in American History). New York: Infobase Publishing, 2007.
Risen, Clay. The Bill of the Century: The Epic Battle for the Civil Rights Act. London: Bloomsbury, 2014.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou práci. Po přečtení posudků vedoucího a oponenta byly položeny následující otázky:
Why do you think that the 1964 Freedom Summer project was designed specifically for Mississippi and why was it mostly young people and students who were involved in it?
Why was illiteracy such an issue? How is it connected to voting rights?
Did illiteracy prevent people from voting?
Please explain the following terms: “the Middle Passage”, “the African diaspora”.
On p. 29 you say that 1,200 potential black voters registered, while on p. 33 you claim it was 1,600 black voters. Can you explain the difference?
In your thesis you use the term “black“ when referring to people. Could you explain why you chose to do so and why you didn’t use any other terms which might be considered more politically correct?