Předkládaná diplomová práce se zabývá tématem představ studentů učitelství pro mateřské školy o práci ředitele mateřské školy. Teoretická část si klade za cíl charakterizovat roli ředitele v řízení mateřské školy a popsat gradaci profesního rozvoje učitelů mateřských škol. Empirická část představuje kvalitativní design výzkumu, realizován prostřednictvím tematického psaní a hloubkového interview se studenty učitelství pro mateřské školy. V závěru práce jsou interpretovány a analyzovány výsledky výzkumu a odpovědi na výzkumné otázky. Výzkumné šetření odhaluje představy studentů učitelství pro mateřské školy o ideálním řediteli mateřské školy, o jeho profesních činnostech a zodpovědnosti a popisuje motivaci studentů pro profesi a kariérní vývoj.
Anotace v angličtině
The presented Master's thesis deals with the topic of kindergarten teacher students' ideas about the work of a kindergarten director. The theoretical part aims to describe the role of the director in kindergarten management and the gradation of the professional development of kindergarten teachers. The empirical section demonstrates qualitative design research that was conducted through thematic writing and deep interviews with kindergarten students. In Conclusion, the research results and answers to research questions are interpreted and analyzed. The research investigation reveals kindergarten teacher students' ideas about the ideal kindergarten director, his or her professional activities and responsibilities, and describes students' motivation for the profession and career development.
Klíčová slova
ředitel mateřské školy, student učitelství pro mateřské školy, představa, profesní vývoj učitele
Klíčová slova v angličtině
kindergarten director, preschool pedagogy student, vision, teacher professional development
Rozsah průvodní práce
72 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce se zabývá tématem představ studentů učitelství pro mateřské školy o práci ředitele mateřské školy. Teoretická část si klade za cíl charakterizovat roli ředitele v řízení mateřské školy a popsat gradaci profesního rozvoje učitelů mateřských škol. Empirická část představuje kvalitativní design výzkumu, realizován prostřednictvím tematického psaní a hloubkového interview se studenty učitelství pro mateřské školy. V závěru práce jsou interpretovány a analyzovány výsledky výzkumu a odpovědi na výzkumné otázky. Výzkumné šetření odhaluje představy studentů učitelství pro mateřské školy o ideálním řediteli mateřské školy, o jeho profesních činnostech a zodpovědnosti a popisuje motivaci studentů pro profesi a kariérní vývoj.
Anotace v angličtině
The presented Master's thesis deals with the topic of kindergarten teacher students' ideas about the work of a kindergarten director. The theoretical part aims to describe the role of the director in kindergarten management and the gradation of the professional development of kindergarten teachers. The empirical section demonstrates qualitative design research that was conducted through thematic writing and deep interviews with kindergarten students. In Conclusion, the research results and answers to research questions are interpreted and analyzed. The research investigation reveals kindergarten teacher students' ideas about the ideal kindergarten director, his or her professional activities and responsibilities, and describes students' motivation for the profession and career development.
Klíčová slova
ředitel mateřské školy, student učitelství pro mateřské školy, představa, profesní vývoj učitele
Klíčová slova v angličtině
kindergarten director, preschool pedagogy student, vision, teacher professional development
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se řízení školských institucí.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na roli ředitele v řízení mateřské školy.
Příprava metodologie empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview a tematického psaní se studentkami Učitelství pro mateřské školy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se řízení školských institucí.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na roli ředitele v řízení mateřské školy.
Příprava metodologie empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview a tematického psaní se studentkami Učitelství pro mateřské školy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
Garza, E., Drysdale, L., Gurr, D. M., Jacobson, S., & Merchant, B. (2014). Leadership for school success: lessons from effective principals. Bingley: Emerald Group Publishing Limited.
Syslová, Z., & Hornáčková, V. (2015). Jak úspěšně řídit mateřskou školu. Praha: Wolters Kluwer.
Šikýř, M., Borovec, D., & Trojanová, I. (2012). Personalistika v řízení školy. Praha: Wolters Kluwer.
Trojan, V., Trojan, V., & Kitzberger, J. (2021). Ředitel školy: uvažování o vyvažování života ředitelů škol. Praha: Wolters Kluwer.
Trojanová, I., Trojan, V., & Kitzberger, J. (2012). Kompetence řídících pracovníků ve školství. Praha: Wolters Kluwer.
Seznam doporučené literatury
Garza, E., Drysdale, L., Gurr, D. M., Jacobson, S., & Merchant, B. (2014). Leadership for school success: lessons from effective principals. Bingley: Emerald Group Publishing Limited.
Syslová, Z., & Hornáčková, V. (2015). Jak úspěšně řídit mateřskou školu. Praha: Wolters Kluwer.
Šikýř, M., Borovec, D., & Trojanová, I. (2012). Personalistika v řízení školy. Praha: Wolters Kluwer.
Trojan, V., Trojan, V., & Kitzberger, J. (2021). Ředitel školy: uvažování o vyvažování života ředitelů škol. Praha: Wolters Kluwer.
Trojanová, I., Trojan, V., & Kitzberger, J. (2012). Kompetence řídících pracovníků ve školství. Praha: Wolters Kluwer.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala adekvátně svou diplomovou práci. Vedoucí práce shledává limity v cílech celé práce. Teoretická část mohla být podepřena více zahraničními zdroji. Empirická část mohla obsahovat lépe sycené kategorie. Oponent práce upozornil na povrchní analýzu v rámci teoretické části. Upozornil na množství sekundárních citací. Výsledná práce s daty byla spíše deskriptivní. Vedoucí práce položil dvě otázky. První se týkala vymezení pojmu představy (studenta učitelství) z pedagogického hlediska. Druhý dotaz se zaměřoval na charakteristiku ředitele mateřské školy pohledem studentů. Oponent práce položil dvě otázky. První otázka se orientovala na upřesnění stěžejních momentů v profesní dráze učitelů. Druhý dotaz byl zaměřen na vysvětlení pojmu pracovní pozice a pracovní funkce. Studentka odpověděla samostatně. Proběhla diskuze komise. Dr. Petrů Puhrová okomentovala vztah přesvědčení a představ. Doc. Najvar komentoval metodologickou přímočarost.