Diplomová práce se zabývá tématem stávání se ředitelem mateřské školy. Cílem bylo zjistit, jakým způsobem vnímali ředitelé mateřských škol posun v profesní dráze. V teoretické části práce jsou sumarizovány poznatky o řízení školy, roli ředitele a jeho předpokladech pro výkon funkce a také o posunu v profesní dráze a adaptaci na novou roli. V praktické části je prezentován kvalitativně orientovaný výzkum, který byl realizován pomocí interview s řediteli mateřských škol a analýzou koncepcí rozvoje mateřské školy.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the topic of becoming a kindergarten director. The aim was to find out how kindergarten principals perceived the career shift. The theoretical part of the thesis summarizes the findings on school management, the role of the principal and his/her prerequisites for the position, as well as the career shift and adaptation to the new role. The practical part presents qualitative research that was conducted through interviews with kindergarten principals and analysis of kindergarten development concepts.
Klíčová slova
management školy, ředitel mateřské školy, začínající ředitel mateřské školy, profesní dráha, profesní připravenost
Klíčová slova v angličtině
school management, kindergarten director, aspiring kindergarten director, career path, career readiness
Rozsah průvodní práce
74 (132 431 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem stávání se ředitelem mateřské školy. Cílem bylo zjistit, jakým způsobem vnímali ředitelé mateřských škol posun v profesní dráze. V teoretické části práce jsou sumarizovány poznatky o řízení školy, roli ředitele a jeho předpokladech pro výkon funkce a také o posunu v profesní dráze a adaptaci na novou roli. V praktické části je prezentován kvalitativně orientovaný výzkum, který byl realizován pomocí interview s řediteli mateřských škol a analýzou koncepcí rozvoje mateřské školy.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the topic of becoming a kindergarten director. The aim was to find out how kindergarten principals perceived the career shift. The theoretical part of the thesis summarizes the findings on school management, the role of the principal and his/her prerequisites for the position, as well as the career shift and adaptation to the new role. The practical part presents qualitative research that was conducted through interviews with kindergarten principals and analysis of kindergarten development concepts.
Klíčová slova
management školy, ředitel mateřské školy, začínající ředitel mateřské školy, profesní dráha, profesní připravenost
Klíčová slova v angličtině
school management, kindergarten director, aspiring kindergarten director, career path, career readiness
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zabývající se profesní dráhou ředitele mateřské školy.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na adaptační proces ředitele v řídící pozici v mateřské škole.
Příprava metodologie výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s řediteli mateřských škol a analýzy dokumentace v daných MŠ.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zabývající se profesní dráhou ředitele mateřské školy.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na adaptační proces ředitele v řídící pozici v mateřské škole.
Příprava metodologie výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s řediteli mateřských škol a analýzy dokumentace v daných MŠ.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Hrubá, J., & Chvál, M. (2019). Na cestě ke kvalitní škole. Praha: Wolters Kluwer.
Riedl Černíková, B., Trojanová, I., & Tureckiová, M. (2019). Sebeřízení vedoucího pracovníka ve školství. Praha: Wolters Kluwer.
Shewbridge, C. et al. (2016). School leaders in the Czech Republic. OECD Reviews of School Resources: Czech Republic 2016. Paris: OECD Publishing.
Trojan, V. (2018). Pedagogický proces a jeho řízení. Praha: Wolters Kluwer.
Trojan, V. (2021). Ředitel školy: uvažování o vyvažování života ředitelů škol. Praha: Wolters Kluwer.
Whitaker, T. (2020). What great principals do differently: twenty things that matter most. New York: Routledge
Seznam doporučené literatury
Hrubá, J., & Chvál, M. (2019). Na cestě ke kvalitní škole. Praha: Wolters Kluwer.
Riedl Černíková, B., Trojanová, I., & Tureckiová, M. (2019). Sebeřízení vedoucího pracovníka ve školství. Praha: Wolters Kluwer.
Shewbridge, C. et al. (2016). School leaders in the Czech Republic. OECD Reviews of School Resources: Czech Republic 2016. Paris: OECD Publishing.
Trojan, V. (2018). Pedagogický proces a jeho řízení. Praha: Wolters Kluwer.
Trojan, V. (2021). Ředitel školy: uvažování o vyvažování života ředitelů škol. Praha: Wolters Kluwer.
Whitaker, T. (2020). What great principals do differently: twenty things that matter most. New York: Routledge
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala adekvátně svou diplomovou práci. Vedoucí práce ohodnotila méně vydařený přechod mezi teoretickou a výzkumnou částí. Vzniklé kategorie z analýzy jsou vhodné, avšak axiální kódování již analýzu neprohlubuje. Oponentka práce hodnotila místy nekorespondující teoretické pasáže s výzkumnou částí. Upozorňuje, že axiální kódování je procesem zpracování dat, nikoli výsledkem. Získaná data mohla být lépe a více do hloubky propracovaná. Vedoucí práce položila dvě otázky. První otázka se orientovala na kritéria analýzy koncepcí mateřských škol. Druhá otázka se týkala specifikace odborné kompetence ředitele. Oponentka položila dvě otázky. První dotaz se orientoval na vysvětlení kontextu výzkumu studentky. Druhá otázka se týkala na souvislosti klimatu s profesním vývojem ředitele. Studentka odpověděla s drobnými nedostatky. Proběhla diskuze komise.