Předkládaná diplomová práce se věnuje vedoucím učitelkám a jejich specifickému postavení v řízení z hlediska klimatu mateřských škol. Teoretická část se zaměřuje na vztah mezi vedoucími učitelkami, řízením a klimatem mateřských škol. Pro realizaci empirické části byl zvolen kvalitativní design výzkumu s použitím metod polostrukturovaného interview a fokusové skupiny s pedagogickými pracovníky. Výzkumná data byla analyzována a interpretována. V závěru práce jsou diskutovány výsledky výzkumu a je zpracováno doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The present thesis focuses on middle leaders and their specific position in management in terms of the kindergarten climate. The theoretical part focuses on the relationship between the position of middle leaders and kindergarten climate. To carry out the empirical part, a qualitative research design was chosen using semi-structured interview methods and a focus group with teaching staff. The research data was analyzed and interpreted. The paper concludes with a discussion of the research findings and a recommendation for kindergarten practice.
Klíčová slova
vedoucí učitelka, klima mateřské školy, management mateřské školy, leadership, distribuovaný pedagogický leadership
Předkládaná diplomová práce se věnuje vedoucím učitelkám a jejich specifickému postavení v řízení z hlediska klimatu mateřských škol. Teoretická část se zaměřuje na vztah mezi vedoucími učitelkami, řízením a klimatem mateřských škol. Pro realizaci empirické části byl zvolen kvalitativní design výzkumu s použitím metod polostrukturovaného interview a fokusové skupiny s pedagogickými pracovníky. Výzkumná data byla analyzována a interpretována. V závěru práce jsou diskutovány výsledky výzkumu a je zpracováno doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The present thesis focuses on middle leaders and their specific position in management in terms of the kindergarten climate. The theoretical part focuses on the relationship between the position of middle leaders and kindergarten climate. To carry out the empirical part, a qualitative research design was chosen using semi-structured interview methods and a focus group with teaching staff. The research data was analyzed and interpreted. The paper concludes with a discussion of the research findings and a recommendation for kindergarten practice.
Klíčová slova
vedoucí učitelka, klima mateřské školy, management mateřské školy, leadership, distribuovaný pedagogický leadership
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zabývající se distribuovaným leadershipem a rolí vedoucích učitelek mateřských škol.
Vymezení teoretických východisek o postavení vedoucích učitelek při řízení mateřských škol.
Formulace výzkumného problému, výzkumných cílů a návrh metodologického postupu.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím metod interview a fokusové skupiny.
Zpracování získaných dat, jejich vyhodnocení a interpretace.
Prezentace a shrnutí výsledků výzkumu, formulace závěrů a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zabývající se distribuovaným leadershipem a rolí vedoucích učitelek mateřských škol.
Vymezení teoretických východisek o postavení vedoucích učitelek při řízení mateřských škol.
Formulace výzkumného problému, výzkumných cílů a návrh metodologického postupu.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím metod interview a fokusové skupiny.
Zpracování získaných dat, jejich vyhodnocení a interpretace.
Prezentace a shrnutí výsledků výzkumu, formulace závěrů a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Čapek, R. (2010). Třídní klima a školní klima. Praha: Grada.
Grootenboer, P., Edwards-Groves, C., & Rönnerman, K. (2020). Middle Leadership in Schools: A practical guide for leading learning. New York: Routledge.
Heikka, J., & Suhonen, K. (2019). Distributed pedagogical leadership functions in Early Childhood Education settings in Finland. Southeast Asia Early Childhood Journal, 8(2), 43–56. Dostupné z: https://doi.org/10.37134/saecj.vol8.no2.4.2019
Lhotková, I., Trojan, V., & Kitzberger, J. (2012). Kompetence řídících pracovníků ve školství. Praha: Wolters Kluwer.
Trojanová, I. (2017). Vedení lidí ve školách a školských zařízeních. Praha: Wolters Kluwer.
Seznam doporučené literatury
Čapek, R. (2010). Třídní klima a školní klima. Praha: Grada.
Grootenboer, P., Edwards-Groves, C., & Rönnerman, K. (2020). Middle Leadership in Schools: A practical guide for leading learning. New York: Routledge.
Heikka, J., & Suhonen, K. (2019). Distributed pedagogical leadership functions in Early Childhood Education settings in Finland. Southeast Asia Early Childhood Journal, 8(2), 43–56. Dostupné z: https://doi.org/10.37134/saecj.vol8.no2.4.2019
Lhotková, I., Trojan, V., & Kitzberger, J. (2012). Kompetence řídících pracovníků ve školství. Praha: Wolters Kluwer.
Trojanová, I. (2017). Vedení lidí ve školách a školských zařízeních. Praha: Wolters Kluwer.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala adekvátně svou diplomovou práci. Vedoucí práce se vyjadřovala k vhodné analýze a syntéze výzkumného problémů v rámci teoretické části. Výzkumná část je také velmi zdařilá, avšak interpretace výsledků mohla být lépe zformulována. Oponentka se vyjádřila k vyváženosti a koncepčnosti teoretické části. Kapitoly korespondují s tématem práce a vhodně tak rozvíjí klíčové koncepty práce. Výzkumná část byla kvalitně nastavena. Studentka vytvářela smysluplné kategorie, které adekvátně interpretuje. Vedoucí práce položila dvě otázky. První otázka se orientovala na odborný a praktický přínos pro praxi. Druhý dotaz se týkal námětů na pokračování ve výzkumu. Oponentka položila dvě otázky. První otázka se orientovala na přípravu na polostrukturované interview. Druhý dotaz se týkal hlubší interpretace výzkumných zjištění. Studentka odpověděla samostatně. Proběhla diskuze komise. Dr. Petrů Puhrová se vyjádřila k náročnosti tématu. Dále položila otázku týkající se budoucnosti pozice vedoucích učitelek v mateřské škole. Studentka odpověděla samostatně.