Informace o kvalifikační práci Osobnostní a profesní role pracovníků zajišťujících výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti v pobytové sociální službě domov se zvláštním režimem
Diplomová práce se zaměřuje na pracovníky v sociálních službách zajišťující výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti u seniorů s demencí, kteří jsou uživateli pobytových sociálních služeb domova se zvláštním režimem. Cílem práce je zjistit a popsat osobnostní a profesní role pracovníka zajišťující výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti a poskytnout souhrn nejdůležitějších předpokladů a kompetencí pro výkon této profese.
Teoretická část se věnuje vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti pobytové sociální služby domov se zvláštním režimem, cílové skupině seniorů s diagnózou demence, kvalitě života těchto seniorů, a dále oblasti osobnosti, osobnostních předpokladů, kompetencí i motivaci pro výkon povolání pracovníka v sociálních službách se zaměřením na výchovně, vzdělávací a aktivizační činnost. Praktická část má jasně vymezen výzkumný cíl, kterým je shrnout nejdůležitější osobnostní předpoklady a kompetence pro výkon této profese. Výzkum zahrnuje výsledky kvalitativního šetření realizovaného počátkem roku 2023 technikou polostrukturovaného rozhovoru s pěti pracovníky.
Z výsledků výzkumu vyplývá, že profese pracovníka v sociálních službách, který zajišťuje u seniorů s demencí výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti je velmi pestrá, rozmanitá, náročná a vyžaduje po pracovníkovi nejen splnění zákonné profesní kvalifikace, ale i zralou osobnost a celoživotní vzdělávání.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on social service workers providing educational, training and activation activities for seniors with dementia who are users of residential social services in a special care home. The aim of the thesis is to identify and describe the personal and professional roles of the worker providing educational, training and activation activities and to provide a summary of the most important prerequisites and competences for the performance of this profession.
The theoretical part is devoted to the definition of terminology and theoretical background in the field of residential social service home with special regime, the target group of seniors with a diagnosis of dementia, the quality of life of these seniors, as well as the area of personality, personal assumptions, competencies and motivation for the performance of the profession of social services worker with a focus on educational, educational and activation activities. The practical part has a clearly defined research objective, which is to summarize the most important personality assumptions and competences for the performance of this profession. The research includes the results of a qualitative investigation conducted in early 2023 using a semi-structured interview technique with five workers.
The results of the research show that the profession of a social services worker who provides educational, training and activation activities for seniors with dementia is very varied, diverse, demanding and requires the worker not only to meet the legal professional qualifications, but also to have a mature personality and lifelong learning.
Klíčová slova
aktivizace, aktivizační pracovníci, demence, domov se zvláštním režimem, senior, stáří
Klíčová slova v angličtině
activation, activation workers, dementia, home with special regime, senior, old age
Rozsah průvodní práce
106 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na pracovníky v sociálních službách zajišťující výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti u seniorů s demencí, kteří jsou uživateli pobytových sociálních služeb domova se zvláštním režimem. Cílem práce je zjistit a popsat osobnostní a profesní role pracovníka zajišťující výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti a poskytnout souhrn nejdůležitějších předpokladů a kompetencí pro výkon této profese.
Teoretická část se věnuje vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti pobytové sociální služby domov se zvláštním režimem, cílové skupině seniorů s diagnózou demence, kvalitě života těchto seniorů, a dále oblasti osobnosti, osobnostních předpokladů, kompetencí i motivaci pro výkon povolání pracovníka v sociálních službách se zaměřením na výchovně, vzdělávací a aktivizační činnost. Praktická část má jasně vymezen výzkumný cíl, kterým je shrnout nejdůležitější osobnostní předpoklady a kompetence pro výkon této profese. Výzkum zahrnuje výsledky kvalitativního šetření realizovaného počátkem roku 2023 technikou polostrukturovaného rozhovoru s pěti pracovníky.
Z výsledků výzkumu vyplývá, že profese pracovníka v sociálních službách, který zajišťuje u seniorů s demencí výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti je velmi pestrá, rozmanitá, náročná a vyžaduje po pracovníkovi nejen splnění zákonné profesní kvalifikace, ale i zralou osobnost a celoživotní vzdělávání.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on social service workers providing educational, training and activation activities for seniors with dementia who are users of residential social services in a special care home. The aim of the thesis is to identify and describe the personal and professional roles of the worker providing educational, training and activation activities and to provide a summary of the most important prerequisites and competences for the performance of this profession.
