Diplomová práce má teoreticko-empirický design a zabývá se tématem využívání digitálních technologií v profesním rozvoji učitele mateřské školy. Teoretická část sumarizuje poznatky z oblasti profesního života učitele mateřské školy a blíže pak vymezuje jeho kompetence, především ve vztahu k digitálním technologiím. Empirická část je zpracována na základě výsledků dotazníkového šetření, které tematicky koresponduje s teoretickou částí. V druhé části jsou interpretovány výsledky rozhovorů s učitelkami zaměřené na zhodnocení předloženého vzdělávacího softwaru pro učitele. Závěr pak přináší doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
This master´s thesis deals with the topic of using digital technologies in professional development of preschool teacher and has a theoretical-empirical approach. The theoretical part summarizes information from the area of professional development of preschool teacher and focuses on their competencies especially in relation to digital technologies. The empirical part has a quantitative design and it is based on results of a questionnaire, whose topic corresponds to the theoretical part. In the second part are interpreted the results of interview with preschool teachers, They focus on the evaluation of the presented educational software for teachers. At the end of the work, the research findings and recommendations for practice are presented.
Klíčová slova
profesní rozvoj učitele mateřské školy, digitální technologie, digitální kompetence, vzdělávací software, generace
Klíčová slova v angličtině
professional development of preschool teachers, digital technologies, digital competencies, educational software, generation
Rozsah průvodní práce
110 s. (198 929)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce má teoreticko-empirický design a zabývá se tématem využívání digitálních technologií v profesním rozvoji učitele mateřské školy. Teoretická část sumarizuje poznatky z oblasti profesního života učitele mateřské školy a blíže pak vymezuje jeho kompetence, především ve vztahu k digitálním technologiím. Empirická část je zpracována na základě výsledků dotazníkového šetření, které tematicky koresponduje s teoretickou částí. V druhé části jsou interpretovány výsledky rozhovorů s učitelkami zaměřené na zhodnocení předloženého vzdělávacího softwaru pro učitele. Závěr pak přináší doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
This master´s thesis deals with the topic of using digital technologies in professional development of preschool teacher and has a theoretical-empirical approach. The theoretical part summarizes information from the area of professional development of preschool teacher and focuses on their competencies especially in relation to digital technologies. The empirical part has a quantitative design and it is based on results of a questionnaire, whose topic corresponds to the theoretical part. In the second part are interpreted the results of interview with preschool teachers, They focus on the evaluation of the presented educational software for teachers. At the end of the work, the research findings and recommendations for practice are presented.
Klíčová slova
profesní rozvoj učitele mateřské školy, digitální technologie, digitální kompetence, vzdělávací software, generace
Klíčová slova v angličtině
professional development of preschool teachers, digital technologies, digital competencies, educational software, generation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se digitální kompetence učitele.
Vymezení a stanovení teoretických východisek zaměřených na využívání digitálních technologií v kontextu profesního rozvoje učitelů mateřských škol.
Příprava metodiky empirické části a zpracování projektu výzkumu.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření a rozhovoru s učitelkami mateřských škol o vybraném softwaru.
Analýza a interpretace získaných dat.
Shrnutí a prezentace výsledků výzkumu a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se digitální kompetence učitele.
Vymezení a stanovení teoretických východisek zaměřených na využívání digitálních technologií v kontextu profesního rozvoje učitelů mateřských škol.
Příprava metodiky empirické části a zpracování projektu výzkumu.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření a rozhovoru s učitelkami mateřských škol o vybraném softwaru.
Analýza a interpretace získaných dat.
Shrnutí a prezentace výsledků výzkumu a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Brevik, L. M., Gudmundsdottir, G. B., Lund A., & Strømme T. A. (2019). Transformative agency in teacher education: Fostering professional digital competence. Teaching and Teacher Education, 86(2019), 1–15.
Černý, M. (2019). Digitální kompetence v transdisciplinárním nahlédnutí: mezi filosofií, sociologií, pedagogikou a informační vědou. Brno: Masarykova univerzita.
Koubek, P. (2021). Subjektivní teorie řídící jednání učitelů: vícečetná případová studie v kontextu profesního rozvoje učitelů. Brno: Masarykova univerzita.
Rodová, V., & Syslová, Z. (2021). Profesní identita studentek učitelství pro mateřské školy a její odraz v portfoliu. Pedagogická orientace, 31(1), 35–69.
Syslová, Z. (2017). Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Brno: Masarykova univerzita.
Seznam doporučené literatury
Brevik, L. M., Gudmundsdottir, G. B., Lund A., & Strømme T. A. (2019). Transformative agency in teacher education: Fostering professional digital competence. Teaching and Teacher Education, 86(2019), 1–15.
Černý, M. (2019). Digitální kompetence v transdisciplinárním nahlédnutí: mezi filosofií, sociologií, pedagogikou a informační vědou. Brno: Masarykova univerzita.
Koubek, P. (2021). Subjektivní teorie řídící jednání učitelů: vícečetná případová studie v kontextu profesního rozvoje učitelů. Brno: Masarykova univerzita.
Rodová, V., & Syslová, Z. (2021). Profesní identita studentek učitelství pro mateřské školy a její odraz v portfoliu. Pedagogická orientace, 31(1), 35–69.
Syslová, Z. (2017). Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Brno: Masarykova univerzita.
Přílohy volně vložené
0
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila adekvátně svou diplomovou práci. Vedoucí práce se vyjádřila k adekvátní práci s literaturou, avšak textu by prospělo více autorského textu. Výzkumná část je málo přehledná. Zpracování dat vykazuje určité limity. Oponent práce se vyjádřil k formální úpravě grafů. Vedoucí práce položil dvě otázky. První otázka se orientovala na praxi. Druhý dotaz se orientoval na náměty na výzkum do budoucna. Oponent práce položil dvě otázky. První otázka se týkala vhodnosti e-learningu. Druhá otázka se orientovala na rozdíl mezi digitálními technologiemi a softwarovými aplikacemi. Studentka odpověděla s dopomocí. Proběhla diskuze komise.