Diplomová práce se zabývá klamavou reklamou na volně prodejné doplňky stravy a zdravotními tvrzeními. Hlavním cílem práce je na základě teoretických poznatků a výzkumu navrhnout řešení pro spotřebitele, jak rozeznat klamavou reklamu a vyznat se v označování doplňků stravy a v oblasti zdravotních tvrzení. K dosažení cíle teoretická část diplomové práce přináší teoretický výklad pojmů, zaměří se na také na právní a etickou stránku reklamy. Praktická část práce pomocí kvantitativního a kvalitativního výzkumu představí vnímání respondentů, jejich orientaci v oblasti klamavé reklamy, reklamy na volně prodejné léky a zdravotních tvrzení, následně přinese závěry z vybraných výzkumů. Projektová část práce představuje návrh praktického řešení pro spotřebitele pomocí jednoduché aplikace.
Anotace v angličtině
The thesis deals with misleading advertising of over-the-counter dietary supplements and health claims. The main objective of the thesis is to propose a solution for consumers to recognize misleading advertising and to understand the labelling of dietary supplements and health claims based on theoretical knowledge and research. In order to achieve the objective, the theoretical part of the thesis provides a theoretical interpretation of the concepts and also focuses on the legal and ethical aspects of advertising. The practical part of the thesis will use quantitative and qualitative research to present the perceptions of respondents, their orientation in the area of misleading advertising, over-the-counter drug advertising and health claims, and then present the conclusions from the selected research. The project part of the thesis presents the design of a practical solution for consumers using a simple application.
Klíčová slova
klamavá reklama, aspekty reklamy, reklama, volně prodejné léky, zdravotní tvrzení.
Klíčová slova v angličtině
misleading advertising, aspects of advertising, advertising, over-the-counter medicines, health claims
Rozsah průvodní práce
132s. (213232)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá klamavou reklamou na volně prodejné doplňky stravy a zdravotními tvrzeními. Hlavním cílem práce je na základě teoretických poznatků a výzkumu navrhnout řešení pro spotřebitele, jak rozeznat klamavou reklamu a vyznat se v označování doplňků stravy a v oblasti zdravotních tvrzení. K dosažení cíle teoretická část diplomové práce přináší teoretický výklad pojmů, zaměří se na také na právní a etickou stránku reklamy. Praktická část práce pomocí kvantitativního a kvalitativního výzkumu představí vnímání respondentů, jejich orientaci v oblasti klamavé reklamy, reklamy na volně prodejné léky a zdravotních tvrzení, následně přinese závěry z vybraných výzkumů. Projektová část práce představuje návrh praktického řešení pro spotřebitele pomocí jednoduché aplikace.
Anotace v angličtině
The thesis deals with misleading advertising of over-the-counter dietary supplements and health claims. The main objective of the thesis is to propose a solution for consumers to recognize misleading advertising and to understand the labelling of dietary supplements and health claims based on theoretical knowledge and research. In order to achieve the objective, the theoretical part of the thesis provides a theoretical interpretation of the concepts and also focuses on the legal and ethical aspects of advertising. The practical part of the thesis will use quantitative and qualitative research to present the perceptions of respondents, their orientation in the area of misleading advertising, over-the-counter drug advertising and health claims, and then present the conclusions from the selected research. The project part of the thesis presents the design of a practical solution for consumers using a simple application.
Klíčová slova
klamavá reklama, aspekty reklamy, reklama, volně prodejné léky, zdravotní tvrzení.
Klíčová slova v angličtině
misleading advertising, aspects of advertising, advertising, over-the-counter medicines, health claims
Zásady pro vypracování
Zásady pro vypracování:
Vypracujte rešerši odborné literatury a charakterizujte základní pojmy týkající se tématu diplomové práce.
Na základě teoretických poznatků k danému tématu určete cíl práce, formulujte výzkumné otázky a stanovte výzkumné metody.
