Diplomová práce se zabývá sebepojetím u dětí předškolního věku. Teoretická část je rozdělena do čtyř kapitol - předškolní období z hlediska vývojové psychologie, sebepojetí a jeho jednotlivé prvky, opora pro učitele při rozvoji sebepojetí v RVP PV a poslední kapitola primární prevence. Výzkum zahrnuje výsledky kvantitativního šetření realizovaného metodou polostrukturovaného rozhovoru za pomoci práce s loutkou ve dvou zařízeních mateřských škol. Výsledky výzkumu poukazují na skutečnost, že děti předškolního věku mají sebepojetí nad střední hodnotou normy. Výzkumným souborem byly děti ve věku 5-6 let. Realizace navržených postupů při práci ve výchovně vzdělávacím procesu má pozitivní vliv na zdravý rozvoj sebepojetí dítěte a slouží jako nástroj primární prevence.
Anotace v angličtině
The thesis deals with self-concept in preschool children. The theoretical part is divided into four chapters - preschool period from the point of view of developmental psychology, self-concept and its individual elements, support for teachers in the development of self-concept in the RVP PV and the last chapter of primary prevention. The research includes the results of a quantitative investigation carried out using the semi-structured interview method with the help of puppet work in two kindergarten settings. The results of the research point to the fact that preschool children have a self-concept above the mean of the norm. The research population was children aged 5-6 years. The implementation of the proposed procedures at work in the educational process has a positive effect on the healthy development of the child's self-concept and serves as a tool for primary prevention.
self-concept, self, preschool, primary prevention, mental health
Rozsah průvodní práce
70 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá sebepojetím u dětí předškolního věku. Teoretická část je rozdělena do čtyř kapitol - předškolní období z hlediska vývojové psychologie, sebepojetí a jeho jednotlivé prvky, opora pro učitele při rozvoji sebepojetí v RVP PV a poslední kapitola primární prevence. Výzkum zahrnuje výsledky kvantitativního šetření realizovaného metodou polostrukturovaného rozhovoru za pomoci práce s loutkou ve dvou zařízeních mateřských škol. Výsledky výzkumu poukazují na skutečnost, že děti předškolního věku mají sebepojetí nad střední hodnotou normy. Výzkumným souborem byly děti ve věku 5-6 let. Realizace navržených postupů při práci ve výchovně vzdělávacím procesu má pozitivní vliv na zdravý rozvoj sebepojetí dítěte a slouží jako nástroj primární prevence.
Anotace v angličtině
The thesis deals with self-concept in preschool children. The theoretical part is divided into four chapters - preschool period from the point of view of developmental psychology, self-concept and its individual elements, support for teachers in the development of self-concept in the RVP PV and the last chapter of primary prevention. The research includes the results of a quantitative investigation carried out using the semi-structured interview method with the help of puppet work in two kindergarten settings. The results of the research point to the fact that preschool children have a self-concept above the mean of the norm. The research population was children aged 5-6 years. The implementation of the proposed procedures at work in the educational process has a positive effect on the healthy development of the child's self-concept and serves as a tool for primary prevention.
self-concept, self, preschool, primary prevention, mental health
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rozvoje sebepojetí a jáství, osobnostně sociální výchovy dětí předškolního věku a primární prevence duševního zdraví. Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rozvoje sebepojetí a jáství, osobnostně sociální výchovy dětí předškolního věku a primární prevence duševního zdraví. Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HELUS, Zdeněk, 2004. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál. ISBN 8071788880.
KOHOUTEK, Rudolf, 2001. Poznávání a utváření osobnosti. Brno: CERM. ISBN 8072042009.
SVOBODOVÁ, Eva, Miroslava HOVJACKÁ, Markéta KUBECOVÁ a Michaela KUKAČKOVÁ, 2015. Rozvíjíme city, vůli, sebepojetí a komunikaci dětí: dítě a jeho psychika - sebepojetí, city, vůle: dítě a ten druhý. Praha: Raabe. ISBN 9788074961892.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 9788026206446.
VÁGNEROVÁ, Marie, 2012. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum. ISBN 9788024621531.
Seznam doporučené literatury
HELUS, Zdeněk, 2004. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál. ISBN 8071788880.
KOHOUTEK, Rudolf, 2001. Poznávání a utváření osobnosti. Brno: CERM. ISBN 8072042009.
SVOBODOVÁ, Eva, Miroslava HOVJACKÁ, Markéta KUBECOVÁ a Michaela KUKAČKOVÁ, 2015. Rozvíjíme city, vůli, sebepojetí a komunikaci dětí: dítě a jeho psychika - sebepojetí, city, vůle: dítě a ten druhý. Praha: Raabe. ISBN 9788074961892.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 9788026206446.
VÁGNEROVÁ, Marie, 2012. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum. ISBN 9788024621531.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce, seznámila komisi s metodologií výzkumného šetření. Prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumného šetření. Odpověděla na otázky uvedené v posudcích diplomové práce. Proběhla diskuse.