Teoretická část charakterizuje med, legislativní požadavky na med, popisuje tvorbu medu včelami a způsob získávání medu. Jsou zde také popsány metody využívané pro posouzení vlastností medu. Byly provedeny analýzy vybraných vzorků medů - obsah vody v medu refraktometricky, stanovení měrné elektrické vodivosti neboli konduktivita, titrační a aktivní kyselost, stanovení obsahu fruktózy a glukózy polarimetricky a kapalinovou chromatografií a stanovení úhlu otočení roviny polarizovaného světla.
Anotace v angličtině
The theoretical part characterizes honey, legislative requirements for honey, describes the production of honey by bees and the method of obtaining honey. The methods used to assess the properties of honey are also described here. Analyzes of selected honey samples were carried out - water content in honey by refractometry, determination of specific electrical conductivity or conductivity, titration and active acidity, determination of fructose and glucose content by polarimetry and liquid chromatography and determination of the angle of rotation of the plane of polarized light.
Klíčová slova
med, voda, konduktivita, titrační kyselost, stanovení obsahu glukózy a fruktózy, stanovení prolinu
Klíčová slova v angličtině
honey, water, conductivity, titration and active acidity, determination of glucose and fructose content, determination of proline
Rozsah průvodní práce
68 s
Jazyk
CZ
Anotace
Teoretická část charakterizuje med, legislativní požadavky na med, popisuje tvorbu medu včelami a způsob získávání medu. Jsou zde také popsány metody využívané pro posouzení vlastností medu. Byly provedeny analýzy vybraných vzorků medů - obsah vody v medu refraktometricky, stanovení měrné elektrické vodivosti neboli konduktivita, titrační a aktivní kyselost, stanovení obsahu fruktózy a glukózy polarimetricky a kapalinovou chromatografií a stanovení úhlu otočení roviny polarizovaného světla.
Anotace v angličtině
The theoretical part characterizes honey, legislative requirements for honey, describes the production of honey by bees and the method of obtaining honey. The methods used to assess the properties of honey are also described here. Analyzes of selected honey samples were carried out - water content in honey by refractometry, determination of specific electrical conductivity or conductivity, titration and active acidity, determination of fructose and glucose content by polarimetry and liquid chromatography and determination of the angle of rotation of the plane of polarized light.
Klíčová slova
med, voda, konduktivita, titrační kyselost, stanovení obsahu glukózy a fruktózy, stanovení prolinu
Klíčová slova v angličtině
honey, water, conductivity, titration and active acidity, determination of glucose and fructose content, determination of proline
Zásady pro vypracování
I.Teoretická část
Stručná charakteristika medu a legislativní požadavky na med.
Popis tvorby a získávání medu.
Popis analytických metod pro posouzení vlastností medu.
II.Praktická část
Popis metod vybraných parametrů medu.
Praktické stanovení vybraných parametrů.
Posouzení získaných výsledků s literaturou a vyvození závěrů.
Zásady pro vypracování
I.Teoretická část
Stručná charakteristika medu a legislativní požadavky na med.
Popis tvorby a získávání medu.
Popis analytických metod pro posouzení vlastností medu.
II.Praktická část
Popis metod vybraných parametrů medu.
Praktické stanovení vybraných parametrů.
Posouzení získaných výsledků s literaturou a vyvození závěrů.
Seznam doporučené literatury
\par[1] {MACHADO DE-MELO, Adriane Alexandre, Ligia Bicudo de ALMEIDA-MURADIAN, María Teresa SANCHO a Ana PASCUAL-MATÉ, 2018. Composition and properties of Apis mellifera honey: A review. Journal of Apicultural Research. 57(1), 5-37. ISSN 0021-8839. Dostupné z: doi:10.1080/00218839.2017.1338444}
\par[2] {NAILA, Aishath, Steve H. FLINT, A.Z. SULAIMAN, Azilah AJIT a Zuben WEEDS, 2018. Classical and novel approaches to the analysis of honey and detection of adulterants. Food Control. 90, 152-165. ISSN 09567135. Dostupné z: doi:10.1016/j.foodcont.2018.02.027}
\par[3] {PASCUAL-MATÉ, Ana, Sandra M OSÉS, Miguel A FERNÁNDEZ-MUI\ ΝO a M Teresa SANCHO, 2018. Methods of analysis of honey. Journal of Apicultural Research. 57(1), 38-74}
Seznam doporučené literatury
\par[1] {MACHADO DE-MELO, Adriane Alexandre, Ligia Bicudo de ALMEIDA-MURADIAN, María Teresa SANCHO a Ana PASCUAL-MATÉ, 2018. Composition and properties of Apis mellifera honey: A review. Journal of Apicultural Research. 57(1), 5-37. ISSN 0021-8839. Dostupné z: doi:10.1080/00218839.2017.1338444}
\par[2] {NAILA, Aishath, Steve H. FLINT, A.Z. SULAIMAN, Azilah AJIT a Zuben WEEDS, 2018. Classical and novel approaches to the analysis of honey and detection of adulterants. Food Control. 90, 152-165. ISSN 09567135. Dostupné z: doi:10.1016/j.foodcont.2018.02.027}
\par[3] {PASCUAL-MATÉ, Ana, Sandra M OSÉS, Miguel A FERNÁNDEZ-MUI\ ΝO a M Teresa SANCHO, 2018. Methods of analysis of honey. Journal of Apicultural Research. 57(1), 38-74}
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila komisi výsledky své diplomové práce. Poté byla komise seznámena s
posudky a hodnocením vedoucího a oponenta (hodnocení vedoucího: A – výborně,
hodnocení oponenta: A – velmi dobře). V rámci posudků byly studentovi položeny následující dotazy oponenta:
1. Co způsobuje kyselost medu? Jaký je rozdíl mezi titrační kyselostí a aktivní kyselostí? Uveďte výpočet titrační kyselosti a vysvětlete hodnotu 10 mekv/kg u pekařského medu a aktivní kyselost, pH = 4,31. 2. Jak odůvodníte vysoké hodnoty obsahu vody u pastovaného medu 19,8 % a nejnižší 14,6 % u pekařského medu?
Poté byla vedena diskuze o diplomové práci, během které byly jednotlivými členy komise
položeny následující dotazy:
prof. RNDr. Leona Buňková, Ph.D.: Mohou být v medu přítomny mikroorganismy? ZODPOVĚZEN ZCELA prof. RNDr. Leona Buňková, Ph.D.: Existuje nějaké riziko při podávání medu pro kojencům? ZODPOVĚZEN ZCELA prof. Ing. Jozef Golian, Dr.: Které státy se řadí mezi největší producenty medu? ZODPOVĚZEN ZCELA
Studentka prokázala hluboké znalosti dané problematiky a schopnost je chápat v širokých souvislostech. Na otázky odpověděla výstižně. Vystoupení bylo jisté a přesvědčivé.