Teoretická část diplomové práce pojednává o přírodních živlech zobrazených ve filmech,
které vznikly ve studiu Ghibli pod vedením Hayao Miyazakiho. Pozornost je věnována
pouze jeho tvorbě, jelikož je pro toto téma nejvíce obsáhlá a umožňuje detailnější
porovnání mezi živly. Každému živlu je věnována kapitola, která zkoumá způsoby jeho
použití v příběhu a výtvarného zpracování. V závěru jsou tyto informace shrnuty.
Praktická část je zaměřena na magisterský film Okyo, kde je popsán postup práce
v preprodukci, produkci a postprodukci.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the thesis discusses the natural elements depicted in the films made
at studio Ghibli by director Hayao Miyazaki. Attention is focused only on his work, as it is
the most comprehensive for this topic and allows a more detailed comparsion of individual
elements. Each element is given a chapter that explores the ways in which it is used in
story and art. These informations are summarized in the conclusion.
The practical part focuses on the animated master film Okyo, describing the workflow in
preproduction, production and postproduction.
Klíčová slova
Anime, Japonsko, Miyazaki, živly, vzduch, voda, země, oheň, nostalgie,
inspirace, moře
Teoretická část diplomové práce pojednává o přírodních živlech zobrazených ve filmech,
které vznikly ve studiu Ghibli pod vedením Hayao Miyazakiho. Pozornost je věnována
pouze jeho tvorbě, jelikož je pro toto téma nejvíce obsáhlá a umožňuje detailnější
porovnání mezi živly. Každému živlu je věnována kapitola, která zkoumá způsoby jeho
použití v příběhu a výtvarného zpracování. V závěru jsou tyto informace shrnuty.
Praktická část je zaměřena na magisterský film Okyo, kde je popsán postup práce
v preprodukci, produkci a postprodukci.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the thesis discusses the natural elements depicted in the films made
at studio Ghibli by director Hayao Miyazaki. Attention is focused only on his work, as it is
the most comprehensive for this topic and allows a more detailed comparsion of individual
elements. Each element is given a chapter that explores the ways in which it is used in
story and art. These informations are summarized in the conclusion.
The practical part focuses on the animated master film Okyo, describing the workflow in
preproduction, production and postproduction.
Klíčová slova
Anime, Japonsko, Miyazaki, živly, vzduch, voda, země, oheň, nostalgie,
inspirace, moře
1. teoretická část:
Teoretická textová práce se člení na dvě části: teoretickou část (TČ) a praktickou část (PP). Povinný minimální rozsah TČ je 20 normostran, u PP je to 5 normostran. Zatímco první, teoretická část písemné práce, se zabývá vybraným tématem, které se váže k praktické části DP, druhá, praktická část písemné práce, pojednává o praktickém výstupu diplomového projektu a jde tedy o explikaci k diplomovému projektu.
Cílem teoretické části je pojmout konkrétní téma a prostřednictvím práce s odbornými zdroji a s dalšími texty či díly jej analyzovat a zasadit do kontextu (a případně i do vztahu ke svému diplomovému praktickému výstupu).
Cílem praktické části je popis vývoje a výroby diplomového praktického výstupu, zasvěcení do procesu a obhajoba jeho východisek a výsledného tvaru.
Hodnotí se nejen jazyková úroveň textu (gramatika, stylistika), ale také formulace názorů, práce s informacemi, zacházení se zdroji. Povinný minimální počet odborných zdrojů je 8 článků, 4 knihy, alespoň z poloviny se jedná o cizojazyčnou literaturu.
Odevzdat v elektronické podobě ve formátu PDF na Portál UTB a na NAS FMK; 1 ks kroužkové vazby v tisknuté podobě (stačí černobíle).
2. praktická část:
Praktická diplomová práce má za cíl demonstrovat řemeslné dovednosti absolventa magisterského studia, a tedy obsáhnout jak zvládnutí technologie, tak řemesla animace (pohyb postav, práce s prostorem, stylizace, timing...). V diplomovém projektu student představuje své silné stránky, a tedy si volí techniku, stejně tak akcentuje dílčí profese animovaného filmu (např. charakter design, výtvarník, charakter animátor, scenárista, režisér...). Možné je zhotovit diplomový projekt výhradně jako autorskou záležitost, tedy bez volby jedné konkrétní profese.
