Diplomová práce se zabývá etikou v reklamě se specifikací na reklamy na léčivé přípravky a doplňky stravy určené pro širokou veřejnost. Cílem práce je zjistit míru vnímání férovosti v reklamě spotřebiteli, možnost rozlišení reklam na léčivé přípravky a doplňky stravy a rozpoznání manipulace v rámci těchto dvou značně odlišných produktů. V první části práce je vypracován teoretický základ, jež se zabývá etikou, persuazí a regulací reklamy. Praktická část je rozdělena na dva výzkumy. První, sekundární, je prováděn formou analýzy reklamních spotů na léčivé přípravky a doplňky stravy. Analýza reklamních spotů vychází z teorie popsané v teoretické části práce. Druhý výzkum je veden formou polostrukturovaných rozhovorů a je zde u spotřebitelů zjišťována míra povědomí o rozdílu mezi reklamou na léčivý přípravek a doplněk stravy a míra vnímání manipulativních technik použitých v reklamách. Výzkum je zaměřen na generaci X a generaci Y a vyplývá z něj mezi těmito generacemi viditelný rozdíl. V projektové části práce je výzkum použit jako základní stavební prvek pro vytvoření návrhu, jak v reklamách na léčivé přípravky a doplňky stravy postupovat. Je vytvořen návrh projektu určeného pro zadavatele a zpracovatele reklam na tyto typy produktů s cílem vyšší ochrany spotřebitele.
Annotation in English
The thesis deals with ethics in advertising with a specific focus on advertisements for pharmaceuticals and dietary supplements intended for the general public. The aim of the thesis is to determine the degree to which consumers perceive fairness in advertising, the possibility of distinguishing between advertisements for pharmaceuticals and dietary supplements, and the recognition of manipulation within these two very different products. The first part of the dissertation develops a theoretical framework that addresses the ethics, persuasion and regulation of advertising. The practical part is divided into two investigations. The first, secondary, is conducted by analysing advertisements for pharmaceuticals and dietary supplements. The analysis of the advertising spots is based on the theory described in the theoretical part of the thesis. The second research is conducted in the form of semi-structured interviews and the level of consumer awareness of the difference between the advertising for a medicine and a dietary supplement and the level of perception of the manipulative techniques used in the advertisements are investigated. The research focuses on Generation X and Generation Y and shows a visible difference between these generations. In the project part of the thesis, the research is used as a basic building block to develop a proposal on how to proceed in drug and dietary supplement advertisements. A project proposal is developed for advertisers and developers of advertisements for these types of products with the aim of greater consumer protection.
Keywords
etika v reklamě, persuaze v reklamě, reklama na léčivé přípravky, reklama na doplňky stravy, právní regulace
Keywords in English
ethics in advertising, persuasion in advertising, advertising of pharmaceuticals, advertising of dietary supplements, legal regulation
Length of the covering note
90 s. (168 578 znaků)
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce se zabývá etikou v reklamě se specifikací na reklamy na léčivé přípravky a doplňky stravy určené pro širokou veřejnost. Cílem práce je zjistit míru vnímání férovosti v reklamě spotřebiteli, možnost rozlišení reklam na léčivé přípravky a doplňky stravy a rozpoznání manipulace v rámci těchto dvou značně odlišných produktů. V první části práce je vypracován teoretický základ, jež se zabývá etikou, persuazí a regulací reklamy. Praktická část je rozdělena na dva výzkumy. První, sekundární, je prováděn formou analýzy reklamních spotů na léčivé přípravky a doplňky stravy. Analýza reklamních spotů vychází z teorie popsané v teoretické části práce. Druhý výzkum je veden formou polostrukturovaných rozhovorů a je zde u spotřebitelů zjišťována míra povědomí o rozdílu mezi reklamou na léčivý přípravek a doplněk stravy a míra vnímání manipulativních technik použitých v reklamách. Výzkum je zaměřen na generaci X a generaci Y a vyplývá z něj mezi těmito generacemi viditelný rozdíl. V projektové části práce je výzkum použit jako základní stavební prvek pro vytvoření návrhu, jak v reklamách na léčivé přípravky a doplňky stravy postupovat. Je vytvořen návrh projektu určeného pro zadavatele a zpracovatele reklam na tyto typy produktů s cílem vyšší ochrany spotřebitele.
Annotation in English
The thesis deals with ethics in advertising with a specific focus on advertisements for pharmaceuticals and dietary supplements intended for the general public. The aim of the thesis is to determine the degree to which consumers perceive fairness in advertising, the possibility of distinguishing between advertisements for pharmaceuticals and dietary supplements, and the recognition of manipulation within these two very different products. The first part of the dissertation develops a theoretical framework that addresses the ethics, persuasion and regulation of advertising. The practical part is divided into two investigations. The first, secondary, is conducted by analysing advertisements for pharmaceuticals and dietary supplements. The analysis of the advertising spots is based on the theory described in the theoretical part of the thesis. The second research is conducted in the form of semi-structured interviews and the level of consumer awareness of the difference between the advertising for a medicine and a dietary supplement and the level of perception of the manipulative techniques used in the advertisements are investigated. The research focuses on Generation X and Generation Y and shows a visible difference between these generations. In the project part of the thesis, the research is used as a basic building block to develop a proposal on how to proceed in drug and dietary supplement advertisements. A project proposal is developed for advertisers and developers of advertisements for these types of products with the aim of greater consumer protection.
