Předkládaná bakalářská práce se věnuje tématu adaptace dětí cizinců na MŠ pohledem učitelek MŠ. Práce se skládá ze dvou hlavních částí, teoretické a praktické. V teoretické části se blíže věnujeme migraci a možnostem legálního pobytu na území ČR, vzdělávání dětí v MŠ, vývoji dítěte předškolního věku z psychologického hlediska a dále samotnému procesu adaptace na MŠ, jeho fázím a specifikům. V praktické části byl realizován kvalitativní výzkum zaměřený na průběh a specifika procesu adaptace dětí cizinců, a to skrze pohled učitelek. Výstupem výzkumného šetření je zakotvená teorie.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is devoted into the adaptation of foreigners´ children at kindergarten from teachers´s point of view. I devided the theses into two main parts: teoretical and practical one. The teoretical deals with migration and possibilities of legal stay of foreigners on the Czech state territory, education of children in kindergarten and about development of pre-school age from psychological aspect. After that also especially discusses the process of adaptation, phases and specifics of adaptation. The qualitative research devoted to progress and specifics of children´s adaptation process was realised in practical part of theses with teachers´s point of view. The output of research is the theory establishment.
Klíčová slova
dítě cizinec, předškolní věk, mateřská škola, učitelka, adaptace
Klíčová slova v angličtině
foreigner´s child, pre-school age, kindergarten, teacher, adaptation process
Rozsah průvodní práce
65
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná bakalářská práce se věnuje tématu adaptace dětí cizinců na MŠ pohledem učitelek MŠ. Práce se skládá ze dvou hlavních částí, teoretické a praktické. V teoretické části se blíže věnujeme migraci a možnostem legálního pobytu na území ČR, vzdělávání dětí v MŠ, vývoji dítěte předškolního věku z psychologického hlediska a dále samotnému procesu adaptace na MŠ, jeho fázím a specifikům. V praktické části byl realizován kvalitativní výzkum zaměřený na průběh a specifika procesu adaptace dětí cizinců, a to skrze pohled učitelek. Výstupem výzkumného šetření je zakotvená teorie.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is devoted into the adaptation of foreigners´ children at kindergarten from teachers´s point of view. I devided the theses into two main parts: teoretical and practical one. The teoretical deals with migration and possibilities of legal stay of foreigners on the Czech state territory, education of children in kindergarten and about development of pre-school age from psychological aspect. After that also especially discusses the process of adaptation, phases and specifics of adaptation. The qualitative research devoted to progress and specifics of children´s adaptation process was realised in practical part of theses with teachers´s point of view. The output of research is the theory establishment.
Klíčová slova
dítě cizinec, předškolní věk, mateřská škola, učitelka, adaptace
Klíčová slova v angličtině
foreigner´s child, pre-school age, kindergarten, teacher, adaptation process
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti migrace, školního prostředí a adaptace.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti migrace, školního prostředí a adaptace.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KOŤÁTKOVÁ, Soňa, 2008. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1568-1.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
UHEREK, Zdeněk et al., 2016. Migrace: historie a současnost. Ostrava: Občanské sdružení PANT. Moderní dějiny (Občanské sdružení Pant). ISBN 978-80-905942-9-6.
VÁGNEROVÁ, Marie a Lidka LISÁ, 2021. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání třetí, přepracované a doplněné. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. ISBN 978-80-246-4961-0.
VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK, 2008. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-802-4714-288.
Seznam doporučené literatury
KOŤÁTKOVÁ, Soňa, 2008. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1568-1.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
UHEREK, Zdeněk et al., 2016. Migrace: historie a současnost. Ostrava: Občanské sdružení PANT. Moderní dějiny (Občanské sdružení Pant). ISBN 978-80-905942-9-6.
VÁGNEROVÁ, Marie a Lidka LISÁ, 2021. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání třetí, přepracované a doplněné. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. ISBN 978-80-246-4961-0.
VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK, 2008. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-802-4714-288.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka v krátkosti představila teoretická východiska. Následně se orientovala na praktickou část bakalářské práce. Studentka prezentovala celou výzkumnou strategii. Stěžejní části byly výsledky výzkumného šetření. Diskuze byla vedena k otázkám vedoucí a oponenta práce.