Diplomový projekt má povinnou minimální stopáž 90 sekund a povinnou maximální stopáž 300 sekund. Jen ve výjimečných případech a na základě schválení pedagogy ateliéru Animovaná tvorba je možné stopáž překročit. (Do stopáže se započítávají titulky.)
Diplomový projekt může být uceleným narativním dílem, nebo kompaktně seskládanou sadou animačních etud/obrazů/scén. V případě akcentace profesí jako je výtvarník animovaného filmu nebo charakter design / koncept art se klade velký důraz na doprovodné materiály (studie, skicy, výtvarnou přípravu filmu apod.)
Dokončené dílo se odevzdává v předepsané technické kvalitě a jeho součástí jsou i kompletní materiály mapující vývoj (téma, námět, literární scénář, bodový scénář, storyboard, animatik) a podklady k propagaci a distribuci díla (titulková listina, formuláře pro OSA a NFA, plakát, obrázky z filmu.
Odevzdání videosoubor (export: velikost obrazu v bodech 1920 x 1080 FullHD 1080p, poměr stran 16:9, bitrate (kbit/s) 10,000-20,000, počet snímků za sekundu 25, poměr stran obrazového bodu pixel aspect 1:1 square, vstupní format zvuku WAV, případně MP3, parametry zvuku 48000 kHz, 24Bit, Stereo, kodek H.264).
Součástí jsou: výtvarný návrh plakátu (formát 70x100cm, digitální podoba PDF příprava pro tisk, rozlišení 300 dpi ve formátu PNG nebo JPEG, režim CMYK barva), 5 snímků výtvarných návrhů, 8 snímků filmu (obojí ve stejné velikosti jako video), titulková listina.
Pro přijetí práce je nutné odevzdat vyplněné formuláře pro OSA a NFA a licenční smlouva k audiovizuálnímu dílu.
Zásady pro vypracování
1. teoretická část:
Teoretická textová práce se člení na dvě části: teoretickou část (TČ) a praktickou část (PP). Povinný minimální rozsah TČ je 20 normostran, u PP je to 5 normostran. Zatímco první, teoretická část písemné práce, se zabývá vybraným tématem, které se váže k praktické části DP, druhá, praktická část písemné práce, pojednává o praktickém výstupu diplomového projektu a jde tedy o explikaci k diplomovému projektu.
Cílem teoretické části je pojmout konkrétní téma a prostřednictvím práce s odbornými zdroji a s dalšími texty či díly jej analyzovat a zasadit do kontextu (a případně i do vztahu ke svému diplomovému praktickému výstupu).
Cílem praktické části je popis vývoje a výroby diplomového praktického výstupu, zasvěcení do procesu a obhajoba jeho východisek a výsledného tvaru.
Hodnotí se nejen jazyková úroveň textu (gramatika, stylistika), ale také formulace názorů, práce s informacemi, zacházení se zdroji. Povinný minimální počet odborných zdrojů je 8 článků, 4 knihy, alespoň z poloviny se jedná o cizojazyčnou literaturu.
Odevzdat v elektronické podobě ve formátu PDF na Portál UTB a na NAS FMK; 1 ks kroužkové vazby v tisknuté podobě (stačí černobíle).
2. praktická část:
Praktická diplomová práce má za cíl demonstrovat řemeslné dovednosti absolventa magisterského studia, a tedy obsáhnout jak zvládnutí technologie, tak řemesla animace (pohyb postav, práce s prostorem, stylizace, timing...). V diplomovém projektu student představuje své silné stránky, a tedy si volí techniku, stejně tak akcentuje dílčí profese animovaného filmu (např. charakter design, výtvarník, charakter animátor, scenárista, režisér...). Možné je zhotovit diplomový projekt výhradně jako autorskou záležitost, tedy bez volby jedné konkrétní profese.
Diplomový projekt má povinnou minimální stopáž 90 sekund a povinnou maximální stopáž 300 sekund. Jen ve výjimečných případech a na základě schválení pedagogy ateliéru Animovaná tvorba je možné stopáž překročit. (Do stopáže se započítávají titulky.)
