Tato bakalářská práce pojednává o tématu dospívání ve vybraných povídkách spisovatelů Ernesta Hemingwaye a Johna Bartha. S ohledem na původ obou autorů je tato práce zaměřena převážně na Americké povídky, jejich vývoj a historii. Téma dospívání je popsáno zejména z literárního hlediska a je soustředěno především na dospívání hlavní postavy a její prožitky, které ji přibližují k dospělosti. V návaznosti k autorům povídek nechybí ani kratší biografická část. Analytická část této práce je zaměřena na analýzu dospívání ve čtyřech povídkách rozdělených do dvojic. Každá dvojice obsahuje jednu povídku od každého z autorů. Cílem této analýzy je porovnat jednotlivé dvojice povídek a analyzovat téma dospívání v každé z nich.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the coming-of-age theme in selected short stories by writers Ernest Hemingway and John Barth. Since both Hemingway and Barth are American authors, this thesis focuses mainly on American short stories, their development and history. The theme of adolescence is described primarily from a literary point of view and focuses mainly on the main character's coming of age and her experiences that lead her to adulthood. In connection with the authors, there is also a biographical section. The analytical part of this thesis focuses on the analysis of coming of age in four short stories divided into pairs. Each pair contains one short story by Hemingway and one by Barth. The aim of this analysis is to compare each pair of short stories and analyze the theme of adolescence in each of them.
Klíčová slova
povídky, dospívání, Ernest Hemingway, John Barth
Klíčová slova v angličtině
short story, coming of age, Ernest Hemingway, John Barth
Rozsah průvodní práce
45 s.
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce pojednává o tématu dospívání ve vybraných povídkách spisovatelů Ernesta Hemingwaye a Johna Bartha. S ohledem na původ obou autorů je tato práce zaměřena převážně na Americké povídky, jejich vývoj a historii. Téma dospívání je popsáno zejména z literárního hlediska a je soustředěno především na dospívání hlavní postavy a její prožitky, které ji přibližují k dospělosti. V návaznosti k autorům povídek nechybí ani kratší biografická část. Analytická část této práce je zaměřena na analýzu dospívání ve čtyřech povídkách rozdělených do dvojic. Každá dvojice obsahuje jednu povídku od každého z autorů. Cílem této analýzy je porovnat jednotlivé dvojice povídek a analyzovat téma dospívání v každé z nich.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the coming-of-age theme in selected short stories by writers Ernest Hemingway and John Barth. Since both Hemingway and Barth are American authors, this thesis focuses mainly on American short stories, their development and history. The theme of adolescence is described primarily from a literary point of view and focuses mainly on the main character's coming of age and her experiences that lead her to adulthood. In connection with the authors, there is also a biographical section. The analytical part of this thesis focuses on the analysis of coming of age in four short stories divided into pairs. Each pair contains one short story by Hemingway and one by Barth. The aim of this analysis is to compare each pair of short stories and analyze the theme of adolescence in each of them.
Klíčová slova
povídky, dospívání, Ernest Hemingway, John Barth
Klíčová slova v angličtině
short story, coming of age, Ernest Hemingway, John Barth
Zásady pro vypracování
Shromáždění materiálů k tématu
Studium odborné literatury
Formulace cílů práce
Analýza vybraných povídek Ernesta Hemingwaye a Johna Bartha
Vyvození a formulace závěrů práce
Zásady pro vypracování
Shromáždění materiálů k tématu
Studium odborné literatury
Formulace cílů práce
Analýza vybraných povídek Ernesta Hemingwaye a Johna Bartha
Vyvození a formulace závěrů práce
Seznam doporučené literatury
Bendixen, Alfred, and James Nagel. A Companion to the American Short Story. Chichester: Wiley-Blackwell, 2010.
Donaldson, Scott. The Cambridge Companion to Hemingway. Cambridge: Cambridge University Press, 1999.
Millard, Kenneth. Coming of Age in Contemporary American Fiction. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2007.
Scofield, Martin. The Cambridge Introduction to the American Short Story. Cambridge: Cambridge University Press, 2011.
Ziegler, Heide. John Barth (Routledge Revivals). London: Routledge, 1987.
Seznam doporučené literatury
Bendixen, Alfred, and James Nagel. A Companion to the American Short Story. Chichester: Wiley-Blackwell, 2010.
Donaldson, Scott. The Cambridge Companion to Hemingway. Cambridge: Cambridge University Press, 1999.
Millard, Kenneth. Coming of Age in Contemporary American Fiction. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2007.
Scofield, Martin. The Cambridge Introduction to the American Short Story. Cambridge: Cambridge University Press, 2011.
Ziegler, Heide. John Barth (Routledge Revivals). London: Routledge, 1987.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou práci. Po přečtení posudků vedoucího a oponenta byly položeny následující otázky:
Why didn't you shorten your thesis?
Why is the topic ‘coming of age’ so relevant for the genre of short story? Has the ‘shortness’ of the genre something to do with it?
Why did you choose these 4 short stories for your analysis?
What is the second meaning of a "fun house" in the short story?
You quote Scofield, claiming that “Ernest Hemingway is considered to be the author of modernist short stories ... [... and ...] John Barth is considered a postmodernist short story writer” (34). Do you agree with this? Can you explain how this difference shows or does not show in the short stories you analyze?