Tato bakalářská práce přezkoumává metody a možnosti pro vzdělávání seniorů. Teoretická část se zabývá základními pojmy a metodami pro vzdělávání seniorů. Vzdělávací metody hrají důležitou úlohu stejně jako i překážky, které senioři musí překonat k možnému vzdělávání. Zabývá se možnými formami vzdělávání. S pomocí metody dotazníkového šetření zkoumá jejich současný stav. Na základě získaných dat a teoretických východisek řešené problematiky jsou navržena doporučení pro praxi, která si kladou za cíl zkvalitnění vzdělávání seniorů v domovech pro seniory.
Annotation in English
This bachelor thesis examines the methods and possibilities for the education of seniors. The theoretical part deals with basic concepts and methods for senior education. Educational methods play an important role as well as the obstacles that seniors have to overcome for possible education. It deals with possible forms of education. He examines their current state with the help of a questionnaire survey method. Based on the obtained data and the theoretical basis of the problem, recommendations for practice are proposed, which aim to improve the quality of education of seniors in homes for the elderly.
Tato bakalářská práce přezkoumává metody a možnosti pro vzdělávání seniorů. Teoretická část se zabývá základními pojmy a metodami pro vzdělávání seniorů. Vzdělávací metody hrají důležitou úlohu stejně jako i překážky, které senioři musí překonat k možnému vzdělávání. Zabývá se možnými formami vzdělávání. S pomocí metody dotazníkového šetření zkoumá jejich současný stav. Na základě získaných dat a teoretických východisek řešené problematiky jsou navržena doporučení pro praxi, která si kladou za cíl zkvalitnění vzdělávání seniorů v domovech pro seniory.
Annotation in English
This bachelor thesis examines the methods and possibilities for the education of seniors. The theoretical part deals with basic concepts and methods for senior education. Educational methods play an important role as well as the obstacles that seniors have to overcome for possible education. It deals with possible forms of education. He examines their current state with the help of a questionnaire survey method. Based on the obtained data and the theoretical basis of the problem, recommendations for practice are proposed, which aim to improve the quality of education of seniors in homes for the elderly.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti gerontologie, kvality života seniorů, motivace a vzdělávání seniorů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti gerontologie, kvality života seniorů, motivace a vzdělávání seniorů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
HAŠKOVCOVÁ, Helena, 2010. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team. ISBN 9788087109199.
HOLCZEROVÁ, Vladimíra a Dagmar DVOŘÁČKOVÁ, 2013. Volnočasové aktivity pro seniory. Praha: Grada. ISBN 9788024746975.
KOTÁSEK, Jiří a kol., 2001. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: Bílá kniha. Praha: Tauris. ISBN 9788021103726.
KRAUS, Blahoslav, 2008. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál. ISBN 9788073673833.
LANGER, Tomáš, 2016. Moderní lektor: průvodce úspěšného vzdělavatele dospělých. Praha: Grada Publishing. ISBN 9788027100934.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ, 2006. Vývojová psychologie. Praha: Grada. ISBN 9788024712840.
MATOUŠEK, Oldřich a kol., 2001. Základy sociální práce. Praha: Portál. ISBN 9788026202110.
ONDRÁKOVÁ, Jana a kol., 2012. Vzdělávání seniorů a jeho specifika. Červený Kostelec: Pavel Mervart. ISBN 9788074650383.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ, 2015. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada. ISBN 9788024754468.
Recommended resources
HAŠKOVCOVÁ, Helena, 2010. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team. ISBN 9788087109199.
HOLCZEROVÁ, Vladimíra a Dagmar DVOŘÁČKOVÁ, 2013. Volnočasové aktivity pro seniory. Praha: Grada. ISBN 9788024746975.
KOTÁSEK, Jiří a kol., 2001. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: Bílá kniha. Praha: Tauris. ISBN 9788021103726.
KRAUS, Blahoslav, 2008. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál. ISBN 9788073673833.
LANGER, Tomáš, 2016. Moderní lektor: průvodce úspěšného vzdělavatele dospělých. Praha: Grada Publishing. ISBN 9788027100934.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ, 2006. Vývojová psychologie. Praha: Grada. ISBN 9788024712840.
MATOUŠEK, Oldřich a kol., 2001. Základy sociální práce. Praha: Portál. ISBN 9788026202110.
ONDRÁKOVÁ, Jana a kol., 2012. Vzdělávání seniorů a jeho specifika. Červený Kostelec: Pavel Mervart. ISBN 9788074650383.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ, 2015. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada. ISBN 9788024754468.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Student začal hovořit o rozdělení bakalářské práce, věnoval se teoretické i praktické části práce. Nejvíce se věnoval části praktické, včetně vymezení výzkumného problému, výzkumných cílů a prezentace výzkumné strategie. Student pokračoval výsledky výzkumných zjištění. Komise ocenila téma práce a dále se věnovala otázkám vedoucí a oponenta práce.