Bakalářská práce se zabývá analýzou konkurenceschopnosti vybrané cestovní agentury. Hlavním cílem práce je posoudit, zdali je firma konkurenceschopná na daném trhu a následně navrhnout doporučení pro možné zlepšení.
Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část práce, která byla zkompletována na základě rešerše odborné literatury, se zabývá konkurencí, prostředím podniku a tržními analýzami. Hlavní body teoretické části jsou dále rozděleny do doplňujících podbodů. V praktické části práce je představena vybraná cestovní agentura a její hlavní konkurenti. Následně jsou pomocí teoretických poznatků vytvořeny patřičné tržní analýzy, na základě kterých je určena konkurenceschopnost podniku a možné doporučení pro zlepšení.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the competitiveness analysis of a selected travel agent.
The main objective of the work is to assess whether the firm is competitive in a given market and subsequently suggest possible recommendations for improvement.
The work is divided into theoretical and analytical parts. The theoretical part, compiled based on specialized literature research, deals with the competition, business environment, and market analyses. The main points of the theoretical part are subsequently divided into additional sub-chapters. The practical part of the work introduces the selected travel agent and its main competitors. Moreover, theoretical knowledge is used to conduct appropriate market analyses, which determine the company's competitiveness and make recommendations for possible improvement.
Klíčová slova
konkurenceschopnost, konkurence, konkurenti, prostředí podniku, PEST analýza, SWOT analýza, Porterův model pěti konkurenčních sil, benchmarking, VRIO analýza, cestovní agentura, cestovní kancelář
Klíčová slova v angličtině
competitiveness, competition, competitors, business environment, PEST analysis, SWOT analysis, Porter's five competitive forces, benchmarking, VRIO analysis, travel agent, travel agency
Rozsah průvodní práce
65 s. (113 281 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Bakalářská práce se zabývá analýzou konkurenceschopnosti vybrané cestovní agentury. Hlavním cílem práce je posoudit, zdali je firma konkurenceschopná na daném trhu a následně navrhnout doporučení pro možné zlepšení.
Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část práce, která byla zkompletována na základě rešerše odborné literatury, se zabývá konkurencí, prostředím podniku a tržními analýzami. Hlavní body teoretické části jsou dále rozděleny do doplňujících podbodů. V praktické části práce je představena vybraná cestovní agentura a její hlavní konkurenti. Následně jsou pomocí teoretických poznatků vytvořeny patřičné tržní analýzy, na základě kterých je určena konkurenceschopnost podniku a možné doporučení pro zlepšení.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the competitiveness analysis of a selected travel agent.
The main objective of the work is to assess whether the firm is competitive in a given market and subsequently suggest possible recommendations for improvement.
The work is divided into theoretical and analytical parts. The theoretical part, compiled based on specialized literature research, deals with the competition, business environment, and market analyses. The main points of the theoretical part are subsequently divided into additional sub-chapters. The practical part of the work introduces the selected travel agent and its main competitors. Moreover, theoretical knowledge is used to conduct appropriate market analyses, which determine the company's competitiveness and make recommendations for possible improvement.
Klíčová slova
konkurenceschopnost, konkurence, konkurenti, prostředí podniku, PEST analýza, SWOT analýza, Porterův model pěti konkurenčních sil, benchmarking, VRIO analýza, cestovní agentura, cestovní kancelář
Klíčová slova v angličtině
competitiveness, competition, competitors, business environment, PEST analysis, SWOT analysis, Porter's five competitive forces, benchmarking, VRIO analysis, travel agent, travel agency
Zásady pro vypracování
Literární rešerše odborné literatury Definování pojmu konkurenceschopnost Analýza současného stavu konkurenceschopnosti vybrané společnosti Porovnání s konkurencí Doporučení pro zlepšení
Zásady pro vypracování
Literární rešerše odborné literatury Definování pojmu konkurenceschopnost Analýza současného stavu konkurenceschopnosti vybrané společnosti Porovnání s konkurencí Doporučení pro zlepšení
Seznam doporučené literatury
Denault, Jean-Francois. 2018. The Handbook ofMarketing Strategy for Life Science Companies: Formulating the Roadmap You Need to Navigate the Market. New York: Productivity Press.
Hitt, Michael A., R. Duane Ireland, and Robert E. Hoskisson. 2017. Strategic Management: Competitiveness & Globalization. 12th ed. Boston: Cengage Learning.
Hooley, Graham, Nigel F. Piercy, Brigitte Nicoulaud, and John M. Rudd. 2017. Marketing Strategy & Competitive Positioning. 6th ed. Harlow: Pearson Education.
Kotler, Philip, and Gary Armstrong. 2021. Principles of Marketing. 18th ed. Harlow: Pearson Education.
Kotler, Philip, and Kevin Lane Keller. 2016. Marketing Management. 15th ed. Boston: Pearson Education.
Seznam doporučené literatury
Denault, Jean-Francois. 2018. The Handbook ofMarketing Strategy for Life Science Companies: Formulating the Roadmap You Need to Navigate the Market. New York: Productivity Press.
Hitt, Michael A., R. Duane Ireland, and Robert E. Hoskisson. 2017. Strategic Management: Competitiveness & Globalization. 12th ed. Boston: Cengage Learning.
Hooley, Graham, Nigel F. Piercy, Brigitte Nicoulaud, and John M. Rudd. 2017. Marketing Strategy & Competitive Positioning. 6th ed. Harlow: Pearson Education.
Kotler, Philip, and Gary Armstrong. 2021. Principles of Marketing. 18th ed. Harlow: Pearson Education.
Kotler, Philip, and Kevin Lane Keller. 2016. Marketing Management. 15th ed. Boston: Pearson Education.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil svou práci. Po přečtení posudků vedoucího a oponenta byly položeny následující otázky:
What recommendations will the travel agency implement?
Could PESTLE analysis have been used instead of PEST analysis?
How can the selected travel agency be characterized based on Ansoff's growth strategy, Porter's generic strategy and Kotler's strategy through market share size? How can the selected travel agency be presented through STP analysis and through the marketing mix?
Can you define the right opportunities within SWOT analysis for the selected travel agent?
Have you had the opportunity to discuss your proposed recommendations with the management of the selected travel agent, and if so, what the reactions were like?
Is it possible to focus on all segments of the market?