The theoretical part is devoted to the definition of terminology and theoretical background in the field of residential social service home with special regime, the target group of seniors with a diagnosis of dementia, the quality of life of these seniors, as well as the area of personality, personal assumptions, competencies and motivation for the performance of the profession of social services worker with a focus on educational, educational and activation activities. The practical part has a clearly defined research objective, which is to summarize the most important personality assumptions and competences for the performance of this profession. The research includes the results of a qualitative investigation conducted in early 2023 using a semi-structured interview technique with five workers.
The results of the research show that the profession of a social services worker who provides educational, training and activation activities for seniors with dementia is very varied, diverse, demanding and requires the worker not only to meet the legal professional qualifications, but also to have a mature personality and lifelong learning.
Klíčová slova
aktivizace, aktivizační pracovníci, demence, domov se zvláštním režimem, senior, stáří
Klíčová slova v angličtině
activation, activation workers, dementia, home with special regime, senior, old age
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti domova se zvláštním režimem v kontextu profese pracovníků vykonávajících výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti s cílovou skupinou seniorů žijící s demencí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, shrnutí závěrů a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti domova se zvláštním režimem v kontextu profese pracovníků vykonávajících výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti s cílovou skupinou seniorů žijící s demencí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, shrnutí závěrů a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
FERTAĽOVÁ, Terézia a Iveta ONDRIOVÁ, 2020. Demence nefarmakologické aktivizační postupy. Praha: Grada. ISBN 978-80.271-2479-4.
HELM, Anita, 2015. Die Bedeutung der Socialer Arbeit für Menschen mit Demenz. Hamburg: disserta Verlag. ISBN 978-3-95425-158-2.
HOLMEROVÁ, Iva, 2018. Case management v péči o lidi žijící s demencí. Praha: Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy. ISBN 978-80-7571-031-4.
JIRKOVSKÁ, Blanka, 2022. Nefarmakologické cesty k lepšímu životu s demencí. Praha: Česká alzheimerovská společnost. ISBN 978-80-86541-66-2.
PELIKÁN, Jiří, 2007. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-7184-569-0.
PTÁČKOVÁ, Hana, Radek PTÁČEK a kolektiv, 2021. Psychosociální adaptace ve stáří a nemoci. Praha: Grada. ISBN978-80-271-0876-3.
Zákon č. 108/2006 Sb. ze dne 14. března 2006, o sociálních službách.
Seznam doporučené literatury
FERTAĽOVÁ, Terézia a Iveta ONDRIOVÁ, 2020. Demence nefarmakologické aktivizační postupy. Praha: Grada. ISBN 978-80.271-2479-4.
HELM, Anita, 2015. Die Bedeutung der Socialer Arbeit für Menschen mit Demenz. Hamburg: disserta Verlag. ISBN 978-3-95425-158-2.
HOLMEROVÁ, Iva, 2018. Case management v péči o lidi žijící s demencí. Praha: Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy. ISBN 978-80-7571-031-4.
JIRKOVSKÁ, Blanka, 2022. Nefarmakologické cesty k lepšímu životu s demencí. Praha: Česká alzheimerovská společnost. ISBN 978-80-86541-66-2.
PELIKÁN, Jiří, 2007. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-7184-569-0.
PTÁČKOVÁ, Hana, Radek PTÁČEK a kolektiv, 2021. Psychosociální adaptace ve stáří a nemoci. Praha: Grada. ISBN978-80-271-0876-3.
Zákon č. 108/2006 Sb. ze dne 14. března 2006, o sociálních službách.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce, seznámila komisi s metodologií výzkumného šetření. Prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumného šetření. Odpověděla na otázky uvedené v posudcích diplomové práce. Proběhla diskuse.
doc. Hladík požádal studentku, aby uvedla design výzkumu. Studentka uvádí postup analýzy dat, jmenuje otevřené kódování. Zda zvolila pro realizaci výzkumu nějakou metodu nedokázala odpovědět.
dr. Hrbáčková požádala studentku, aby popsala metodu analýzy dat. Studentka odpověděla, že se zaměřila na interpretaci dat.
doc. Šíp komentoval vzniklé kategorie a diskutoval absenci konceptualizace kategorií. Požádal studentku, aby objasnila postup práce s kategoriemi, studentka neodpověděla. Doc. Šíp uvedl, že studentka neporozuměla metodologii výzkumného šetření.
dr. Hrbáčková komentovala problematické aspekty zpracování diplomové práce v metodologické části práce.