Práce se snaží vysledovat současné tendence a trendy v 3D digitální charakterové animaci, jak se vyvíjí, proměňují, co reflektují, nebo kam směřují a z jakého důvodu. Tendence analyzuje na nejvýdělečnějších 3D digitálně animovaných filmech současnosti vyrobených v poslední dekádě. Dále se text zabývá specifiky 3D digitální animace, tedy obecnými informacemi o tom, jak technika funguje, co jí definuje a jak se liší od ostatních animačních technik. Toto téma následně rozvíjí úvahami o animačních principech, přičemž čtenáře obeznámí s problematikou technologie. Praktická část práce se věnuje diplomovému filmu Soulmates, který je vytvořen technikou 3D digitální animace.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to identify and describe current tendencies and trends in 3D digital character animation from both the formal and the technological aspect. The thesis examines the animation's development, changes, what it reflects, where it is heading, and why. The tendencies are analyzed on the most profitable 3D digital animated movies made in the last ten years. In addition, the specifics of 3D digital animation are discussed in the section on how the technique works, what it is defined by, and how it differs in comparisson with other techniques. This topic then leads into a further contemplation of animation principles. Hence, the thesis aims to familiarize the reader with the complexity of the technology from several angles. The practical part of the text is about the author's Master diploma movie The Soulmates, which is also created by the technique of 3D digital animation.
Klíčová slova
3D digitální animace, charakterová animace, CGI animace, 12 Disneyho principů, současné trendy v animaci, tendence v animaci, stylizovaná animace, estetika Pixar a Disney
Klíčová slova v angličtině
3D digital animation, character animation, CGI animation, 12 Disney´s principles, current trends in animation, tendencies in animation, stylized animation, Pixar and Disney aesthetics
Rozsah průvodní práce
70
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se snaží vysledovat současné tendence a trendy v 3D digitální charakterové animaci, jak se vyvíjí, proměňují, co reflektují, nebo kam směřují a z jakého důvodu. Tendence analyzuje na nejvýdělečnějších 3D digitálně animovaných filmech současnosti vyrobených v poslední dekádě. Dále se text zabývá specifiky 3D digitální animace, tedy obecnými informacemi o tom, jak technika funguje, co jí definuje a jak se liší od ostatních animačních technik. Toto téma následně rozvíjí úvahami o animačních principech, přičemž čtenáře obeznámí s problematikou technologie. Praktická část práce se věnuje diplomovému filmu Soulmates, který je vytvořen technikou 3D digitální animace.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to identify and describe current tendencies and trends in 3D digital character animation from both the formal and the technological aspect. The thesis examines the animation's development, changes, what it reflects, where it is heading, and why. The tendencies are analyzed on the most profitable 3D digital animated movies made in the last ten years. In addition, the specifics of 3D digital animation are discussed in the section on how the technique works, what it is defined by, and how it differs in comparisson with other techniques. This topic then leads into a further contemplation of animation principles. Hence, the thesis aims to familiarize the reader with the complexity of the technology from several angles. The practical part of the text is about the author's Master diploma movie The Soulmates, which is also created by the technique of 3D digital animation.
Klíčová slova
3D digitální animace, charakterová animace, CGI animace, 12 Disneyho principů, současné trendy v animaci, tendence v animaci, stylizovaná animace, estetika Pixar a Disney
Klíčová slova v angličtině
3D digital animation, character animation, CGI animation, 12 Disney´s principles, current trends in animation, tendencies in animation, stylized animation, Pixar and Disney aesthetics
Zásady pro vypracování
1. teoretická část:
Teoretická textová práce se člení na dvě části: teoretickou část (TČ) a praktickou část (PP). Povinný minimální rozsah TČ je 20 normostran, u PP je to 5 normostran. Zatímco první, teoretická část písemné práce, se zabývá vybraným tématem, které se váže k praktické části DP, druhá, praktická část písemné práce, pojednává o praktickém výstupu diplomového projektu a jde tedy o explikaci k diplomovému projektu.
Cílem teoretické části je pojmout konkrétní téma a prostřednictvím práce s odbornými zdroji a s dalšími texty či díly jej analyzovat a zasadit do kontextu (a případně i do vztahu ke svému diplomovému praktickému výstupu).
