Tato práce se zabývá připraveností romských dětí na základní vzdělávání z perspektivy učitelů. Cílem práce je zjistit zkušenosti učitelů s připraveností romských dětí na základní vzdělávání, identifikovat nedostatky v konkrétních oblastech připravenosti, analyzovat, jak učitelé eliminují tyto nedostatky, a navrhnout systémová opatření, která by podle učitelů pomohla řešit problémy v oblastech připravenosti romských dětí na základní školu.
Anotace v angličtině
This study explores the readiness of Roma children for primary education from the perspective of teachers. The aims of the study are to investigate teachers' experiences with the readiness of Roma children for primary education, identify deficiencies in specific areas of readiness, analyze how teachers address these deficiencies, and propose systemic measures that, according to teachers, would help address the issues in the areas of Roma children's readiness for primary school.
Klíčová slova
Romské děti, základní vzdělávání, připravenost, učitelé, nedostatky, systémová opatření, integrace, předškolní vzdělávání, individuální vzdělávací plány, inkluzivní školní prostředí
Klíčová slova v angličtině
Roma children, primary education, readiness, teachers, deficiencies, systemic measures, integration, preschool education, individual education plans, inclusive school environment
Rozsah průvodní práce
80 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá připraveností romských dětí na základní vzdělávání z perspektivy učitelů. Cílem práce je zjistit zkušenosti učitelů s připraveností romských dětí na základní vzdělávání, identifikovat nedostatky v konkrétních oblastech připravenosti, analyzovat, jak učitelé eliminují tyto nedostatky, a navrhnout systémová opatření, která by podle učitelů pomohla řešit problémy v oblastech připravenosti romských dětí na základní školu.
Anotace v angličtině
This study explores the readiness of Roma children for primary education from the perspective of teachers. The aims of the study are to investigate teachers' experiences with the readiness of Roma children for primary education, identify deficiencies in specific areas of readiness, analyze how teachers address these deficiencies, and propose systemic measures that, according to teachers, would help address the issues in the areas of Roma children's readiness for primary school.
Klíčová slova
Romské děti, základní vzdělávání, připravenost, učitelé, nedostatky, systémová opatření, integrace, předškolní vzdělávání, individuální vzdělávací plány, inkluzivní školní prostředí
Klíčová slova v angličtině
Roma children, primary education, readiness, teachers, deficiencies, systemic measures, integration, preschool education, individual education plans, inclusive school environment
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a odborné literatury.
Zpracování teoretických východisek z oblasti edukace romských žáků, školní zralosti a připravenosti romských dětí na základní vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a odborné literatury.
Zpracování teoretických východisek z oblasti edukace romských žáků, školní zralosti a připravenosti romských dětí na základní vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav, 2004. Výchova a vzdělávání romských žáků jako pedagogický systém. Praha: Radix. ISBN 80-86031-48-9.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ, 2022. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 3. vydání. Brno: Edika. ISBN 978-80-266-1751-8.
KALEJA, Martin, 2014. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: PDF OU. ISBN 978-80-7464-544-0.
ŠOTOLOVÁ, Eva, 2011. Vzdělávání Romů. 2., rozšiř. a uprav. vyd. Praha: Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum. ISBN 978-80-246-1909-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav, 2004. Výchova a vzdělávání romských žáků jako pedagogický systém. Praha: Radix. ISBN 80-86031-48-9.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ, 2022. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 3. vydání. Brno: Edika. ISBN 978-80-266-1751-8.
KALEJA, Martin, 2014. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: PDF OU. ISBN 978-80-7464-544-0.
ŠOTOLOVÁ, Eva, 2011. Vzdělávání Romů. 2., rozšiř. a uprav. vyd. Praha: Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum. ISBN 978-80-246-1909-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka v krátkosti představila teoretickou část práce. Následně se věnovala praktické části, včetně výzkumného šetření. Prezentovala výzkumné cíle, otázky, včetně výzkumného souboru. Svoji pozornost poté zaměřila na závěry práce a otázky vedoucí a oponenta. Komise negativně hodnotila analýzu a interpretaci dat.