Tato diplomová práce hodnotí výsledky měření tělesného tuku a úspěšnosti v odpovědích na otázky před a po edukaci u skupiny probandů s nevyváženým stravováním. Cílem práce bylo zjistit, zda edukace má pozitivní dopad na znalosti a na jejich tělesné parametry. Výsledky ukázaly, že po edukaci došlo k významnému zlepšení úspěšnosti v odpovědích na otázky s průměrným nárůstem z 55 % na 92 %. Analýza měření tělesných parametrů odhalila pozitivní trendy s poklesem průměrného procenta tělesného tuku a nárůstem průměrného procenta kosterního svalstva a vody v těle probandů. Tyto výsledky naznačují, že edukace měla pozitivní vliv na zlepšení znalostí, což se projevilo ve vyšší úspěšnosti v odpovědích na otázky. Edukace navíc umožnila probandům lépe porozumět výživovým doporučením a rozvíjet lepší stravovací návyky.
Anotace v angličtině
This thesis evaluates the results of body fat measurement and success in answering questions before and after education in a group of probands with unbalanced diets. The aim of the thesis was to determine whether education has a positive impact on knowledge and on their body parameters. The results showed that after education there was a significant improvement in success rate in answering the questions with an average increase from 55 % to 92 %. Analysis of body parameter measurements revealed positive trends with a decrease in the average percentage of body fat and an increase in the average percentage of skeletal muscle and body water of probands. These results suggest that education had a positive effect on improving knowledge, which was reflected in higher success rates in answering questions. In addition, education enabled probands to better understand dietary recommendations and develop better eating habits.
Klíčová slova
edukace, živiny, nevyvážená výživa, InBody 770, index tělesné hmotnosti
Klíčová slova v angličtině
education, nutrients, unbalanced nutrition, InBody 770, body mass index
Rozsah průvodní práce
78 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce hodnotí výsledky měření tělesného tuku a úspěšnosti v odpovědích na otázky před a po edukaci u skupiny probandů s nevyváženým stravováním. Cílem práce bylo zjistit, zda edukace má pozitivní dopad na znalosti a na jejich tělesné parametry. Výsledky ukázaly, že po edukaci došlo k významnému zlepšení úspěšnosti v odpovědích na otázky s průměrným nárůstem z 55 % na 92 %. Analýza měření tělesných parametrů odhalila pozitivní trendy s poklesem průměrného procenta tělesného tuku a nárůstem průměrného procenta kosterního svalstva a vody v těle probandů. Tyto výsledky naznačují, že edukace měla pozitivní vliv na zlepšení znalostí, což se projevilo ve vyšší úspěšnosti v odpovědích na otázky. Edukace navíc umožnila probandům lépe porozumět výživovým doporučením a rozvíjet lepší stravovací návyky.
Anotace v angličtině
This thesis evaluates the results of body fat measurement and success in answering questions before and after education in a group of probands with unbalanced diets. The aim of the thesis was to determine whether education has a positive impact on knowledge and on their body parameters. The results showed that after education there was a significant improvement in success rate in answering the questions with an average increase from 55 % to 92 %. Analysis of body parameter measurements revealed positive trends with a decrease in the average percentage of body fat and an increase in the average percentage of skeletal muscle and body water of probands. These results suggest that education had a positive effect on improving knowledge, which was reflected in higher success rates in answering questions. In addition, education enabled probands to better understand dietary recommendations and develop better eating habits.
Klíčová slova
edukace, živiny, nevyvážená výživa, InBody 770, index tělesné hmotnosti
Klíčová slova v angličtině
education, nutrients, unbalanced nutrition, InBody 770, body mass index
Zásady pro vypracování
I.Teoretická část
Charakteristika nutričních faktorů ve výživě člověka a aktuální výživová doporučení.
Literární rešerše zabývající se hodnocením stavu výživy člověka se zaměřením na nevyvážené stravování.
Vliv nevyváženého stravování na lidský organismus.
II.Experimentální část
Tvorba edukačního materiálu.
Výběr probandů s nevyváženým stravováním a monitorování jejich tělesných parametrů na přístroji InBody před a po edukaci v oblasti výživy člověka.
Interpretace a vyhodnocení získaných výsledků.
Zásady pro vypracování
I.Teoretická část
Charakteristika nutričních faktorů ve výživě člověka a aktuální výživová doporučení.
Literární rešerše zabývající se hodnocením stavu výživy člověka se zaměřením na nevyvážené stravování.
Vliv nevyváženého stravování na lidský organismus.
II.Experimentální část
Tvorba edukačního materiálu.
Výběr probandů s nevyváženým stravováním a monitorování jejich tělesných parametrů na přístroji InBody před a po edukaci v oblasti výživy člověka.
Interpretace a vyhodnocení získaných výsledků.
Seznam doporučené literatury
[1] Trojan, S., et al. (1996). Lékařská fyziologie. Praha: Grada Publishing
[2] Hajn, V. (2003). Antropologie. 1. Olomouc: Univerzita Palackého
[3] Heymsfield, SB. et al. (2005). Human Body Composition. 1st ed. Cahmpaign, IL: Human Kinetics
[4] STRÁNSKÝ, Miroslav a Lydie PECHAN, 2014. Fyziologie a patofyziologie výživy. 2., dopl. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta. ISBN 978-80-7394-478-0
[5] Biospace. (2008). InBody 720 - The precision body composition analyzer (User's Manual). Retrieved 18. 10. 2011 from the World Wide Web: http://www.einbody.com/
Seznam doporučené literatury
[1] Trojan, S., et al. (1996). Lékařská fyziologie. Praha: Grada Publishing
[2] Hajn, V. (2003). Antropologie. 1. Olomouc: Univerzita Palackého
[3] Heymsfield, SB. et al. (2005). Human Body Composition. 1st ed. Cahmpaign, IL: Human Kinetics
[4] STRÁNSKÝ, Miroslav a Lydie PECHAN, 2014. Fyziologie a patofyziologie výživy. 2., dopl. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta. ISBN 978-80-7394-478-0
[5] Biospace. (2008). InBody 720 - The precision body composition analyzer (User's Manual). Retrieved 18. 10. 2011 from the World Wide Web: http://www.einbody.com/
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila komisi výsledky své diplomové práce. Poté byla komise seznámena s
posudky a hodnocením vedoucího a oponenta (hodnocení vedoucího: A – výborně,
hodnocení oponenta: C – dobře). V rámci posudků byly studentce položeny následující dotazy oponenta:
1. Na základě čeho bylo hodnoceno stravování probandů 001 a 007 jako nevyvážené?
2. Jaká byla úspěšnost a zkušenost probandů s dodržováním nastavených změn ve stravování? V řadě případů šlo o zvýšení celkového energetického příjmu.
3. Jakou jste měla zpětnou odezvu se samostudiem? Jakou formu edukace byste volila v případě pokračování experimentu?
Poté byla vedena diskuze o diplomové práci, během které byly jednotlivými členy komise
položeny následující dotazy:
Ing. Zuzana Míšková, Ph.D.: Z jakého důvodu uvádíte, že jsou nevhodné tavené sýry? ZODPOVĚZEN ČÁSTEČNĚ
MVDr. Zdeněk Polášek, Ph.D.: Jak funguje přístroj, kterým jste měřila probandy? ZODPOVĚZEN ZCELA
Studentka prokázala, že danou problematiku pochopil v širších souvislostech a ovládá i metodiku jejího uplatnění v praxi. Menší nepřesnosti, jichž se dopustila, opravila v průběhu obhajoby.