Distanční vzdělávání má v České republice jistou tradici, je běžné na vysokých školách.
V době koronavirové pandemie bylo nutné přejít na tuto formu vzdělávání i na základních a středních školách. Na to ovšem nebyly školy připraveny, a to jak na straně žáků, tak na straně učitelů. Konkrétní dopady distanční formy výuky na vzdělávání a socializaci žáků středních škol a učilišť zkoumá tato diplomová práce jak po teoretické, tak po praktické stránce. Vychází jednak z dostupné literatury, tak z nejnovějších studií provedených ČŠI
a dalšími subjekty na základních a středních školách. Pro svá teoretická východiska pak hledá oporu v dotazníkovém šetření, které tvoří praktickou část této práce.
Anotace v angličtině
Distance education has a certain tradition in the Czech Republic, it is common in universities. At the time of the coronavirus pandemic, it was necessary to switch to this form of education in primary and secondary schools. However, schools were not prepared for this, both on the part of pupils and teachers. The specific effects of distance education on the education and socialisation of secondary school and vocational school pupils are examined both theoretically and practically in this thesis. It draws both on the available literature and on recent studies conducted by the CSI and other bodies in primary and secondary schools. It then seeks support for its theoretical foundations in the questionnaire survey that forms the practical part of this thesis.
Klíčová slova
distanční výuka, prostředí, izolace, střední škola, střední odborné učiliště, online výuka, e-learning
Distanční vzdělávání má v České republice jistou tradici, je běžné na vysokých školách.
V době koronavirové pandemie bylo nutné přejít na tuto formu vzdělávání i na základních a středních školách. Na to ovšem nebyly školy připraveny, a to jak na straně žáků, tak na straně učitelů. Konkrétní dopady distanční formy výuky na vzdělávání a socializaci žáků středních škol a učilišť zkoumá tato diplomová práce jak po teoretické, tak po praktické stránce. Vychází jednak z dostupné literatury, tak z nejnovějších studií provedených ČŠI
a dalšími subjekty na základních a středních školách. Pro svá teoretická východiska pak hledá oporu v dotazníkovém šetření, které tvoří praktickou část této práce.
Anotace v angličtině
Distance education has a certain tradition in the Czech Republic, it is common in universities. At the time of the coronavirus pandemic, it was necessary to switch to this form of education in primary and secondary schools. However, schools were not prepared for this, both on the part of pupils and teachers. The specific effects of distance education on the education and socialisation of secondary school and vocational school pupils are examined both theoretically and practically in this thesis. It draws both on the available literature and on recent studies conducted by the CSI and other bodies in primary and secondary schools. It then seeks support for its theoretical foundations in the questionnaire survey that forms the practical part of this thesis.
Klíčová slova
distanční výuka, prostředí, izolace, střední škola, střední odborné učiliště, online výuka, e-learning
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti distančního vzdělávání, žáků středních škol a sociálních vztahů ve škole.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti distančního vzdělávání, žáků středních škol a sociálních vztahů ve škole.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
JEDLIČKA, Richard, 2015. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5447-5.
KOPŘIVA, Pavel a Jana NOVÁČKOVÁ, 2008. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála. ISBN 978-80-904030-0-0.
NAJBRTOVÁ, Kristýna, Jiří ŠÍPEK, Katarína LONEKOVÁ a David ČÁP, 2017. Projektivní metody v psychologické diagnostice: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1260.
SVOBODA, Tomáš a David HEJČ, 2021. Zákon o mimořádných opatřeních při epidemii onemocnění COVID-19 . Praha: C. H. Beck. ISBN 978-80-7400-854-2.
ŠVAŘÍČEK, Roman, Jana STRAKOVÁ, Cyril BROM, David GREGER, Tereza HANNEMANN a Jiří LUKAVSKÝ, 2008. Spolupráce rodiny a školy v době uzavřených základních škol. Studia pedagogica. 25(3), 9-41. ISBN 2336-4521. Dostupné z: doi:10.5817/SP2020-3-1.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
JEDLIČKA, Richard, 2015. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5447-5.
KOPŘIVA, Pavel a Jana NOVÁČKOVÁ, 2008. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála. ISBN 978-80-904030-0-0.
NAJBRTOVÁ, Kristýna, Jiří ŠÍPEK, Katarína LONEKOVÁ a David ČÁP, 2017. Projektivní metody v psychologické diagnostice: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1260.
SVOBODA, Tomáš a David HEJČ, 2021. Zákon o mimořádných opatřeních při epidemii onemocnění COVID-19 . Praha: C. H. Beck. ISBN 978-80-7400-854-2.
ŠVAŘÍČEK, Roman, Jana STRAKOVÁ, Cyril BROM, David GREGER, Tereza HANNEMANN a Jiří LUKAVSKÝ, 2008. Spolupráce rodiny a školy v době uzavřených základních škol. Studia pedagogica. 25(3), 9-41. ISBN 2336-4521. Dostupné z: doi:10.5817/SP2020-3-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka nejprve zmínila teoretická východiska diplomové práce. Poté se již věnovala praktické části práce, včetně vymezení výzkumného problému, představení cílů a výzkumných otázek. Volně přešla k analýze a interpretaci dat. Dále byl čas věnován otázkám vedoucí a oponenta práce.