Práce pojednává o motivaci klientů k navštěvování služby sociální prevence - nízkoprahového zařízení pro děti a mládež, které je důležitou sociální službou nápomocnou v utváření zdravého životního postoje dětí a adolescentů. Formou specifické i nespecifické prevence se zaměřuje na předcházení rizikového chování a nežádoucích společenských jevů, pomáhá klientům zvládnout nepříznivé životní situace. V první části práce je čtenář seznámen s teoretickými východisky tématu - službami sociální prevence, s klientem nízkoprahového zařízení a jeho motivací k navštěvování sociální služby, s rizikovou mládeží a rizikovým chováním, s nízkoprahovými zařízeními pro děti a mládež - s cíli služby a činnostmi zařízení. V druhé části práce interpretujeme výsledky kvalitativního výzkumu, který byl prováděn metodou polostrukturovaných rozhovorů s osmi klienty jednoho nízkoprahového zařízení pro děti a mládež Zlínského kraje. Cílem této práce bylo zjistit, co klienty motivuje k navštěvování služby. Zjistili jsme, že nejvýznamnější motivací pro klienty je možnost aktivního trávení volného času s vrstevníky a přáteli, v bezpečném prostředí zařízení, v kterém cítí pochopení a sounáležitost ze stran pracovníků i ostatních klientů.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the motivation of clients to attend a social prevention service - a low-threshold facility for children and youth, which is an important social service that helps in the formation of a healthy life attitude of children and adolescents. In the form of specific and non-specific prevention, it focuses on preventing risky behaviour and undesirable social phenomena, helping clients to cope with adverse life situations. In the first part of the thesis, the reader is introduced to the theoretical background of the topic - social prevention services, the client of the low-threshold facility and his motivation to attend the social service, at-risk youth and risky behaviour, low-threshold facilities for children and youth - the objectives of the service and the activities of the facility. In the second part of the thesis we interpret the results of qualitative research, which was conducted using the method of semi-structured interviews with eight clients of one low-threshold facility for children and youth in the Zlín region. The goal of this thesis was to find out, what motivates the clients to attend the facility. We found that the most important motivation for the clients is the possibility of active leisure time with peers and friends, in a safe environment of the facility, where they feel understanding and belonging from the staff and other clients.
Klíčová slova
sociální pedagogika, služby sociální prevence, klient nízkoprahového zařízení, motivace klientů, riziková mládež a rizikové chování, mládež a volný čas, Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež
Klíčová slova v angličtině
social pedagogy, social prevention service, the client of low-treshold facility, motivation of clients, youth at-risk and risky behaviour, youth and leisure time, The Low Treshold Facilities for Children and Youth
Rozsah průvodní práce
67 (17 174)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce pojednává o motivaci klientů k navštěvování služby sociální prevence - nízkoprahového zařízení pro děti a mládež, které je důležitou sociální službou nápomocnou v utváření zdravého životního postoje dětí a adolescentů. Formou specifické i nespecifické prevence se zaměřuje na předcházení rizikového chování a nežádoucích společenských jevů, pomáhá klientům zvládnout nepříznivé životní situace. V první části práce je čtenář seznámen s teoretickými východisky tématu - službami sociální prevence, s klientem nízkoprahového zařízení a jeho motivací k navštěvování sociální služby, s rizikovou mládeží a rizikovým chováním, s nízkoprahovými zařízeními pro děti a mládež - s cíli služby a činnostmi zařízení. V druhé části práce interpretujeme výsledky kvalitativního výzkumu, který byl prováděn metodou polostrukturovaných rozhovorů s osmi klienty jednoho nízkoprahového zařízení pro děti a mládež Zlínského kraje. Cílem této práce bylo zjistit, co klienty motivuje k navštěvování služby. Zjistili jsme, že nejvýznamnější motivací pro klienty je možnost aktivního trávení volného času s vrstevníky a přáteli, v bezpečném prostředí zařízení, v kterém cítí pochopení a sounáležitost ze stran pracovníků i ostatních klientů.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the motivation of clients to attend a social prevention service - a low-threshold facility for children and youth, which is an important social service that helps in the formation of a healthy life attitude of children and adolescents. In the form of specific and non-specific prevention, it focuses on preventing risky behaviour and undesirable social phenomena, helping clients to cope with adverse life situations. In the first part of the thesis, the reader is introduced to the theoretical background of the topic - social prevention services, the client of the low-threshold facility and his motivation to attend the social service, at-risk youth and risky behaviour, low-threshold facilities for children and youth - the objectives of the service and the activities of the facility. In the second part of the thesis we interpret the results of qualitative research, which was conducted using the method of semi-structured interviews with eight clients of one low-threshold facility for children and youth in the Zlín region. The goal of this thesis was to find out, what motivates the clients to attend the facility. We found that the most important motivation for the clients is the possibility of active leisure time with peers and friends, in a safe environment of the facility, where they feel understanding and belonging from the staff and other clients.
Klíčová slova
sociální pedagogika, služby sociální prevence, klient nízkoprahového zařízení, motivace klientů, riziková mládež a rizikové chování, mládež a volný čas, Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež
Klíčová slova v angličtině
social pedagogy, social prevention service, the client of low-treshold facility, motivation of clients, youth at-risk and risky behaviour, youth and leisure time, The Low Treshold Facilities for Children and Youth
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti služeb sociální prevence, motivace uživatelů a nízkoprahových zařízení pro děti a mládež.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti služeb sociální prevence, motivace uživatelů a nízkoprahových zařízení pro děti a mládež.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČÁMSKÝ, Pavel, Jan SEMBDNER a Dagmar KRUTILOVÁ, 2011. Sociální služby v ČR v teorii a praxi. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0027-7.
JEDLIČKA, Richard, 2004. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis. ISBN 80-7312-038-0.
JEDLIČKA, Richard, 2015. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5447-5.
MATOUŠEK, Oldřich a Andrea MATOUŠKOVÁ, 2011. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-825-8.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha, Česká republika: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
ČÁMSKÝ, Pavel, Jan SEMBDNER a Dagmar KRUTILOVÁ, 2011. Sociální služby v ČR v teorii a praxi. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0027-7.
JEDLIČKA, Richard, 2004. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis. ISBN 80-7312-038-0.
JEDLIČKA, Richard, 2015. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5447-5.
MATOUŠEK, Oldřich a Andrea MATOUŠKOVÁ, 2011. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-825-8.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha, Česká republika: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala velmi poutavé a zajímavé téma. Představila výzkumný problém, výzkumné cíle a otázky. Následně se zabývala analýzou dat a formulací výzkumných závěrů, včetně formulací odpovědí na otázky vedoucí a oponenta práce.