Předkládaná diplomová práce má teoreticko-výzkumný charakter a pojednává o profesních příbězích vesnických učitelů mateřských škol. Teoretická část sumarizuje poznatky o profesní dráze a předkládá determinanty o profesi učitele mateřské školy na vesnici. Empirická část je založena na představení profesních příběhů a odhalení základních subjektivních zkušeností učitelů mateřských škol v průběhu jejich profesního rozvoje.
Anotace v angličtině
The present Master´s thesis has a theoretical-empirical character and deals with professional stories of village kindergarten teachers. The theoretical part summarizes findings about the professional career and present determinants in the profession of a village kindergarten teachers. The empirical part is based on introduce of professional stories and reveals the fundamental subjective experiences of kindergarten teachers during their professional development.
Klíčová slova
Profesní dráha učitelky, Profesní identita učitelky, Učitelka v mateřské škole na vesnici
Klíčová slova v angličtině
Professional career of a teacher, Professional identity of a teacher, A teacher in a village kindergarten
Rozsah průvodní práce
92 s. (170 024 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce má teoreticko-výzkumný charakter a pojednává o profesních příbězích vesnických učitelů mateřských škol. Teoretická část sumarizuje poznatky o profesní dráze a předkládá determinanty o profesi učitele mateřské školy na vesnici. Empirická část je založena na představení profesních příběhů a odhalení základních subjektivních zkušeností učitelů mateřských škol v průběhu jejich profesního rozvoje.
Anotace v angličtině
The present Master´s thesis has a theoretical-empirical character and deals with professional stories of village kindergarten teachers. The theoretical part summarizes findings about the professional career and present determinants in the profession of a village kindergarten teachers. The empirical part is based on introduce of professional stories and reveals the fundamental subjective experiences of kindergarten teachers during their professional development.
Klíčová slova
Profesní dráha učitelky, Profesní identita učitelky, Učitelka v mateřské škole na vesnici
Klíčová slova v angličtině
Professional career of a teacher, Professional identity of a teacher, A teacher in a village kindergarten
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o profesním vývoji učitele mateřské školy.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na profesní dráhu a determinanty v profesi učitele mateřské školy.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení výzkumných cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím fokusové skupiny a narativního interview.
Zpracování získaných dat, jejich vyhodnocení a intepretace.
Formulace výsledků výzkumu, jejich prezentace a shrnutí.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o profesním vývoji učitele mateřské školy.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na profesní dráhu a determinanty v profesi učitele mateřské školy.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení výzkumných cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím fokusové skupiny a narativního interview.
Zpracování získaných dat, jejich vyhodnocení a intepretace.
Formulace výsledků výzkumu, jejich prezentace a shrnutí.
Seznam doporučené literatury
Bullough Jr., R.V., & Hall-Kenyon, K.M. (2017). Preschool Teachers’ Lives and Work: Stories and Studies from the Field. New York: Routledge. Retrieved from: https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.4324/9781315112718/preschool-teachers-lives-work-robert-bullough-jr-kendra-hall-kenyon
Syslová, Z., & Chaloupková, L. (2015). Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. Brno: Masarykova univerzita.
Švaříček, R. (2011). Zlomové události při vytváření profesní identity učitele. PEDAGOGIKA.SK, 2(4), 247–274. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/272622288_Zlomove_udalosti_pri_vytvareni_profesni_identity_ucitele
Visković, I., & Višnjić Jevtić, A. (2018). Professional development of kindergarten teachers in Croatia–a personal choice or an obligation. Early Years, 38(3), 286–297.
Wiegerová, A., Danišková, Z., Navrátilová, H., Syslová, Z., Petrová, Z., Horká, H., Rodová, V., Vašíková, J., & Kosová, B. (2015). Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: Univerzita Tomáše Bati.
Seznam doporučené literatury
Bullough Jr., R.V., & Hall-Kenyon, K.M. (2017). Preschool Teachers’ Lives and Work: Stories and Studies from the Field. New York: Routledge. Retrieved from: https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.4324/9781315112718/preschool-teachers-lives-work-robert-bullough-jr-kendra-hall-kenyon
Syslová, Z., & Chaloupková, L. (2015). Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. Brno: Masarykova univerzita.
Švaříček, R. (2011). Zlomové události při vytváření profesní identity učitele. PEDAGOGIKA.SK, 2(4), 247–274. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/272622288_Zlomove_udalosti_pri_vytvareni_profesni_identity_ucitele
Visković, I., & Višnjić Jevtić, A. (2018). Professional development of kindergarten teachers in Croatia–a personal choice or an obligation. Early Years, 38(3), 286–297.
Wiegerová, A., Danišková, Z., Navrátilová, H., Syslová, Z., Petrová, Z., Horká, H., Rodová, V., Vašíková, J., & Kosová, B. (2015). Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: Univerzita Tomáše Bati.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, portréty
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou diplomovou práci adekvátně. Vedoucí práce se vyjádřila k velmi dobré úrovni spolupráce. Vedoucí práce okomentovala originalitu tématu. Teoretická část práce vykazuje určité limity, a to zejména stručné rozpracování některých klíčových konceptů pro práci. Výzkumná část podala zajímavé výsledky. Po formální stránce práce vykazuje jazykové a stylistické chyby. Oponent práce se vyjádřil ke kulturní podmíněnosti při interpretaci získaných zjištění. Dále zde byly nalezeny limity při analýze dat. Proběhla diskuze komise. Vedoucí práce položila dvě otázky. První otázka se orientovala na hlubší analýzu prezentovaných dat. Druhá otázka se zaměřovala na konkrétní zjištění z narativních interview. Oponent práce vznesl dvě otázky. První se orientovala na podrobné zpracování limitů realizovaného výzkumu. Druhá otázka se týkala rozdílu profesních zkušeností učitelek z vesnických a městských mateřských škol. Studentka dokázala adekvátně odpovědět. Proběhla diskuze komise. Dr. Petrů Puhrová okomentovala téma vesnice a její proměny v čase. Dr. Petrů Puhrová položila doplňující dotaz. Studentka dokázala adekvátně odpovědět. Dr. Janiš vznesl dotaz k charakteristice městských a vesnickým mateřských škol. Studentka odpověděla s dopomocí.