Tato práce analyzuje proměnu hlavních postav v dílech Posel (I Am the Messenger, 2002) a Zlodějka knih (The Book Thief, 2005) Markuse Zusaka. Začátek práce popisuje žánr, do kterého tato díla spadají. Zaměřuje se na původ, vývoj, význam a témata, která jsou v něm interpetována. Poukazuje také na okruh problémů, které se pojí s tímto žánrem. Dále práce pojednává o Marku Zusakovi, jeho životě, dílech a faktorech, které jeho tvorbu ovlivnily. Těžištěm práce je analýza proměn hlavních postav ve výše zmíněných dílech, na základě vlivů, které na ně působily. Práce dochází k závěru, že obě hlavní postavy prochází velkou změnou v průběhu příběhu a postupně se z nich stavají dospělí. Tato proměna je v některých aspektech velmi podobná.
Anotace v angličtině
This thesis analyses the transformation of the main characters in the novels I Am the Messenger (2002) and The Book Thief (2005) written by Markus Zusak. The first part of the thesis deals with the definition, origin, significance, development and the themes, typical for young adult literature, which is the genre to which the aforementioned Zusak's novels belong. This genre is associated with a range of problems which are also pointed out. Furthermore, the thesis discusses Mark Zusak's life, his works and the factors that influenced his writing the most. The main goal of this thesis is to analyse the transformation of the main characters in I Am the Messenger and The Book Thief based on the influences that impact on them. The thesis concludes that both main characters undergo a great change in the course of the story, and they gradually become adults. This transformation is very similar in some aspects.
Klíčová slova
Markus Zusak, literatura pro mladé, dospělost, hlavní postavy, analýza díla, proměna, téma
Klíčová slova v angličtině
Markus Zusak, young adult literature, adulthood, main characters, novel analysis, transformation, theme
Rozsah průvodní práce
48 s. (89 555 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Tato práce analyzuje proměnu hlavních postav v dílech Posel (I Am the Messenger, 2002) a Zlodějka knih (The Book Thief, 2005) Markuse Zusaka. Začátek práce popisuje žánr, do kterého tato díla spadají. Zaměřuje se na původ, vývoj, význam a témata, která jsou v něm interpetována. Poukazuje také na okruh problémů, které se pojí s tímto žánrem. Dále práce pojednává o Marku Zusakovi, jeho životě, dílech a faktorech, které jeho tvorbu ovlivnily. Těžištěm práce je analýza proměn hlavních postav ve výše zmíněných dílech, na základě vlivů, které na ně působily. Práce dochází k závěru, že obě hlavní postavy prochází velkou změnou v průběhu příběhu a postupně se z nich stavají dospělí. Tato proměna je v některých aspektech velmi podobná.
Anotace v angličtině
This thesis analyses the transformation of the main characters in the novels I Am the Messenger (2002) and The Book Thief (2005) written by Markus Zusak. The first part of the thesis deals with the definition, origin, significance, development and the themes, typical for young adult literature, which is the genre to which the aforementioned Zusak's novels belong. This genre is associated with a range of problems which are also pointed out. Furthermore, the thesis discusses Mark Zusak's life, his works and the factors that influenced his writing the most. The main goal of this thesis is to analyse the transformation of the main characters in I Am the Messenger and The Book Thief based on the influences that impact on them. The thesis concludes that both main characters undergo a great change in the course of the story, and they gradually become adults. This transformation is very similar in some aspects.
Klíčová slova
Markus Zusak, literatura pro mladé, dospělost, hlavní postavy, analýza díla, proměna, téma
Klíčová slova v angličtině
Markus Zusak, young adult literature, adulthood, main characters, novel analysis, transformation, theme
Zásady pro vypracování
Shromáždění sekundárních materiálů ke kontextu primárních děl
Nastudování zvolených primárních děl
Stanovení cílů práce
Analýza hlavních postav
Shrnutí výsledků analýzy, formulace závěrů
Zásady pro vypracování
Shromáždění sekundárních materiálů ke kontextu primárních děl
Nastudování zvolených primárních děl
Stanovení cílů práce
Analýza hlavních postav
Shrnutí výsledků analýzy, formulace závěrů
Seznam doporučené literatury
Beckett, Sandra L. Crossover Fiction Global and Historical Perspectives. New York: Routledge, 2009.
Cart, Michael. Young Adult Literature: From Romance to Realism. 3rd.ed. Chicago: Neal-Schuman, 2016.
Culler, Jonathan. Literary Theory. Oxford: Oxford University Press, 2000.
Falconer, Rachel. The Crossover Novel: Contemporary Children's Fiction and Its Adult Readership. London: Routledge, 2009.
Wolf, Shelby Anne. Handbook of Research on Children's and Young Adult Literature. New York: Routledge, 2011.
Seznam doporučené literatury
Beckett, Sandra L. Crossover Fiction Global and Historical Perspectives. New York: Routledge, 2009.
Cart, Michael. Young Adult Literature: From Romance to Realism. 3rd.ed. Chicago: Neal-Schuman, 2016.
Culler, Jonathan. Literary Theory. Oxford: Oxford University Press, 2000.
Falconer, Rachel. The Crossover Novel: Contemporary Children's Fiction and Its Adult Readership. London: Routledge, 2009.
Wolf, Shelby Anne. Handbook of Research on Children's and Young Adult Literature. New York: Routledge, 2011.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou práci. Po přečtení posudků vedoucího a oponenta byly položeny následující otázky:
Could you outline the differences between bildungsroman and YAL?
You mention the elements of other genres mingling with the contemporary YAL. In case of The Book Thief and I am the Messenger, features of which other genres can we detect there?
Can you comment on the use of fantastic elements in both novels?
Can you explain the following remark: "The author captures here a love that is portrayed as pure and childlike without any hints of sexuality, thus going beyond the usual depiction of love in this genre. There is no physical love described in Liesel’s story, except for the last kiss" (33)?