Diplomová práce přibližuje problematiku veřejného opatrovnictví pohledem sociálních
pracovníků obce. Práce je členěna na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se
nejprve seznámíme se samotným institutem veřejného opatrovnictví, který nám
přiblíží historii, legislativní rámec, svéprávnost a právní jednání. Druhá kapitola se zaměřuje
na členění duševních poruch. Třetí kapitola podrobněji přibližuje veřejné opatrovnictví.
Praktická část se věnuje kvalitativnímu výzkumu, zaměřující se na pohled sociálních
pracovníků obce na veřejné opatrovnictví, které vykonávají v rámci svého pracovního
úvazku. Data byla získána za pomoci techniky polostrukturovaných rozhovorů
s respondenty, které byly zpracovány a výsledky interpretovány. K tomu byla využita
metoda zakotvené teorie.
Anotace v angličtině
This thesis deals with public guardianship. It approximates the issue of public guardianship
from the point of view of the municipal social workers. The thesis is divided into two parts,
theoretical and practical. In the theoretical part, the reader is firstly acquainted with the
institute of public guardianship itself. This brings them closer to its history, the legislative
framework, self-righteousness and associated legal actions. The second chapter focuses on
mental disorders and their division. The third theoretical chapter gives a closer look at the
institution of public custody.
The practical part is devoted to qualitative research that focuses on the view of the
community's social workers on the public guardianship which they exercise as part of their
work. The data were obtained using a semi-structured interview technique with respondents,
they were then processed and the results interpreted. This was done using the grounded
theory method.
Klíčová slova
veřejné opatrovnictví, omezení svéprávnosti, právní jednání
Klíčová slova v angličtině
public custody, limited legal capacity, legal action
Rozsah průvodní práce
75 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce přibližuje problematiku veřejného opatrovnictví pohledem sociálních
pracovníků obce. Práce je členěna na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se
nejprve seznámíme se samotným institutem veřejného opatrovnictví, který nám
přiblíží historii, legislativní rámec, svéprávnost a právní jednání. Druhá kapitola se zaměřuje
na členění duševních poruch. Třetí kapitola podrobněji přibližuje veřejné opatrovnictví.
Praktická část se věnuje kvalitativnímu výzkumu, zaměřující se na pohled sociálních
pracovníků obce na veřejné opatrovnictví, které vykonávají v rámci svého pracovního
úvazku. Data byla získána za pomoci techniky polostrukturovaných rozhovorů
s respondenty, které byly zpracovány a výsledky interpretovány. K tomu byla využita
metoda zakotvené teorie.
Anotace v angličtině
This thesis deals with public guardianship. It approximates the issue of public guardianship
from the point of view of the municipal social workers. The thesis is divided into two parts,
theoretical and practical. In the theoretical part, the reader is firstly acquainted with the
institute of public guardianship itself. This brings them closer to its history, the legislative
framework, self-righteousness and associated legal actions. The second chapter focuses on
mental disorders and their division. The third theoretical chapter gives a closer look at the
institution of public custody.
The practical part is devoted to qualitative research that focuses on the view of the
community's social workers on the public guardianship which they exercise as part of their
work. The data were obtained using a semi-structured interview technique with respondents,
they were then processed and the results interpreted. This was done using the grounded
theory method.
Klíčová slova
veřejné opatrovnictví, omezení svéprávnosti, právní jednání
Klíčová slova v angličtině
public custody, limited legal capacity, legal action
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek k tématu veřejného opatrovnictví, právní subjektivity a sociální práce.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek k tématu veřejného opatrovnictví, právní subjektivity a sociální práce.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HRUBÁ, Eva, 2016. Využití institutu prostého opatrovníka bez omezení svéprávnosti člověka. Právo a rodina. Praha: LINDE. ISSN 1212866X.
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada. ISBN 9788024713694.
JURÍČKOVÁ, Lubica, Kateřina IVANOVÁ a Jaroslav FILKA, 2014. Opatrovnictví osob s duševní poruchou. Praha: Grada. ISBN 9788024747866.
MAHROVÁ, Gabriela, VENGLÁŘOVÁ, Martina a kol., 2008. Sociální práce s lidmi s duševním onemocněním. Praha: Grada. ISBN 9788024721385.
MATOUŠEK, Oldřich, 2007. Základy sociální práce. Praha: Portál. ISBN 9788073673314.
MAREČKOVÁ, Jana a Maroš MATIAŠKO, 2010. Člověk s duševním postižením a jeho právní jednání. Praha: Linde, a. s. ISBN 9788072018017.
MIOVSKÝ, Michal, 2006. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. ISBN 8024713624.
ŠVESTKA, Jiří, DVOŘÁK, Jan, FIALA, Josef a Michaela ZUKLÍNOVÁ, 2014. Občanský zákoník: Komentář. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 9788074784576.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce, seznámila komisi s metodologií výzkumného šetření. Prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumného šetření. Odpověděla na otázky uvedené v posudcích diplomové práce. Proběhla diskuse.
doc. Šíp požádal studentku, aby převyprávěla základní analytický příběh. Studentka prezentovala popis kategorií, ale neuvedla, jak se jednotlivé kategorie vzájemně ovlivňují.
doc. Šíp informoval studentku, že provedla část analytického procesu, ale nedosáhla zakotvení teorie.