Již v dobách před středověkem se vyvíjel žánr fantasy, což umožnilo vzniku mnoha podžánrům. Tyto podžánry se navzájem mísí a prolínají, místo toho, aby se vylučovaly, a jejich prvky se využívají pro vytváření postav a fiktivních světů. V této bakalářské práci budou analyzovány prvky podžánrů fantasy v rámci worldbuildingu a postav v trilogii Williama Kinga Tyrion & Teclis.
Anotace v angličtině
Since pre-medieval times, the fantasy has been developing, making room for many
sub-genres to emerge. These sub-genres are not exclusive, rather their elements are often intertwined, and their features are then used in creating the characters and the worldbuilding of imaginary world. In this bachelor thesis, the use of features of fantasy sub-genres will be analysed in the worldbuilding and characters in William King's Tyrion & Teclis trilogy.
Klíčová slova
Literatura, Fantasy, Podžánry Fantasy, Warhammer, Tyrion & Teclis, William King.
Klíčová slova v angličtině
Literature, Fantasy, Sub-genres of Fantasy, Warhammer, Tyrion & Teclis, William King.
Rozsah průvodní práce
34 stran (65 060 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Již v dobách před středověkem se vyvíjel žánr fantasy, což umožnilo vzniku mnoha podžánrům. Tyto podžánry se navzájem mísí a prolínají, místo toho, aby se vylučovaly, a jejich prvky se využívají pro vytváření postav a fiktivních světů. V této bakalářské práci budou analyzovány prvky podžánrů fantasy v rámci worldbuildingu a postav v trilogii Williama Kinga Tyrion & Teclis.
Anotace v angličtině
Since pre-medieval times, the fantasy has been developing, making room for many
sub-genres to emerge. These sub-genres are not exclusive, rather their elements are often intertwined, and their features are then used in creating the characters and the worldbuilding of imaginary world. In this bachelor thesis, the use of features of fantasy sub-genres will be analysed in the worldbuilding and characters in William King's Tyrion & Teclis trilogy.
Klíčová slova
Literatura, Fantasy, Podžánry Fantasy, Warhammer, Tyrion & Teclis, William King.
Klíčová slova v angličtině
Literature, Fantasy, Sub-genres of Fantasy, Warhammer, Tyrion & Teclis, William King.
Zásady pro vypracování
Shromáždění sekundárních zdrojů k fantasy
Nastudování zvolených primárních děl
Stanovení cílů práce
Analýza zvolených primárních děl
Shrnutí výsledků analýzy, formulace závěrů
Zásady pro vypracování
Shromáždění sekundárních zdrojů k fantasy
Nastudování zvolených primárních děl
Stanovení cílů práce
Analýza zvolených primárních děl
Shrnutí výsledků analýzy, formulace závěrů
Seznam doporučené literatury
Clute, John, and John Grant. The Encyclopedia of Fantasy. New York: St. Martin's Griffin, 1999.
Gamble, Nikki, and Sally Yates. Exploring Children’s Literature. Los Angeles: SAGE, 2002.
Hunt, Peter. International Companion Encyclopedia of Children's Literature. London: Routledge, 1996.
Stableford, Brian. The A to Z of Fantasy Literature. Plymouth: Scarecrow Press, 2009.
Waggoner, Diana. The Hills to Faraway: A Guide to Fantasy. New York: Atheneum, 1978.
Seznam doporučené literatury
Clute, John, and John Grant. The Encyclopedia of Fantasy. New York: St. Martin's Griffin, 1999.
Gamble, Nikki, and Sally Yates. Exploring Children’s Literature. Los Angeles: SAGE, 2002.
Hunt, Peter. International Companion Encyclopedia of Children's Literature. London: Routledge, 1996.
Stableford, Brian. The A to Z of Fantasy Literature. Plymouth: Scarecrow Press, 2009.
Waggoner, Diana. The Hills to Faraway: A Guide to Fantasy. New York: Atheneum, 1978.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil svou práci. Po přečtení posudků vedoucího a oponenta byly položeny následující otázky:
What are the principles of working with academic sources when writing academic texts? Based on which criteria do we select sources and how can we subsequently work with them? Which sources should not be included in academic writing?
Did King mention anywhere to what extent was Tyrion and Teclis inspired by Tolkien and his works?
What problems do literary scholars face when they decide to analyze book series rather than individual books? And, on the contrary, are there any benefits of this approach?
What is the difference between grimdark and dark fantasy?