Diplomová práce pojednává o názorech středoškolských studentů sociálních oborů na jejich uplatnění v oboru. Práce je rozdělena do dvou částí, teoretickou a praktickou. Teoretická část se rozděluje do čtyř kapitol. Nejprve vymezuje pojmy vztahující se ke vzdělávací a profesní dráze, dále se zaměřuje na pomáhající profese, poté charakterizuje střední vzdělávání v České republice, a nakonec se věnuje problematice absolventů středních škol na trhu práce. Praktická část se nejprve zaměřuje na popis výzkumného šetření. Dále obsahuje analýzu a interpretaci dat, získaných dotazníkovým šetřením. Hlavním cílem výzkumu bylo zjistit, jaké jsou názory středoškolských studentů sociálních oborů na jejich
uplatnění v oboru.
Anotace v angličtině
The diploma thesis discusses the opinions of secondary school students of social studies on their application in the field. The thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part is divided into four chapters. It first defines terms related to educational and professional paths, then focuses on helping professions, then characterizes secondary education in the Czech Republic, and finally addresses the issue of secondary school
graduates in the labor market. The practical part first focuses on the description of the research investigation. It also contains the analysis and interpretation of data obtained through a questionnaire survey. The main goal of the research was to find out what are the opinions of high school social studies students about their application in the field.
Klíčová slova
volba povolání, studenti středních škol, pomáhající profese, trh práce, absolventi
Klíčová slova v angličtině
career choice, secondary school students, helping professions, labor market, graduates
Rozsah průvodní práce
79 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o názorech středoškolských studentů sociálních oborů na jejich uplatnění v oboru. Práce je rozdělena do dvou částí, teoretickou a praktickou. Teoretická část se rozděluje do čtyř kapitol. Nejprve vymezuje pojmy vztahující se ke vzdělávací a profesní dráze, dále se zaměřuje na pomáhající profese, poté charakterizuje střední vzdělávání v České republice, a nakonec se věnuje problematice absolventů středních škol na trhu práce. Praktická část se nejprve zaměřuje na popis výzkumného šetření. Dále obsahuje analýzu a interpretaci dat, získaných dotazníkovým šetřením. Hlavním cílem výzkumu bylo zjistit, jaké jsou názory středoškolských studentů sociálních oborů na jejich
uplatnění v oboru.
Anotace v angličtině
The diploma thesis discusses the opinions of secondary school students of social studies on their application in the field. The thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part is divided into four chapters. It first defines terms related to educational and professional paths, then focuses on helping professions, then characterizes secondary education in the Czech Republic, and finally addresses the issue of secondary school
graduates in the labor market. The practical part first focuses on the description of the research investigation. It also contains the analysis and interpretation of data obtained through a questionnaire survey. The main goal of the research was to find out what are the opinions of high school social studies students about their application in the field.
Klíčová slova
volba povolání, studenti středních škol, pomáhající profese, trh práce, absolventi
Klíčová slova v angličtině
career choice, secondary school students, helping professions, labor market, graduates
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti profesního vzdělávání, pomáhajících profesí a sociální práce.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti profesního vzdělávání, pomáhajících profesí a sociální práce.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ELICHOVÁ, Markéta, 2017. Sociální práce: aktuální otázky. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-9802-3.
FISHER, Ondřej a René MILFAIT, 2008. Etika pro sociální práci. Praha: Jabok. ISBN 978-80-904137-3-3.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5326-3.
MÁTEL, Andrej, 2019. Teorie sociální práce I: sociální práce jako profese, akademická disciplína a vědní obor. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-2220-2.
MATOUŠEK, Oldřich, 2021. Profesní způsobilost a vzdělávání v sociální práci. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. ISBN 978-80-246-4904-7.
Seznam doporučené literatury
ELICHOVÁ, Markéta, 2017. Sociální práce: aktuální otázky. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-9802-3.
FISHER, Ondřej a René MILFAIT, 2008. Etika pro sociální práci. Praha: Jabok. ISBN 978-80-904137-3-3.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5326-3.
MÁTEL, Andrej, 2019. Teorie sociální práce I: sociální práce jako profese, akademická disciplína a vědní obor. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-2220-2.
MATOUŠEK, Oldřich, 2021. Profesní způsobilost a vzdělávání v sociální práci. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. ISBN 978-80-246-4904-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka v úvodu prezentace diplomové práce představila teoretická východiska. Následně hovořila o praktické části práce. Zejména zmínila výzkumný problém, výzkumné cíle a otázky, neopomenula charakterizovat výzkumný soubor. Nejvíce se věnovala analýze a interpretaci dat. Dále byla pozornost věnována otázkám vedoucí a oponenta práce. Členové komise vytkli absenci hlubší interpretaci dat.