Tato bakalářská práce se zaměřuje na zařazení dopravní výchovy do vzdělávacího systému v České republice. Zejména se zaměřuje na zařazení dopravní výchovy do kurikula mateřských škol. Praktická část je věnována výzkumu, který se zaměřuje na to, jak učitelky mateřských škol vnímají zařazení tohoto tématu do celkového vzdělávání a na funkčnost nastaveného režimu dopravní výchovy v daných mateřských školách.
Anotace v angličtině
This graduation work is focused on the inclusion of traffic education in the education system in the Czech Republic. It focuses on the inclusion of traffic education in the kindergarten curriculum. The practical part is devoted to research, which focuses on how kindergarten teachers perceive the inclusion of this topic in general education and the functionality of the set regime of traffic education in the kindergartens.
Klíčová slova
dopravní výchova, základní pravidla silničního provozu, účastník silničního provozu, děti, školní vzdělávací program
Klíčová slova v angličtině
traffic education, basic rules of road traffic, road traffic participant, children, school educational program
Rozsah průvodní práce
88 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zaměřuje na zařazení dopravní výchovy do vzdělávacího systému v České republice. Zejména se zaměřuje na zařazení dopravní výchovy do kurikula mateřských škol. Praktická část je věnována výzkumu, který se zaměřuje na to, jak učitelky mateřských škol vnímají zařazení tohoto tématu do celkového vzdělávání a na funkčnost nastaveného režimu dopravní výchovy v daných mateřských školách.
Anotace v angličtině
This graduation work is focused on the inclusion of traffic education in the education system in the Czech Republic. It focuses on the inclusion of traffic education in the kindergarten curriculum. The practical part is devoted to research, which focuses on how kindergarten teachers perceive the inclusion of this topic in general education and the functionality of the set regime of traffic education in the kindergartens.
Klíčová slova
dopravní výchova, základní pravidla silničního provozu, účastník silničního provozu, děti, školní vzdělávací program
Klíčová slova v angličtině
traffic education, basic rules of road traffic, road traffic participant, children, school educational program
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury. Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti předškolní pedagogiky, kurikula mateřských škol a dopravní výchovy. Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému. Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru. Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury. Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti předškolní pedagogiky, kurikula mateřských škol a dopravní výchovy. Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému. Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru. Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ, 2007. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press. ISBN 9788025118290.
OPRAVILOVÁ, Eva, 2016. Předškolní pedagogika. Praha: Grada. ISBN 9788024751078.
PROCHÁZKA, Miroslav, 2012. Sociální pedagogika. Praha: Grada. ISBN 9788024734705.
ŠUSTROVÁ, Tereza, Zuzana STRNADOVÁ a Jan TECL, 2018. Metodika dopravní výchovy v předškolním věku dítěte. Brno: Centrum dopravního výzkumu.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2., Praha: Portál. ISBN 9788026206446.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ, 2007. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press. ISBN 9788025118290.
OPRAVILOVÁ, Eva, 2016. Předškolní pedagogika. Praha: Grada. ISBN 9788024751078.
PROCHÁZKA, Miroslav, 2012. Sociální pedagogika. Praha: Grada. ISBN 9788024734705.
ŠUSTROVÁ, Tereza, Zuzana STRNADOVÁ a Jan TECL, 2018. Metodika dopravní výchovy v předškolním věku dítěte. Brno: Centrum dopravního výzkumu.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2., Praha: Portál. ISBN 9788026206446.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářské práce, seznámila komisi s metodologií výzkumného šetření a uvedla nejvýznamnější výsledky výzkumu. Odpověděla na otázky uvedené v posudcích práce. Proběhla diskuse.
dr. Hrbáčková kometovala vhodnější metodologické postupy při zpracování práce.
dr. Hrbáčková upozornila studentku na malou provázanost tématu s oborem sociální pedagogika. Studentka objasnila souvislosti.
doc. Hladík diskutoval realizované rozhovory a tentenci studentky zůstat na povrchu informací.