Tato bakalářská práce se věnuje akademické úspěšnosti dětí v dětském domově a působení domova na ni. Na tuto problematiku se díváme z pohledu vychovatelů, se kterými jsme vedli polostrukturované rozhovory. Hlavním cílem této práce je popsat působení dětského domova na úspěšnost dětí ve škole. Za dílčí cíle jsme zvolily odhalení proměnných působících na úspěšnost a také formy pomoci dětského domova k dosažení lepší akademické úspěšnosti.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is devoted to the academic succes of children in a children's home and the impact of the home on it. This issue is viewed from the perspective of the educators with whom semi-structured interviews were conducted. The aim of this work is to describe the effect of the children's home on children's school success and also to reveal the factors and variables of this effect.
Klíčová slova
akademická úspěšnost, dětský domov, vychovatelé, vzdělávání, výchova, ústavní a ochranná výchova
Tato bakalářská práce se věnuje akademické úspěšnosti dětí v dětském domově a působení domova na ni. Na tuto problematiku se díváme z pohledu vychovatelů, se kterými jsme vedli polostrukturované rozhovory. Hlavním cílem této práce je popsat působení dětského domova na úspěšnost dětí ve škole. Za dílčí cíle jsme zvolily odhalení proměnných působících na úspěšnost a také formy pomoci dětského domova k dosažení lepší akademické úspěšnosti.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is devoted to the academic succes of children in a children's home and the impact of the home on it. This issue is viewed from the perspective of the educators with whom semi-structured interviews were conducted. The aim of this work is to describe the effect of the children's home on children's school success and also to reveal the factors and variables of this effect.
Klíčová slova
akademická úspěšnost, dětský domov, vychovatelé, vzdělávání, výchova, ústavní a ochranná výchova
Zpracování rešerše a studium odborné literatury. Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti systému ústavní péče, vzdělávání a teorie akademické úspěšnosti. Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému. Realizace kvalitativního výzkumu formou zakotvené teorie. Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury. Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti systému ústavní péče, vzdělávání a teorie akademické úspěšnosti. Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému. Realizace kvalitativního výzkumu formou zakotvené teorie. Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
JANSKÝ, Pavel, 2014. Dítě s problémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-534-9.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ, 2001. ed. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido. ISBN 80-7315-004-2.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
TRNKOVÁ, Lucie, 2018. Náhradní péče o dítě. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7552-864-3.
VÁVROVÁ, Soňa, Karla HRBÁČKOVÁ a Jakub HLADÍK, 2015. Porozumění procesu autoregulace u dětí a mladistvých v institucionální péči. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. ISBN 978-80-7454-149-0.
Seznam doporučené literatury
JANSKÝ, Pavel, 2014. Dítě s problémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-534-9.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ, 2001. ed. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido. ISBN 80-7315-004-2.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
TRNKOVÁ, Lucie, 2018. Náhradní péče o dítě. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7552-864-3.
VÁVROVÁ, Soňa, Karla HRBÁČKOVÁ a Jakub HLADÍK, 2015. Porozumění procesu autoregulace u dětí a mladistvých v institucionální péči. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. ISBN 978-80-7454-149-0.
Přílohy volně vložené
1x CD
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka začala rozpravu teoretickou částí bakalářské práce. Následně se již orientovala na výzkumnou část, včetně představení celé výzkumné strategie. Členové komise se doptávali na vymezení akademické úspěšnosti.