Diplomová práce pojednává o kontrole a hodnocení kvality předškolního vzdělávání, jež v České republice na státní úrovni provádí Česká školní inspekce. Cílem teoretické části práce je sumarizovat poznatky o kontrolních a hodnotících mechanizmech ve školství. Praktická část práce navazuje na teoretická východiska a popisuje realizaci kvantitativně orientovaného výzkumu, jehož cílem je zjistit, jaké jsou názory učitelů a ředitelů mateřských škol na úlohu České školní inspekce. Prostřednictvím dotazníkového šetření s učiteli mateřských škol a strukturovaných rozhovorů s řediteli mateřských škol bylo zjištěno, že úloha České školní inspekce není respondenty zcela přijatá a uznávaná.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the control and evaluation of the quality of preschool education, which is carried out by the Czech School Inspectorate at the state level in the Czech Republic. The theoretical part of the thesis aims to summarize knowledge about control and evaluation mechanisms in education. The practical part of the thesis is based on the theoretical starting points and describes the realization of a quantitatively oriented research, the aim of which is to find out the opinions of teachers and headteachers of kindergartens on the role of the Czech School Inspectorate. Through a questionnaire survey with kindergarten teachers and structured interviews with kindergarten headteachers, it was found that the role of the Czech School Inspectorate is not fully accepted by the respondents.
Klíčová slova
Česká školní inspekce, inspekční činnost v mateřské škole, hodnocení kvality vzdělávání, kritéria hodnocení
Klíčová slova v angličtině
Czech School Inspectorate, inspection activity in kindergarten, evaluation of the quality of education, evaluation criteria
Rozsah průvodní práce
71 s. (125 484 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o kontrole a hodnocení kvality předškolního vzdělávání, jež v České republice na státní úrovni provádí Česká školní inspekce. Cílem teoretické části práce je sumarizovat poznatky o kontrolních a hodnotících mechanizmech ve školství. Praktická část práce navazuje na teoretická východiska a popisuje realizaci kvantitativně orientovaného výzkumu, jehož cílem je zjistit, jaké jsou názory učitelů a ředitelů mateřských škol na úlohu České školní inspekce. Prostřednictvím dotazníkového šetření s učiteli mateřských škol a strukturovaných rozhovorů s řediteli mateřských škol bylo zjištěno, že úloha České školní inspekce není respondenty zcela přijatá a uznávaná.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the control and evaluation of the quality of preschool education, which is carried out by the Czech School Inspectorate at the state level in the Czech Republic. The theoretical part of the thesis aims to summarize knowledge about control and evaluation mechanisms in education. The practical part of the thesis is based on the theoretical starting points and describes the realization of a quantitatively oriented research, the aim of which is to find out the opinions of teachers and headteachers of kindergartens on the role of the Czech School Inspectorate. Through a questionnaire survey with kindergarten teachers and structured interviews with kindergarten headteachers, it was found that the role of the Czech School Inspectorate is not fully accepted by the respondents.
Klíčová slova
Česká školní inspekce, inspekční činnost v mateřské škole, hodnocení kvality vzdělávání, kritéria hodnocení
Klíčová slova v angličtině
Czech School Inspectorate, inspection activity in kindergarten, evaluation of the quality of education, evaluation criteria
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o kontrolních mechanizmech ve školství.
Vymezení teoretických východisek z oblasti činnosti České školní inspekce v mateřských školách.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele mateřských škol a strukturovaného rozhovoru s řediteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o kontrolních mechanizmech ve školství.
Vymezení teoretických východisek z oblasti činnosti České školní inspekce v mateřských školách.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele mateřských škol a strukturovaného rozhovoru s řediteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Bartošová, J., Šimek, J., & Šustová, M. (2019). Od školdozorce k inspektorovi: historie školní inspekce. Praha: Česká školní inspekce ve spolupráci s Národním pedagogickým muzeem a knihovnou J. A. Komenského.
Hrubá, J., & Chvál, M. (2019). Na cestě ke kvalitní škole. Praha: Wolters Kluwer ČR.
Judith, B., & Harrison, B. (2018). Vision and values in managing education: successful leadership principles and practice. Abingdon: Routledge, Taylor & Francis Group.
Schneider, J. (2017). Beyond test scores: a better way to measure school quality. Cambridge: Harvard University Press.
Syslová, Z., & Najvarová, V. (2012). Předškolní vzdělávání v České republice pohledem pedagogického výzkumu. Pedagogická orientace, 22(4), 490–515.
Trojan, V. (2016). Přístupy k efektivitě z pohledu managementu vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova.
Seznam doporučené literatury
Bartošová, J., Šimek, J., & Šustová, M. (2019). Od školdozorce k inspektorovi: historie školní inspekce. Praha: Česká školní inspekce ve spolupráci s Národním pedagogickým muzeem a knihovnou J. A. Komenského.
Hrubá, J., & Chvál, M. (2019). Na cestě ke kvalitní škole. Praha: Wolters Kluwer ČR.
Judith, B., & Harrison, B. (2018). Vision and values in managing education: successful leadership principles and practice. Abingdon: Routledge, Taylor & Francis Group.
Schneider, J. (2017). Beyond test scores: a better way to measure school quality. Cambridge: Harvard University Press.
Syslová, Z., & Najvarová, V. (2012). Předškolní vzdělávání v České republice pohledem pedagogického výzkumu. Pedagogická orientace, 22(4), 490–515.
Trojan, V. (2016). Přístupy k efektivitě z pohledu managementu vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně představila svou diplomovou práci. Vedoucí se vyjádřila k teoretické části, která je zpracována standardně. Výsledky v empirické části jsou interpretovány pouze deskriptivní statistikou. Pro zkvalitnění práce mohly být využity další statistické postupy. Oponent práce se vyjádřil k aktuálnosti tématu. Teoretická část práce je informativního charakteru. V rámci výzkumné části jsou kladeny přiměřené cíle. Oponent oceňuje kladení otevřených tazatelských otázek, nicméně získaná data nejsou hlouběji interpretována. Po formální stránce se zde vyskytují gramatické chyby. Vedoucí práce položila dvě otázky. První otázka se orientovala na hlubší interpretaci získaných dat. Druhý dotaz se vztahoval ke komparaci odpovědí respondentů v závislosti na dosaženém vzdělání. Oponent položil dvě otázky. První otázka se zaměřovala na metodu či nástroj, který považuje studentka za cenný k realizaci autoevaluace mateřské školy. Druhý dotaz se orientoval na náměty pro další výzkum v této oblasti. Studentka odpověděla samostatně. Proběhla diskuze komise. Dr. Vašíková upozornila na variaci aktivit České školní inspekce. Dr. Petrů Puhrová se vyjádřila k adekvátnosti používaných metod šetření České školní inspekce.