Tato práce se zabývá nejčastějšími výchovnými problémy dětí a možnostmi jejich řešení v prostředí školní družiny. Teoretická část vymezuje klima a organizaci školní družiny, charakterizuje pozici vychovatelky, zabývá se vztahy mezi dětmi ve skupině a vztahem mezi žáky a vychovatelkou. Hlavní linií teoretické části je problémové chování dětí zaměřené na poruchy chování, lhaní, odmítání práce a spolupráce, neposlušnost, agresi a agresivní jednání, včetně předcházení takovýchto projevů chování a možnosti jejich řešení. Praktická část práce úzce souvisí s částí teoretickou, prezentuje výsledky výzkumného šetření, jehož cílovými respondenty jsou vychovatelky školních družin, řeší otázky vztahující se k výchovným problémům dětí ve školních družinách a výchovnými postupy vychovatelek.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the most frequently - occured educational problems of children and their optional solutions in the environment of an after school facility. The theoretical part explains the terms of the environmental and organizational issues,defines the position of the tutor, focuses on relationships among children and interpersonal relationships between the children group and the tutor.
The theoretical part aims not only at misbehaving of children,particularly behavioural disturbances,lying,refusing to work or collaborate,disobedience,agression, agessive acting, but also at the prevention of such misbehaving features and optional solutions to the above mentioned problems.
The practical part presents then the research results based on the responses of the target audience - the after school facility tutors.The main issues solved are educational problems of children attending after school facilities as well as educatioal procedures of tutors practically applied by them.
Klíčová slova
školní družina, vychovatelka, problémové chování dětí
Klíčová slova v angličtině
school retinue, governess, children's troubled behaviour
Rozsah průvodní práce
101 s. (177 398)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá nejčastějšími výchovnými problémy dětí a možnostmi jejich řešení v prostředí školní družiny. Teoretická část vymezuje klima a organizaci školní družiny, charakterizuje pozici vychovatelky, zabývá se vztahy mezi dětmi ve skupině a vztahem mezi žáky a vychovatelkou. Hlavní linií teoretické části je problémové chování dětí zaměřené na poruchy chování, lhaní, odmítání práce a spolupráce, neposlušnost, agresi a agresivní jednání, včetně předcházení takovýchto projevů chování a možnosti jejich řešení. Praktická část práce úzce souvisí s částí teoretickou, prezentuje výsledky výzkumného šetření, jehož cílovými respondenty jsou vychovatelky školních družin, řeší otázky vztahující se k výchovným problémům dětí ve školních družinách a výchovnými postupy vychovatelek.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the most frequently - occured educational problems of children and their optional solutions in the environment of an after school facility. The theoretical part explains the terms of the environmental and organizational issues,defines the position of the tutor, focuses on relationships among children and interpersonal relationships between the children group and the tutor.
The theoretical part aims not only at misbehaving of children,particularly behavioural disturbances,lying,refusing to work or collaborate,disobedience,agression, agessive acting, but also at the prevention of such misbehaving features and optional solutions to the above mentioned problems.
The practical part presents then the research results based on the responses of the target audience - the after school facility tutors.The main issues solved are educational problems of children attending after school facilities as well as educatioal procedures of tutors practically applied by them.
Klíčová slova
školní družina, vychovatelka, problémové chování dětí
Klíčová slova v angličtině
school retinue, governess, children's troubled behaviour
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti teorie výchovných problémů, prostředí školní družiny a role vychovatele ve školní družině.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti teorie výchovných problémů, prostředí školní družiny a role vychovatele ve školní družině.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert, 2014. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4639-5.
DIVOKÁ, Jana, 2017. Jak podpořit dítě s problémovým chováním ve škole. Praha: Pasparta. ISBN 978-80-8816-372-5.
EDWIGE, Antier, 2004. Agresivita dětí. Praha: Portál. ISBN 80-7178-808-2.
FONTANA, David, 2014. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0741-2.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5326-3.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert, 2014. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4639-5.
DIVOKÁ, Jana, 2017. Jak podpořit dítě s problémovým chováním ve škole. Praha: Pasparta. ISBN 978-80-8816-372-5.
EDWIGE, Antier, 2004. Agresivita dětí. Praha: Portál. ISBN 80-7178-808-2.
FONTANA, David, 2014. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0741-2.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5326-3.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka se nejprve zaměřila na teoretickou část diplomové práce, poté se již výhradně věnovala části praktické. Představila pojetí výzkumu, výzkumné cíle, otázky a neopomenula ani výzkumný soubor. Nejvíce se však věnovala prezentaci výzkumných zjištění a interpretaci výzkumného šetření.