Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku závislosti na internetu u dětí, které docházejí v rámci povinné školní docházky na 2. stupeň základních škol. V teoretické části nalezneme tři kapitoly, jejímž obsahem je netolismus, vztah dospívajících k virtuálnímu světu a nástroje k měření míry závislosti na internetu. V praktické části této práce je pomocí kvantitativního výzkumu zjištěna míra závislosti u výzkumného souboru, který byl pro účel této práce osloven. Sběr dat probíhal pomocí revidovaného dotazníku, který je součástí vyhodnocovacího nástroje k měření obecné závislosti na internetu CIAS - R. V praktické části dále nalezneme výsledky k dílčím cílům výzkumu, a to zjištění míry závislosti na internetu dle pohlaví a ročníku základní školy. Výzkumný soubor v této práci tvořilo 157 žáků 2. stupně ze Základní školy a Mateřské školy Poličná 276, příspěvková organizace a Základní školy Valašská Bystřice.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis covers the issue of the internet addiction of the upper elementary pupils. The theoretical part contains three chapters. These include IAD (Internet Addiction Disorder), the relation of teenagers to the virtual world and tools to measure the rate of the internet addiction. The focus group has been approached to discover the rate of addiction with the help of quantitative research, which has been the aim of the practical part of the thesis. The collection of data was realized through the use of a revised questionnaire, forming a part of an evaluative tool, which aim is to assess a general internet addiction CIAS - R. The difference between the sex and the aspect of the grade of school form the subsections of the practical part. The results of these partial goals help to state the main purpose of the thesis. The focus group was created by 157 upper-elementary pupils attending ZŠ Poličná and ZŠ Valašská Bystřice.
Klíčová slova
závislost, internet, dospívající, CIAS - R
Klíčová slova v angličtině
addiction, internet, teenage, CIAS - R
Rozsah průvodní práce
66 s. (104 445)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku závislosti na internetu u dětí, které docházejí v rámci povinné školní docházky na 2. stupeň základních škol. V teoretické části nalezneme tři kapitoly, jejímž obsahem je netolismus, vztah dospívajících k virtuálnímu světu a nástroje k měření míry závislosti na internetu. V praktické části této práce je pomocí kvantitativního výzkumu zjištěna míra závislosti u výzkumného souboru, který byl pro účel této práce osloven. Sběr dat probíhal pomocí revidovaného dotazníku, který je součástí vyhodnocovacího nástroje k měření obecné závislosti na internetu CIAS - R. V praktické části dále nalezneme výsledky k dílčím cílům výzkumu, a to zjištění míry závislosti na internetu dle pohlaví a ročníku základní školy. Výzkumný soubor v této práci tvořilo 157 žáků 2. stupně ze Základní školy a Mateřské školy Poličná 276, příspěvková organizace a Základní školy Valašská Bystřice.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis covers the issue of the internet addiction of the upper elementary pupils. The theoretical part contains three chapters. These include IAD (Internet Addiction Disorder), the relation of teenagers to the virtual world and tools to measure the rate of the internet addiction. The focus group has been approached to discover the rate of addiction with the help of quantitative research, which has been the aim of the practical part of the thesis. The collection of data was realized through the use of a revised questionnaire, forming a part of an evaluative tool, which aim is to assess a general internet addiction CIAS - R. The difference between the sex and the aspect of the grade of school form the subsections of the practical part. The results of these partial goals help to state the main purpose of the thesis. The focus group was created by 157 upper-elementary pupils attending ZŠ Poličná and ZŠ Valašská Bystřice.
Klíčová slova
závislost, internet, dospívající, CIAS - R
Klíčová slova v angličtině
addiction, internet, teenage, CIAS - R
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti netolismu, interpersonálních vztahů a prevence závislosti na internetu.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti netolismu, interpersonálních vztahů a prevence závislosti na internetu.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BLINKA, Lukáš, 2015. Online závislosti: jednání jako droga?: online hry, sex a sociální sítě: diagnostika závislosti na internetu: prevence a léčba. Praha: Grada. Psyché. ISBN 978-80-210-7975-5.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
KOPECKÝ, Kamil, 2015. Rizikové formy chování českých a slovenských dětí v prostředí internetu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4861-9.
PETROWSKI, Thorsten, 2014. Bezpečí na internetu: pro všechny. Liberec: Dialog. Tajemství (Dialog). ISBN 9788074240669.
ŠEVČÍKOVÁ, Anna, 2014. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 9788021075276.
Seznam doporučené literatury
BLINKA, Lukáš, 2015. Online závislosti: jednání jako droga?: online hry, sex a sociální sítě: diagnostika závislosti na internetu: prevence a léčba. Praha: Grada. Psyché. ISBN 978-80-210-7975-5.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
KOPECKÝ, Kamil, 2015. Rizikové formy chování českých a slovenských dětí v prostředí internetu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4861-9.
PETROWSKI, Thorsten, 2014. Bezpečí na internetu: pro všechny. Liberec: Dialog. Tajemství (Dialog). ISBN 9788074240669.
ŠEVČÍKOVÁ, Anna, 2014. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 9788021075276.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil zajímavé a poutavé téma. Student se lehce dotkl teoretických východisek. Následně se orientoval na výzkumnou část. Představil výzkumnou strategii a zejména analýzu dat a závěry výzkumných zjištění. Komise měla komentář k etice výzkumu a použití výzkumného nástroje.