Cílem praktické části je popis vývoje a výroby diplomového praktického výstupu, zasvěcení do procesu a obhajoba jeho východisek a výsledného tvaru.
Hodnotí se nejen jazyková úroveň textu (gramatika, stylistika), ale také formulace názorů, práce s informacemi, zacházení se zdroji. Povinný minimální počet odborných zdrojů je 8 článků, 4 knihy, alespoň z poloviny se jedná o cizojazyčnou literaturu.
Odevzdat v elektronické podobě ve formátu PDF na Portál UTB a na NAS FMK; 1 ks kroužkové vazby v tisknuté podobě (stačí černobíle).
2. praktická část:
Praktická diplomová práce má za cíl demonstrovat řemeslné dovednosti absolventa magisterského studia, a tedy obsáhnout jak zvládnutí technologie, tak řemesla animace (pohyb postav, práce s prostorem, stylizace, timing...). V diplomovém projektu student představuje své silné stránky, a tedy si volí techniku, stejně tak akcentuje dílčí profese animovaného filmu (např. charakter design, výtvarník, charakter animátor, scenárista, režisér...). Možné je zhotovit diplomový projekt výhradně jako autorskou záležitost, tedy bez volby jedné konkrétní profese.
Diplomový projekt má povinnou minimální stopáž 90 sekund a povinnou maximální stopáž 300 sekund. Jen ve výjimečných případech a na základě schválení pedagogy ateliéru Animovaná tvorba je možné stopáž překročit. (Do stopáže se započítávají titulky.)
Diplomový projekt může být uceleným narativním dílem, nebo kompaktně seskládanou sadou animačních etud/obrazů/scén. V případě akcentace profesí jako je výtvarník animovaného filmu nebo charakter design / koncept art se klade velký důraz na doprovodné materiály (studie, skicy, výtvarnou přípravu filmu apod.)
Dokončené dílo se odevzdává v předepsané technické kvalitě a jeho součástí jsou i kompletní materiály mapující vývoj (téma, námět, literární scénář, bodový scénář, storyboard, animatik) a podklady k propagaci a distribuci díla (titulková listina, formuláře pro OSA a NFA, plakát, obrázky z filmu.
Odevzdání videosoubor (export: velikost obrazu v bodech 1920 x 1080 FullHD 1080p, poměr stran 16:9, bitrate (kbit/s) 10,000-20,000, počet snímků za sekundu 25, poměr stran obrazového bodu pixel aspect 1:1 square, vstupní format zvuku WAV, případně MP3, parametry zvuku 48000 kHz, 24Bit, Stereo, kodek H.264).
Součástí jsou: výtvarný návrh plakátu (formát 70x100cm, digitální podoba PDF příprava pro tisk, rozlišení 300 dpi ve formátu PNG nebo JPEG, režim CMYK barva), 5 snímků výtvarných návrhů, 8 snímků filmu (obojí ve stejné velikosti jako video), titulková listina.
Pro přijetí práce je nutné odevzdat vyplněné formuláře pro OSA a NFA a licenční smlouva k audiovizuálnímu dílu.
Zásady pro vypracování
1. teoretická část:
Teoretická textová práce se člení na dvě části: teoretickou část (TČ) a praktickou část (PP). Povinný minimální rozsah TČ je 20 normostran, u PP je to 5 normostran. Zatímco první, teoretická část písemné práce, se zabývá vybraným tématem, které se váže k praktické části DP, druhá, praktická část písemné práce, pojednává o praktickém výstupu diplomového projektu a jde tedy o explikaci k diplomovému projektu.
Cílem teoretické části je pojmout konkrétní téma a prostřednictvím práce s odbornými zdroji a s dalšími texty či díly jej analyzovat a zasadit do kontextu (a případně i do vztahu ke svému diplomovému praktickému výstupu).
Cílem praktické části je popis vývoje a výroby diplomového praktického výstupu, zasvěcení do procesu a obhajoba jeho východisek a výsledného tvaru.
Hodnotí se nejen jazyková úroveň textu (gramatika, stylistika), ale také formulace názorů, práce s informacemi, zacházení se zdroji. Povinný minimální počet odborných zdrojů je 8 článků, 4 knihy, alespoň z poloviny se jedná o cizojazyčnou literaturu.