V praktické části analyzujte vnímání klamavé reklamy a vybrané reklamní kampaně prostřednictvím kvalitativní a kvantitativní metody zkoumání.
Proveďte interpretaci získaných dat v návaznosti na stanovené výzkumné metody a cíle práce.
Navrhněte a vypracujte doporučení pro spotřebitele, jak poznat klamavou reklamu a orientovat se v této problematice.
Vyhodnoťte splnění cíle diplomové práce a vyvoďte relevantní závěry.
Zásady pro vypracování
Zásady pro vypracování:
Vypracujte rešerši odborné literatury a charakterizujte základní pojmy týkající se tématu diplomové práce.
Na základě teoretických poznatků k danému tématu určete cíl práce, formulujte výzkumné otázky a stanovte výzkumné metody.
V praktické části analyzujte vnímání klamavé reklamy a vybrané reklamní kampaně prostřednictvím kvalitativní a kvantitativní metody zkoumání.
Proveďte interpretaci získaných dat v návaznosti na stanovené výzkumné metody a cíle práce.
Navrhněte a vypracujte doporučení pro spotřebitele, jak poznat klamavou reklamu a orientovat se v této problematice.
Vyhodnoťte splnění cíle diplomové práce a vyvoďte relevantní závěry.
Seznam doporučené literatury
HAJN, P.: Soutěžní chování a právo proti nekalé soutěži. 1. vydání, Brno: Masarykova univerzita, 2000, 329 s., ISBN 80-210-2282-5
CHALOUPKOVÁ, Helena. 2009. Regulace reklamy : Komentář. Praha : C. H. Beck. 344 s. ISBN 978-80-7400-180-2
MUNKOVÁ, J.: Právo proti nekalé soutěži. Komentář. 3. vydání, Praha: C. H. Beck, 2008, 244 s., ISBN 978-80-7179-543-8
ONDREJOVÁ, Dana a David SEHNÁLEK. 2018. Nekalosoutěžní reklama a nekalé obchodní praktiky v české i evropské právní úpravě a judikatuře. Praha : Leges. 295 s. ISBN 978-80-7502-239-4
RIGEL, Filip, Ondřej MORAVEC a Dana ONDREJOVÁ. Reklamní právo. 2018. Praha : C. H. Beck. 181 s. ISBN 978-80-7400-686-9.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Chování zákazníka: jak odkrýt tajemství "černé skříňky". Praha: Grada, 2011. Expert (Grada). ISBN 9788024735283
VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie reklamy. 4., rozš. a aktualiz. [online] vyd. Praha, 2007, 327 s., ISBN 978-80-247-7832-7.
VYSEKALOVÁ, J., 2004. Psychologie spotřebitele: jak zákazníci nakupují. Praha: Grada. Manažer. ISBN 80-247-0393-9.
WINTER, Filip. 2007. Právo a reklama v praxi. Praha : Linde. 335 s. ISBN 978-80-7201-654-9.
Seznam doporučené literatury
HAJN, P.: Soutěžní chování a právo proti nekalé soutěži. 1. vydání, Brno: Masarykova univerzita, 2000, 329 s., ISBN 80-210-2282-5
CHALOUPKOVÁ, Helena. 2009. Regulace reklamy : Komentář. Praha : C. H. Beck. 344 s. ISBN 978-80-7400-180-2
MUNKOVÁ, J.: Právo proti nekalé soutěži. Komentář. 3. vydání, Praha: C. H. Beck, 2008, 244 s., ISBN 978-80-7179-543-8
ONDREJOVÁ, Dana a David SEHNÁLEK. 2018. Nekalosoutěžní reklama a nekalé obchodní praktiky v české i evropské právní úpravě a judikatuře. Praha : Leges. 295 s. ISBN 978-80-7502-239-4
RIGEL, Filip, Ondřej MORAVEC a Dana ONDREJOVÁ. Reklamní právo. 2018. Praha : C. H. Beck. 181 s. ISBN 978-80-7400-686-9.