Diplomová práce je zaměřena na sociální pracovníky a klienty nízkoprahových denních center a jejich vzájemné vztahy. V teoretické části jsou objasněny pojmy jako nízkoprahové denní centrum, sociální pracovník nebo klient. Především však pojednává o vzájemných vztazích a správném nastavení a udržení profesních hranic obou skupin. Představuje možná úskalí spojená s porušováním nastavených hranic. Praktická část předkládá kvalitativní výzkum s cílem zjistit, jak specifikují sociální pracovníci a klienti nízkoprahových denních center profesní hranice, během poskytování sociální služby. Výzkum byl proveden prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů, které odhalily problémy v nastavování a porušování hranic u sociálních pracovníků i klientů. Jako zásadní problém byla označena nejednotnost, která celou spolupráci značně ztěžuje.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on social workers and clients of low-threshold day centres and their mutual relations. In the theoretical part, the terms such as low-threshold day centre, social worker or client are explained. Above all, however, it discusses the mutual relationships and the correct setting and maintenance of professional boundaries between the two groups. It presents the possible pitfalls associated with the violation of set boundaries. The practical part presents a qualitative research with the aim to find out how social workers and clients of low-threshold day centres specify professional boundaries during the provision of social services. The research was carried out through semi-structured interviews, which revealed problems in boundary setting and boundary breaking among social workers and clients. Inconsistency was identified as a major problem, which makes the whole collaboration very difficult.
Klíčová slova
Sociální pracovník, klient nízkoprahového denního centra, profesní hranice, vztah, sociální služby
Klíčová slova v angličtině
Social worker, client of a low threshold day centre, professional borders, Relationship, social services
Rozsah průvodní práce
71
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na sociální pracovníky a klienty nízkoprahových denních center a jejich vzájemné vztahy. V teoretické části jsou objasněny pojmy jako nízkoprahové denní centrum, sociální pracovník nebo klient. Především však pojednává o vzájemných vztazích a správném nastavení a udržení profesních hranic obou skupin. Představuje možná úskalí spojená s porušováním nastavených hranic. Praktická část předkládá kvalitativní výzkum s cílem zjistit, jak specifikují sociální pracovníci a klienti nízkoprahových denních center profesní hranice, během poskytování sociální služby. Výzkum byl proveden prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů, které odhalily problémy v nastavování a porušování hranic u sociálních pracovníků i klientů. Jako zásadní problém byla označena nejednotnost, která celou spolupráci značně ztěžuje.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on social workers and clients of low-threshold day centres and their mutual relations. In the theoretical part, the terms such as low-threshold day centre, social worker or client are explained. Above all, however, it discusses the mutual relationships and the correct setting and maintenance of professional boundaries between the two groups. It presents the possible pitfalls associated with the violation of set boundaries. The practical part presents a qualitative research with the aim to find out how social workers and clients of low-threshold day centres specify professional boundaries during the provision of social services. The research was carried out through semi-structured interviews, which revealed problems in boundary setting and boundary breaking among social workers and clients. Inconsistency was identified as a major problem, which makes the whole collaboration very difficult.
Klíčová slova
Sociální pracovník, klient nízkoprahového denního centra, profesní hranice, vztah, sociální služby
Klíčová slova v angličtině
Social worker, client of a low threshold day centre, professional borders, Relationship, social services
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociální práce, profesní etiky a sociálních služeb.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociální práce, profesní etiky a sociálních služeb.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan, 2016. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0982-9.
HOTOVCOVÁ, Lucie, Jakub MAREK a Aleš STRNAD, 2012. Bezdomovectví. Portál. ISBN 978-80-262-0090-1.
JANKOVSKÝ, Jiří, 2018. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton. ISBN 978-80-7553-414-9.
KOPŘIVA, Karel, 2016. Lidský vztah jako součást profese: Psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Portal. ISBN 978-80-262-1147-1.
MATOUŠEK, Oldřich a kol., 2013. Metody a řízení sociální práce. Portál. ISBN 978-80-262-0213-4.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan, 2016. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0982-9.
HOTOVCOVÁ, Lucie, Jakub MAREK a Aleš STRNAD, 2012. Bezdomovectví. Portál. ISBN 978-80-262-0090-1.
JANKOVSKÝ, Jiří, 2018. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton. ISBN 978-80-7553-414-9.
KOPŘIVA, Karel, 2016. Lidský vztah jako součást profese: Psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Portal. ISBN 978-80-262-1147-1.
MATOUŠEK, Oldřich a kol., 2013. Metody a řízení sociální práce. Portál. ISBN 978-80-262-0213-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka nejprve hovořila o teoretických východiscích a následně se už zabývala částí praktickou. Představila výzkumnou strategii, včetně výzkumného problému, výzkumných cílů a otázek. Nejvíce se věnovala prezentaci výsledků výzkumu a otázek vedoucí a oponenta práce.