Bakalářská práce se věnuje názorům pedagogických pracovníků na inkluzivní vzdělávání v mateřských školách. Práce má za úkol zjistit, zda je inkluze v mateřských školách přínosná a tím je naplněn cíl inkluzivního vzdělávání. V teoretické části vysvětluje základní pojmy související s inkluzivním vzděláváním a věnuje se platnému legislativnímu rámci. Zmíněna jsou také podpůrná opatření a poradenský systém v České republice. Závěr teoretické části patří charakteristice prostředí dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a osobnosti dítěte předškolního věku. Praktická část zjišťuje a analyzuje názory pedagogických pracovníků mateřských škol na inkluzivní vzdělávání a následně výsledky interpretuje a vyhodnocuje, zda je inkluze v mateřské škole prospěšná. Dílčím cílem je zjištění názorů na inkluzivní vzdělávání dle věku dotazovaných respondentů.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the opinions of educational professionals on inclusive education in preschools. The aim of the thesis is to determine whether inclusion in preschools is beneficial and thus fulfills the goal of inclusive education. In the theoretical part, basic concepts related to inclusive education are explained, and the relevant legislative framework is discussed. Supportive measures and advisory systems in the Czech Republic are also mentioned. The conclusion of the theoretical part focuses on the characteristics of the environment for children with special educational needs and the personality of preschool children. The practical part investigates and analyzes the opinions of educational professionals in preschools on inclusive education, and subsequently interprets and evaluates the results to determine whether inclusion in preschool is beneficial. A partial goal is to determine opinions on inclusive education according to the age of the respondents surveyed.
Klíčová slova
inkluze, inkluzivní vzdělávání, integrace, integrace ve vzdělávání, děti se speciálními vzdělávacími potřebami
Klíčová slova v angličtině
inclusion, inclusive education, integration, integration in education, children with special educational needs
Rozsah průvodní práce
81 s. (14 847 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje názorům pedagogických pracovníků na inkluzivní vzdělávání v mateřských školách. Práce má za úkol zjistit, zda je inkluze v mateřských školách přínosná a tím je naplněn cíl inkluzivního vzdělávání. V teoretické části vysvětluje základní pojmy související s inkluzivním vzděláváním a věnuje se platnému legislativnímu rámci. Zmíněna jsou také podpůrná opatření a poradenský systém v České republice. Závěr teoretické části patří charakteristice prostředí dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a osobnosti dítěte předškolního věku. Praktická část zjišťuje a analyzuje názory pedagogických pracovníků mateřských škol na inkluzivní vzdělávání a následně výsledky interpretuje a vyhodnocuje, zda je inkluze v mateřské škole prospěšná. Dílčím cílem je zjištění názorů na inkluzivní vzdělávání dle věku dotazovaných respondentů.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the opinions of educational professionals on inclusive education in preschools. The aim of the thesis is to determine whether inclusion in preschools is beneficial and thus fulfills the goal of inclusive education. In the theoretical part, basic concepts related to inclusive education are explained, and the relevant legislative framework is discussed. Supportive measures and advisory systems in the Czech Republic are also mentioned. The conclusion of the theoretical part focuses on the characteristics of the environment for children with special educational needs and the personality of preschool children. The practical part investigates and analyzes the opinions of educational professionals in preschools on inclusive education, and subsequently interprets and evaluates the results to determine whether inclusion in preschool is beneficial. A partial goal is to determine opinions on inclusive education according to the age of the respondents surveyed.
Klíčová slova
inkluze, inkluzivní vzdělávání, integrace, integrace ve vzdělávání, děti se speciálními vzdělávacími potřebami
Klíčová slova v angličtině
inclusion, inclusive education, integration, integration in education, children with special educational needs
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti inkluzivního vzdělávání, vzdělávání v mateřské škole a teorie speciálních vzdělávacích potřeb.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti inkluzivního vzdělávání, vzdělávání v mateřské škole a teorie speciálních vzdělávacích potřeb.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava, 2005. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD. ISBN 80-86633-37-3.
MÜLLER, Oldřich, 2001. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 80-244-0231-9.
OPRAVILOVÁ, Eva a Vladimíra GEBHARTOVÁ, 2011. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-703-9.
PRŮCHA, Jan a Soňa KOŤÁTKOVÁ, 2013. Předškolní pedagogika: učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0495-4.
VÁGNEROVÁ, Marie a Lidka LISÁ, 2022. Vývojová psychologie: Dětství a dospívání [online]. Praha: Karolinum [cit. 2022-10-03]. ISBN 978-80-246-5024-1. Dostupné z: https://www.bookport.cz/kniha/vyvojova-psychologie-10360/
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava, 2005. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD. ISBN 80-86633-37-3.
MÜLLER, Oldřich, 2001. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 80-244-0231-9.
OPRAVILOVÁ, Eva a Vladimíra GEBHARTOVÁ, 2011. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-703-9.
PRŮCHA, Jan a Soňa KOŤÁTKOVÁ, 2013. Předškolní pedagogika: učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0495-4.
VÁGNEROVÁ, Marie a Lidka LISÁ, 2022. Vývojová psychologie: Dětství a dospívání [online]. Praha: Karolinum [cit. 2022-10-03]. ISBN 978-80-246-5024-1. Dostupné z: https://www.bookport.cz/kniha/vyvojova-psychologie-10360/
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářské práce, seznámila komisi s metodologií výzkumného šetření a uvedla nejvýznamnější výsledky výzkumu. Odpověděla na otázky uvedené v posudcích práce. Proběhla diskuse.