Diplomová práce je zaměřena na stresové situace, se kterými se sociální pedagog může ve své práci setkat. Z literární rešerše lze identifkovat různé druhy a úrovně stresu, postupy zvládání stresových situací a také popisuje příčiny stresu a jejich dopad na sociální pedagogy. Cílem této práce je zjistit, jaké copingové strategie používají sociální pedagogové. Dílčí cíle se zaměřují na rozdíly při volbě copingových strategií podle pohlaví, věku, rodinného stavu a délky praxe. Výzkumná data jsou zjišťována pomocí kvantitativního výzkumu u vzorku 57 respondentů. Tento výzkum je realizován prostřednictvím dotazníku SVF 78, který standardizuje copingové strategie na pozitivní a negativní. Analýzou dat bylo zjištěno, že mezi nejčastější užívané copingové strategie patří pozitivní strategie "Kontrola situace". U všech stanovených kategorií respondentů byly prokázány rozdílné copingové strategie, přesto ani u jedné nebylo prokázáno značné vychýlení oproti národnímu průměru. V závěru práce jsou uvedena opatření směřující ke zvládání a prevenci vzniku stresových situací.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on stressful situations that social pedagogues may encounter in their work. From the literature review, it is possible to identify different types and levels of stress, procedures for coping with stressful situations, and also describes the causes of stress and their impact on social pedagogues. The aim of this work is to find out what coping strategies are used by social pedagogues. Sub-objectives focus on differences in the choice of coping strategies according to gender, age, marital status and length of practice. Research data is obtained using quantitative research with a sample of 57 respondents. This research is implemented through the SVF 78 questionnaire, which standardizes coping strategies into positive and negative. The analysis of the data revealed that the positive strategy "Control of the situation" is among the most frequently used coping strategies. Different coping strategies were demonstrated for all established categories of respondents, yet not a single one showed a significant deviation from the national average. At the end of the thesis, measures aimed at managing and preventing the occurrence of stressful situations are presented.
Klíčová slova
stres, zátěž, copingové strategie, sociální pedagog, dotazník SVF 78
Klíčová slova v angličtině
stress, burden, coping strategies, social pedagogue, SVF 78 questionnaire
Rozsah průvodní práce
61 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na stresové situace, se kterými se sociální pedagog může ve své práci setkat. Z literární rešerše lze identifkovat různé druhy a úrovně stresu, postupy zvládání stresových situací a také popisuje příčiny stresu a jejich dopad na sociální pedagogy. Cílem této práce je zjistit, jaké copingové strategie používají sociální pedagogové. Dílčí cíle se zaměřují na rozdíly při volbě copingových strategií podle pohlaví, věku, rodinného stavu a délky praxe. Výzkumná data jsou zjišťována pomocí kvantitativního výzkumu u vzorku 57 respondentů. Tento výzkum je realizován prostřednictvím dotazníku SVF 78, který standardizuje copingové strategie na pozitivní a negativní. Analýzou dat bylo zjištěno, že mezi nejčastější užívané copingové strategie patří pozitivní strategie "Kontrola situace". U všech stanovených kategorií respondentů byly prokázány rozdílné copingové strategie, přesto ani u jedné nebylo prokázáno značné vychýlení oproti národnímu průměru. V závěru práce jsou uvedena opatření směřující ke zvládání a prevenci vzniku stresových situací.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on stressful situations that social pedagogues may encounter in their work. From the literature review, it is possible to identify different types and levels of stress, procedures for coping with stressful situations, and also describes the causes of stress and their impact on social pedagogues. The aim of this work is to find out what coping strategies are used by social pedagogues. Sub-objectives focus on differences in the choice of coping strategies according to gender, age, marital status and length of practice. Research data is obtained using quantitative research with a sample of 57 respondents. This research is implemented through the SVF 78 questionnaire, which standardizes coping strategies into positive and negative. The analysis of the data revealed that the positive strategy "Control of the situation" is among the most frequently used coping strategies. Different coping strategies were demonstrated for all established categories of respondents, yet not a single one showed a significant deviation from the national average. At the end of the thesis, measures aimed at managing and preventing the occurrence of stressful situations are presented.
Klíčová slova
stres, zátěž, copingové strategie, sociální pedagog, dotazník SVF 78
Klíčová slova v angličtině
stress, burden, coping strategies, social pedagogue, SVF 78 questionnaire
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti stresu, jeho zvládání a copingové strategie.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti stresu, jeho zvládání a copingové strategie.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
KLIMENT, Pavel, 2014. Zvládací (copingové) odpovědi v pomáhajících profesích. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4206-8.
MAREŠ, Jiří, 2013. Pedagogická psychologie. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0174-8.
PLAMÍNEK, Jiří, 2013. Sebepoznání, sebeřízení a stres: praktický atlas sebezvládání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4751-4.
RÖHR, Heinz-Peter, 2021. Ztráta kontroly: inteligentní zvládání emocí. Přeložil Petr BABKA. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1749-7.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
KLIMENT, Pavel, 2014. Zvládací (copingové) odpovědi v pomáhajících profesích. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4206-8.
MAREŠ, Jiří, 2013. Pedagogická psychologie. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0174-8.
PLAMÍNEK, Jiří, 2013. Sebepoznání, sebeřízení a stres: praktický atlas sebezvládání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4751-4.
RÖHR, Heinz-Peter, 2021. Ztráta kontroly: inteligentní zvládání emocí. Přeložil Petr BABKA. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1749-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka začala hovořit o teoretické části diplomové práce. Poté se zaměřila na část praktickou a vymezení výzkumného problému, cílů a výzkumných otázek. Nejvíce se studentka věnovala analýze a interpretaci dat, včetně závěrů práce. Komise vytýkala nepřehlendost práce a formální náležitosti práce, neaktuálnost zdrojů.