Diplomová práce se věnuje problematice drogové závislosti v souvislosti s rodičovstvím. Pojednává o pohledu žen závislých na metamfetaminu na výchovu svých dětí v kontextu výchovy, kterou v dětství prožily. Práce je rozdělena na dvě části. Na teoretickou a praktickou. Teoretická část vymezuje pojmy jako závislost, psychostimulancia, rodičovství, rodina a výchova. Dále se zaměřuje na ženskou závislost, její specifika, rizikové faktory, rodičovskou roli, výchovné styly vhodné i nevhodné. Druhá, praktická část je analýzou rozhovorů s klientkami Terénních programů ve Zlíně Společnosti Podané ruce o.p.s. Reflektuje pohled matek závislých na pervitinu na výchovu dětí v souvislosti s vlastním dětstvím. Cílem práce je zmapovat osobní zkušenost matek, které dlouhodobě užívají pervitin s výchovou dětí.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the issue of drug addiction in the context of parenthood. It discusses the perspective of mothers addicted to methamphetamine on the upbringing of their children in the context of the upbringing they experienced in childhood. The thesis is divided into two parts. A theoretical and a practical part. The theoretical part defines concepts such as addiction, psychostimulants, parenting, family and upbringing. It also focuses on female addiction, its specifics, risk factors, parenting role, appropriate and inappropriate parenting styles. The second, practical part is an analysis of interviews with clients of the Podané ruce o.p.s. field programmes in Zlín. The aim of the thesis is to map the personal experience of mothers who use methamphetamine for a long time with raising their children.
Klíčová slova
závislost, pervitin, rodičovství, výchova, rodina, dětství
Diplomová práce se věnuje problematice drogové závislosti v souvislosti s rodičovstvím. Pojednává o pohledu žen závislých na metamfetaminu na výchovu svých dětí v kontextu výchovy, kterou v dětství prožily. Práce je rozdělena na dvě části. Na teoretickou a praktickou. Teoretická část vymezuje pojmy jako závislost, psychostimulancia, rodičovství, rodina a výchova. Dále se zaměřuje na ženskou závislost, její specifika, rizikové faktory, rodičovskou roli, výchovné styly vhodné i nevhodné. Druhá, praktická část je analýzou rozhovorů s klientkami Terénních programů ve Zlíně Společnosti Podané ruce o.p.s. Reflektuje pohled matek závislých na pervitinu na výchovu dětí v souvislosti s vlastním dětstvím. Cílem práce je zmapovat osobní zkušenost matek, které dlouhodobě užívají pervitin s výchovou dětí.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the issue of drug addiction in the context of parenthood. It discusses the perspective of mothers addicted to methamphetamine on the upbringing of their children in the context of the upbringing they experienced in childhood. The thesis is divided into two parts. A theoretical and a practical part. The theoretical part defines concepts such as addiction, psychostimulants, parenting, family and upbringing. It also focuses on female addiction, its specifics, risk factors, parenting role, appropriate and inappropriate parenting styles. The second, practical part is an analysis of interviews with clients of the Podané ruce o.p.s. field programmes in Zlín. The aim of the thesis is to map the personal experience of mothers who use methamphetamine for a long time with raising their children.
Klíčová slova
závislost, pervitin, rodičovství, výchova, rodina, dětství
Zpracování rešerše a studium odborné literatury. Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti výchovy, rodičovství a vybraných charakteristik uživatelek pervitinu. Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému. Realizace kvalitativního výzkumu formou hloubkového rozhovoru. Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury. Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti výchovy, rodičovství a vybraných charakteristik uživatelek pervitinu. Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému. Realizace kvalitativního výzkumu formou hloubkového rozhovoru. Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan, 2016. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0982-9.
KALINA, Kamil, 2008. Základy klinické adiktologie. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1411-0.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ, 2001. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido. ISBN 8073150042.
MATOUŠEK Oldřich, Pavla KODYMOVÁ a Jana KOLÁČKOVÁ, 2005. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál. ISBN 80-7367-002-x.
NEŠPOR, Karel, 2018. Návykové chování a závislost: současné poznatky a perspektivy léčby. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1357-4.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan, 2016. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0982-9.
KALINA, Kamil, 2008. Základy klinické adiktologie. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1411-0.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ, 2001. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido. ISBN 8073150042.
MATOUŠEK Oldřich, Pavla KODYMOVÁ a Jana KOLÁČKOVÁ, 2005. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál. ISBN 80-7367-002-x.
NEŠPOR, Karel, 2018. Návykové chování a závislost: současné poznatky a perspektivy léčby. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1357-4.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce, seznámila komisi s metodologií výzkumného šetření. Prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumného šetření. Odpověděla na otázky uvedené v posudcích diplomové práce. Proběhla diskuse.
doc. Šíp komentoval postupy axiálního a selektivního kódování a vzniklý model. Uvedl možnosti použití situační analýzy.
dr. Hrbáčková ocenila náznak zakotvené teorie, kterou studentka prezentovala.