Keywords
etika v reklamě, persuaze v reklamě, reklama na léčivé přípravky, reklama na doplňky stravy, právní regulace
Keywords in English
ethics in advertising, persuasion in advertising, advertising of pharmaceuticals, advertising of dietary supplements, legal regulation
Research Plan
Zpracujte rešerši literatury a dostupné judikatury se zaměřením na reklamu na léčivé přípravky a doplňky stravy, jakož i etické aspekty těchto tohoto typu reklam.
Stanovte cíle, metody a výzkumné otázky práce.
Proveďte kvantitativní výzkum zaměřený na reklamy na léčivé přípravky a doplňky stravy
Vyhodnoťte zjištění v primárním výzkumu a na jeho základě vytvořte kvalitativní výzkum.
Zodpovězte výzkumné otázky a vyberte relevantní data pro projektovou část.
Na základě teoretické a praktické části vypracujte projektovou část, která může pomoci řešit problém v této oblasti.
Research Plan
Zpracujte rešerši literatury a dostupné judikatury se zaměřením na reklamu na léčivé přípravky a doplňky stravy, jakož i etické aspekty těchto tohoto typu reklam.
Stanovte cíle, metody a výzkumné otázky práce.
Proveďte kvantitativní výzkum zaměřený na reklamy na léčivé přípravky a doplňky stravy
Vyhodnoťte zjištění v primárním výzkumu a na jeho základě vytvořte kvalitativní výzkum.
Zodpovězte výzkumné otázky a vyberte relevantní data pro projektovou část.
Na základě teoretické a praktické části vypracujte projektovou část, která může pomoci řešit problém v této oblasti.
Recommended resources
CIALDINI, Robert B., 2007. Influence: The Psychology of Persuasion. Rev. ed. New York: Collins Business. ISBN 9780061241895.
KAHNEMAN, Daniel, 2012. Myšlení: rychlé a pomalé. V Brně: Jan Melvil. Pod povrchem. ISBN 978-80-87270-42-4.
KAHNEMAN, Daniel, Paul SLOVIC a Amos TVERSKY, c1982. Judgment under uncertainty: heuristics and biases. New York: Cambridge University Press. ISBN 978-052-1284-141.
NUTIL, Petr, 2018. Média, lži a příliš rychlý mozek: průvodce postpravdivým světem. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0716-2.
RIGEL, Filip, Ondřej MORAVEC a Dana ONDREJOVÁ, 2018. Reklamní právo. Praha: C.H. Beck. ISBN 978-978-80-7400-686-9.
ROZEHNAL, Aleš, 2022. Média, etika a právo. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk. ISBN 978-80-7380-884-6.
WINTER, Filip, 2007. Právo a reklama v praxi. Praha: Linde. ISBN 978-80-7201-654-9.
Recommended resources
CIALDINI, Robert B., 2007. Influence: The Psychology of Persuasion. Rev. ed. New York: Collins Business. ISBN 9780061241895.
KAHNEMAN, Daniel, 2012. Myšlení: rychlé a pomalé. V Brně: Jan Melvil. Pod povrchem. ISBN 978-80-87270-42-4.
KAHNEMAN, Daniel, Paul SLOVIC a Amos TVERSKY, c1982. Judgment under uncertainty: heuristics and biases. New York: Cambridge University Press. ISBN 978-052-1284-141.
NUTIL, Petr, 2018. Média, lži a příliš rychlý mozek: průvodce postpravdivým světem. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0716-2.
RIGEL, Filip, Ondřej MORAVEC a Dana ONDREJOVÁ, 2018. Reklamní právo. Praha: C.H. Beck. ISBN 978-978-80-7400-686-9.
ROZEHNAL, Aleš, 2022. Média, etika a právo. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk. ISBN 978-80-7380-884-6.
WINTER, Filip, 2007. Právo a reklama v praxi. Praha: Linde. ISBN 978-80-7201-654-9.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Předsedkyně komise přivítala studentku na státních závěrečných zkouškách.
Studentka představila zkušební komisi svou diplomovou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Studentka dostala prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (oponent):
Aká metóda bola použitá pri analýze individuálnych rozhovorov?
Na akých pilieroch by ste postavili tému manipulácia spotrebiteľa v oblasti liečivých prípravkov a doplnkoch stravy v rámci zvyšovania mediálnej gramotnosti?
Čo považujete za inovatívne v projektovej časti práce?
Členové zkušební komise položili uvedené otázky:
Šula: V práci mluvíte o léčivech a léčivých přípravcích, můžete to upřesnit? V práci zmiňujete, že jste zkoumala reklamní spot na léčivý přípravek na ČT1, to je ve veřejnoprávní televizi není možné. Jak to vysvětlíte?