Bakalářská práce obsahuje dvě části, a to teoretickou a praktickou. V teoretické části popisuji
stárnutí a stáří, které dále rozdělujeme na biologické, sociální a kalendářní stáří. Dále se
zabývám životem ve stáří a sociálními službami pro seniory. Poté se v práci nachází
pojednání o chorobách ve stáří, jako jsou demence a Alzheimerova choroba, kterou popisuji
podrobněji. Druhá část práce, tedy praktická část, je věnována rozboru rozhovorů s
participanty, které byly zaměřeny na jejich životní příběhy. Cílem mé bakalářské práce je
pomocí narativních rozhovorů zachytit, jaký byl život seniorek, které nyní trpí
Alzheimerovou nemocí a popsat specifika jejich životních příběhů.
Anotace v angličtině
The Bachelor's thesis consists of two parts - theoretical and practical. In the theoretical part,
I describe aging and old age, which are further divided into biological, social, and
chronological age. I also deal with life in old age and social services for seniors. Furthermore,
I address diseases in old age, such as dementia and Alzheimer's disease, which I describe in
more detail. The second part of the thesis, the practical part, is devoted to analyzing
interviews with participants that focused on their life stories. The aim of my Bachelor's thesis
is to use narrative interviews to capture the lives of senior women who now suffer from
Alzheimer's disease and describe the specifics of their life stories.
Klíčová slova
stáří, domov pro seniory, Alzheimer, demence
Klíčová slova v angličtině
old age, nursing home, Alzheimer's disease, dementia
Rozsah průvodní práce
63 s. (112 834 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce obsahuje dvě části, a to teoretickou a praktickou. V teoretické části popisuji
stárnutí a stáří, které dále rozdělujeme na biologické, sociální a kalendářní stáří. Dále se
zabývám životem ve stáří a sociálními službami pro seniory. Poté se v práci nachází
pojednání o chorobách ve stáří, jako jsou demence a Alzheimerova choroba, kterou popisuji
podrobněji. Druhá část práce, tedy praktická část, je věnována rozboru rozhovorů s
participanty, které byly zaměřeny na jejich životní příběhy. Cílem mé bakalářské práce je
pomocí narativních rozhovorů zachytit, jaký byl život seniorek, které nyní trpí
Alzheimerovou nemocí a popsat specifika jejich životních příběhů.
Anotace v angličtině
The Bachelor's thesis consists of two parts - theoretical and practical. In the theoretical part,
I describe aging and old age, which are further divided into biological, social, and
chronological age. I also deal with life in old age and social services for seniors. Furthermore,
I address diseases in old age, such as dementia and Alzheimer's disease, which I describe in
more detail. The second part of the thesis, the practical part, is devoted to analyzing
interviews with participants that focused on their life stories. The aim of my Bachelor's thesis
is to use narrative interviews to capture the lives of senior women who now suffer from
Alzheimer's disease and describe the specifics of their life stories.
Klíčová slova
stáří, domov pro seniory, Alzheimer, demence
Klíčová slova v angličtině
old age, nursing home, Alzheimer's disease, dementia
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti Alzheimerovy nemoci, stárnutí a stáří.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu pomocí narativních rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti Alzheimerovy nemoci, stárnutí a stáří.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu pomocí narativních rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CURRAN, Stephen a Roger BULLOCK, 2018. Practical Old Age Psychopharmacology: a Multi-Professional Approach. Boca Raton: CRC Press. ISBN-13: 978-1-85775-958-7.
MALÍKOVÁ, Eva, 2020. Péče o seniory v pobytových zařízeních sociálních služeb. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2030-7.
ŘIHÁČEK, Tomáš, Ivo ČERMÁK a Roman HYTYCH, 2013. Kvalitativní analýza textů: Čtyři přístupy. Brno: Masarykova Univerzita. ISBN 978-80-210-6382-2.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
VOSTRÝ, Michal a Jaroslav VETEŠKA, 2021. Kognitivní rehabilitace seniorů: psychosociální a edukační souvislosti. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2866-2.
ZVĚŘOVÁ, Martina, 2017. Alzheimerova demence. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0561-8.
Seznam doporučené literatury
CURRAN, Stephen a Roger BULLOCK, 2018. Practical Old Age Psychopharmacology: a Multi-Professional Approach. Boca Raton: CRC Press. ISBN-13: 978-1-85775-958-7.
MALÍKOVÁ, Eva, 2020. Péče o seniory v pobytových zařízeních sociálních služeb. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2030-7.
ŘIHÁČEK, Tomáš, Ivo ČERMÁK a Roman HYTYCH, 2013. Kvalitativní analýza textů: Čtyři přístupy. Brno: Masarykova Univerzita. ISBN 978-80-210-6382-2.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
VOSTRÝ, Michal a Jaroslav VETEŠKA, 2021. Kognitivní rehabilitace seniorů: psychosociální a edukační souvislosti. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2866-2.
ZVĚŘOVÁ, Martina, 2017. Alzheimerova demence. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0561-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářské práce, seznámila komisi s metodologií výzkumného šetření.
doc. Hladík komentoval nevhodně formulované cíle metodologické části práce.
dr. Cejpek Blaštíková požádala studentku, aby objasnila výběr výzkumného souboru. Studentka odpověděla. Paní doktorka komentovala problematické aspekty spojené s rozhovory, které klientka vedla s respondenty.
Komise požádala studentku, aby popsala způsob analýzy dat. Studentka odpověděla, že dle Čermáka, ale nedokázala pojednat o struktuře analýzy dat, jaký je klíč analýzy dat.
doc. Hladík uvedl, že studentka necituje Čermáka v bakalářské práci, a že není zřejmé, jak je možné s daty pracovat podle jeho návodu.
Studentka byla požádána, aby seznámila komisi s nejdůležitějšími výsledky výzkumného šetření. Studentka nedokázala výsledky popsat.
doc. Hladík komentoval metodologické nedostatky bakalářské práce. Uvedl, že studentka v práci dochází k závěrům, které nejsou podloženy výzkumnými výsledky.