Diplomový projekt může být uceleným narativním dílem, nebo kompaktně seskládanou sadou animačních etud/obrazů/scén. V případě akcentace profesí jako je výtvarník animovaného filmu nebo charakter design / koncept art se klade velký důraz na doprovodné materiály (studie, skicy, výtvarnou přípravu filmu apod.)
Dokončené dílo se odevzdává v předepsané technické kvalitě a jeho součástí jsou i kompletní materiály mapující vývoj (téma, námět, literární scénář, bodový scénář, storyboard, animatik) a podklady k propagaci a distribuci díla (titulková listina, formuláře pro OSA a NFA, plakát, obrázky z filmu.
Odevzdání videosoubor (export: velikost obrazu v bodech 1920 x 1080 FullHD 1080p, poměr stran 16:9, bitrate (kbit/s) 10,000-20,000, počet snímků za sekundu 25, poměr stran obrazového bodu pixel aspect 1:1 square, vstupní format zvuku WAV, případně MP3, parametry zvuku 48000 kHz, 24Bit, Stereo, kodek H.264).
Součástí jsou: výtvarný návrh plakátu (formát 70x100cm, digitální podoba PDF příprava pro tisk, rozlišení 300 dpi ve formátu PNG nebo JPEG, režim CMYK barva), 5 snímků výtvarných návrhů, 8 snímků filmu (obojí ve stejné velikosti jako video), titulková listina.
Pro přijetí práce je nutné odevzdat vyplněné formuláře pro OSA a NFA a licenční smlouva k audiovizuálnímu dílu.
Seznam doporučené literatury
NAPIER, Susan J. Anime from Akira to Howl's moving castle: Experiencing contemporary Japanese animation. St. Martin's Griffin, 2016.
COHEN, Jeffrey Jerome; DUCKERT, Lowell (ed.). Elemental ecocriticism: Thinking with earth, air, water, and fire. U of Minnesota Press, 2015.
MACAULEY, David. Elemental philosophy: Earth, air, fire, and water as environmental ideas. Suny Press, 2010.
RAYNA DENISON. Princess Mononoke: Understanding Studio Ghibli's Monster Princess. 00001. 2018. ISBN 9781501329760. Dostupné také z: https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsebk&an=1636128&scope=site
GREENBERG, Raz. Hayao Miyazaki: Exploring the Early Work of Japan's Greatest Animator. Bloomsbury Publishing USA, 2018.
HODROVÁ, Daniela. Chvála schoulení. Praha: Malvern, 2011. ISBN 9788086702919.
ZUSKA, Vlastimil. Kruté světlo, krásný stín. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2010. ISBN 9788073083298.
GREGOR, Lukáš, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ a FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ. Základy analýzy animovaného filmu. 2011. ISBN 978-80-7454-112-4.
Seznam doporučené literatury
NAPIER, Susan J. Anime from Akira to Howl's moving castle: Experiencing contemporary Japanese animation. St. Martin's Griffin, 2016.
COHEN, Jeffrey Jerome; DUCKERT, Lowell (ed.). Elemental ecocriticism: Thinking with earth, air, water, and fire. U of Minnesota Press, 2015.
MACAULEY, David. Elemental philosophy: Earth, air, fire, and water as environmental ideas. Suny Press, 2010.
RAYNA DENISON. Princess Mononoke: Understanding Studio Ghibli's Monster Princess. 00001. 2018. ISBN 9781501329760. Dostupné také z: https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsebk&an=1636128&scope=site
GREENBERG, Raz. Hayao Miyazaki: Exploring the Early Work of Japan's Greatest Animator. Bloomsbury Publishing USA, 2018.
HODROVÁ, Daniela. Chvála schoulení. Praha: Malvern, 2011. ISBN 9788086702919.
ZUSKA, Vlastimil. Kruté světlo, krásný stín. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2010. ISBN 9788073083298.
GREGOR, Lukáš, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ a FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ. Základy analýzy animovaného filmu. 2011. ISBN 978-80-7454-112-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Práce studentky se setkala s velmi příznivým ohlasem u komise, nebyly předloženy žádné větší kritické připomínky.