Odevzdat v elektronické podobě ve formátu PDF na Portál UTB a na NAS FMK; 1 ks kroužkové vazby v tisknuté podobě (stačí černobíle).
2. praktická část:
Praktická diplomová práce má za cíl demonstrovat řemeslné dovednosti absolventa magisterského studia, a tedy obsáhnout jak zvládnutí technologie, tak řemesla animace (pohyb postav, práce s prostorem, stylizace, timing...). V diplomovém projektu student představuje své silné stránky, a tedy si volí techniku, stejně tak akcentuje dílčí profese animovaného filmu (např. charakter design, výtvarník, charakter animátor, scenárista, režisér...). Možné je zhotovit diplomový projekt výhradně jako autorskou záležitost, tedy bez volby jedné konkrétní profese.
Diplomový projekt má povinnou minimální stopáž 90 sekund a povinnou maximální stopáž 300 sekund. Jen ve výjimečných případech a na základě schválení pedagogy ateliéru Animovaná tvorba je možné stopáž překročit. (Do stopáže se započítávají titulky.)
Diplomový projekt může být uceleným narativním dílem, nebo kompaktně seskládanou sadou animačních etud/obrazů/scén. V případě akcentace profesí jako je výtvarník animovaného filmu nebo charakter design / koncept art se klade velký důraz na doprovodné materiály (studie, skicy, výtvarnou přípravu filmu apod.)
Dokončené dílo se odevzdává v předepsané technické kvalitě a jeho součástí jsou i kompletní materiály mapující vývoj (téma, námět, literární scénář, bodový scénář, storyboard, animatik) a podklady k propagaci a distribuci díla (titulková listina, formuláře pro OSA a NFA, plakát, obrázky z filmu.
Odevzdání videosoubor (export: velikost obrazu v bodech 1920 x 1080 FullHD 1080p, poměr stran 16:9, bitrate (kbit/s) 10,000-20,000, počet snímků za sekundu 25, poměr stran obrazového bodu pixel aspect 1:1 square, vstupní format zvuku WAV, případně MP3, parametry zvuku 48000 kHz, 24Bit, Stereo, kodek H.264).
Součástí jsou: výtvarný návrh plakátu (formát 70x100cm, digitální podoba PDF příprava pro tisk, rozlišení 300 dpi ve formátu PNG nebo JPEG, režim CMYK barva), 5 snímků výtvarných návrhů, 8 snímků filmu (obojí ve stejné velikosti jako video), titulková listina.
Pro přijetí práce je nutné odevzdat vyplněné formuláře pro OSA a NFA a licenční smlouva k audiovizuálnímu dílu.
Seznam doporučené literatury
KERLOW, Isaac Victor. Mistrovství 3D animace. Brno: Computer Press, 2011. Mistrovství. ISBN 978-80-251-2717-9. HOOKS, Ed. Acting for Animators. 4rd. ed. Routledge, 2017. Mistrovství. ISBN 1138669121. E. WILLIAMS, Richard. The Animator's Survival Kit. Faber & Faber, 2009. Mistrovství. ISBN 0571238343.
LASSETER, John. Principles of traditiona animation applied to 3D computer animation. Computer Graphics, SIGGRAPH '87. 1987, (21), 44.
Pixar in a Box. Khan Academy [online]. 2022 [cit. 2022-10-23]. Dostupné z: www.khanacademy.org/computing/pixar
Seznam doporučené literatury
KERLOW, Isaac Victor. Mistrovství 3D animace. Brno: Computer Press, 2011. Mistrovství. ISBN 978-80-251-2717-9. HOOKS, Ed. Acting for Animators. 4rd. ed. Routledge, 2017. Mistrovství. ISBN 1138669121. E. WILLIAMS, Richard. The Animator's Survival Kit. Faber & Faber, 2009. Mistrovství. ISBN 0571238343.
LASSETER, John. Principles of traditiona animation applied to 3D computer animation. Computer Graphics, SIGGRAPH '87. 1987, (21), 44.
Pixar in a Box. Khan Academy [online]. 2022 [cit. 2022-10-23]. Dostupné z: www.khanacademy.org/computing/pixar
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Práce studenta se setkaly s velmi příznivým ohlasem u komise, nebyly předloženy žádné větší kritické připomínky.