Diplomová práce "Otevřený dialog jako metoda sociálních pracovníků" nabízí základní orientaci v teoretických východiscích otevřeného dialogu a zasazení těchto východisek do kontextu postmoderního myšlení a postmoderních přístupů v pomáhajících profesích. Zabývá se vlivy otevřeného dialogu na sociální práci a zkoumá, zda tato metoda může být použita jako nástroj sociálních pracovníků. Teoretická část je zpracována formou rozboru a komparace odborné literatury. Praktická část práce je zpracovaná formou interpretativně fenomenologické analýzy, jako metody kvalitativního výzkumu. Nabízí vhled do praxe sociálních pracovníků, kteří pracují otevřeným dialogem. Výsledky výzkumu jsou prezentovány formou případových studií.
Anotace v angličtině
The master thesis "Open Dialogue as a Method for Social Workers" offers a basic orientation in the theoretical background of open dialogue and placing these backgrounds in the context of postmodern thinking and postmodern approaches in the helping professions. It examines the impact of open dialogue on social work and explores whether this method can be used as a tool for social workers. The theoretical part is elaborated by analysing and comparing the literature. The practical part of the thesis is elaborated in the form of interpretative phenomenological analysis as a qualitative research method. It offers insight into the practice of social workers who work through open dialogue. The research results are presented in the from of case studies.
Klíčová slova
otevřený dialog, sociální práce, sociální pracovník, postmoderna, dialog, dialogismus, polyfonie, sociální konstrukcionismus, rodinná terapie, síťová setkání
Klíčová slova v angličtině
open dialogue, social work, postmodernism, dialogue, dialogism, polyphony, social constructionism, family therapy
Rozsah průvodní práce
141
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce "Otevřený dialog jako metoda sociálních pracovníků" nabízí základní orientaci v teoretických východiscích otevřeného dialogu a zasazení těchto východisek do kontextu postmoderního myšlení a postmoderních přístupů v pomáhajících profesích. Zabývá se vlivy otevřeného dialogu na sociální práci a zkoumá, zda tato metoda může být použita jako nástroj sociálních pracovníků. Teoretická část je zpracována formou rozboru a komparace odborné literatury. Praktická část práce je zpracovaná formou interpretativně fenomenologické analýzy, jako metody kvalitativního výzkumu. Nabízí vhled do praxe sociálních pracovníků, kteří pracují otevřeným dialogem. Výsledky výzkumu jsou prezentovány formou případových studií.
Anotace v angličtině
The master thesis "Open Dialogue as a Method for Social Workers" offers a basic orientation in the theoretical background of open dialogue and placing these backgrounds in the context of postmodern thinking and postmodern approaches in the helping professions. It examines the impact of open dialogue on social work and explores whether this method can be used as a tool for social workers. The theoretical part is elaborated by analysing and comparing the literature. The practical part of the thesis is elaborated in the form of interpretative phenomenological analysis as a qualitative research method. It offers insight into the practice of social workers who work through open dialogue. The research results are presented in the from of case studies.
Klíčová slova
otevřený dialog, sociální práce, sociální pracovník, postmoderna, dialog, dialogismus, polyfonie, sociální konstrukcionismus, rodinná terapie, síťová setkání
Klíčová slova v angličtině
open dialogue, social work, postmodernism, dialogue, dialogism, polyphony, social constructionism, family therapy
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti otevřeného dialogu, metod práce s rodinou a praxe sociálních pracovníků.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení dat, včetně jejich analýzy.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti otevřeného dialogu, metod práce s rodinou a praxe sociálních pracovníků.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení dat, včetně jejich analýzy.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
LUDEWIG, Kurt, 2011. Základy systemické terapie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3521-4.
MATOUŠEK, Oldřich, Pavla KODYMOVÁ a Jana KOLÁČKOVÁ, 2005. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál. ISBN 80-7367-002-x.
ŘIHÁČEK, Tomáš, Ivo ČERMÁK a Roman HYTYCH, 2013. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6382-2.
SEIKKULA, Jaakko a Tom Erik ARNKIL, 2013. Otevřené dialogy: setkávání sítí klienta v psychosociální práci. Vyd. 1. v českém jazyce. Brno: Narativ. ISBN 978-80-260-4346-1.
ÚLEHLA, Ivan, 2005. Umění pomáhat: učebnice metod sociální praxe. Vyd. 3.Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 80-86429-36-9.
Seznam doporučené literatury
LUDEWIG, Kurt, 2011. Základy systemické terapie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3521-4.
MATOUŠEK, Oldřich, Pavla KODYMOVÁ a Jana KOLÁČKOVÁ, 2005. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál. ISBN 80-7367-002-x.
ŘIHÁČEK, Tomáš, Ivo ČERMÁK a Roman HYTYCH, 2013. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6382-2.
SEIKKULA, Jaakko a Tom Erik ARNKIL, 2013. Otevřené dialogy: setkávání sítí klienta v psychosociální práci. Vyd. 1. v českém jazyce. Brno: Narativ. ISBN 978-80-260-4346-1.
ÚLEHLA, Ivan, 2005. Umění pomáhat: učebnice metod sociální praxe. Vyd. 3.Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 80-86429-36-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil téma diplomové práce, seznámil komisi s metodologií výzkumného šetření. Prezentoval nejdůležitější výsledky výzkumného šetření. Odpověděl na otázky uvedené v posudcích diplomové práce. Proběhla diskuse.
dr. Hrbáčková ocenila prezentaci obhajoby diplomové práce, vedené rozhovory a následnou analýzu dat.
doc. Šíp požádal studenta o pojednání o polyfonii a jak se dostane do hiearchie hlasu. Student adekvátně odpověděl.