Práce se zabývá tvorbou experimentálního variabilního titulkového písma. Cílem je pochopit současnou sféru experimentálního písma a přispět mým vlastním dílem. Práce se z počátku zaměřuje na stručnou historii, teorii a technologii tvorby písma, následně na rozbor hlavních inspiračních zdrojů, kterými jsou biomorfismus, brutalismus a vybrané současné experimenty v oblasti písma. Práce je dovršena popisem procesu tvorby samotného písma, nastíněním problémů a nalezeného řešení.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the creation of an experimental variable display font. The purpose is to understand the current realm of experimental typefaces and to contribute with my own work. Initially, the thesis focuses on a brief history, theory and technology of typeface creation, followed by an analysis of the main sources of inspiration, which include biomorphism, brutalism and selected contemporary experiments in the field of type. The thesis concludes by describing the process of type creation itself, outlining the problems and solutions found.
Práce se zabývá tvorbou experimentálního variabilního titulkového písma. Cílem je pochopit současnou sféru experimentálního písma a přispět mým vlastním dílem. Práce se z počátku zaměřuje na stručnou historii, teorii a technologii tvorby písma, následně na rozbor hlavních inspiračních zdrojů, kterými jsou biomorfismus, brutalismus a vybrané současné experimenty v oblasti písma. Práce je dovršena popisem procesu tvorby samotného písma, nastíněním problémů a nalezeného řešení.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the creation of an experimental variable display font. The purpose is to understand the current realm of experimental typefaces and to contribute with my own work. Initially, the thesis focuses on a brief history, theory and technology of typeface creation, followed by an analysis of the main sources of inspiration, which include biomorphism, brutalism and selected contemporary experiments in the field of type. The thesis concludes by describing the process of type creation itself, outlining the problems and solutions found.
a) teoretická část v rozsahu 25 - 30 normostran textu
b) prototyp nebo funkční model nebo fyzický model v měřítku 1:1, 1:2, 1:3, 1:5, 1:10 podle charakteru projektu a konzultace s vedoucím práce
c) grafická prezentace v rozsahu minimálně 2,8 m2\par
Zásady pro vypracování
1. Historie a vývoj písma
2. Studie klasických písem
3. Analýza současné nezávislé typografie
4. Teorie a technologie tvorby písma
5. Vypracování projektu
6. Vyhodnocení projektu
a) teoretická část v rozsahu 25 - 30 normostran textu
b) prototyp nebo funkční model nebo fyzický model v měřítku 1:1, 1:2, 1:3, 1:5, 1:10 podle charakteru projektu a konzultace s vedoucím práce
c) grafická prezentace v rozsahu minimálně 2,8 m2\par
Seznam doporučené literatury
THOLENAAR, Jan, Alston W. PURVIS a Cees de JONG. Type: a visual history of typefaces and graphic styles. Köln: Taschen, c2009-c2010, 2 sv. ISBN 9783836511018.
KINROSS, Robin. Moderní typografie: kriticko-historická esej. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2020, 296 s. Katedra. ISBN 978-80-88308-09-6.
CHENG, Karen. Designing type. Second edition. London: Laurence King Publishing, 2020, 248 s. ISBN 978-1-78627-748-0.
COLES, Stephen. The geometry of type: the anatomy of 100 essential typefaces. London: Thames & Hudson, 2016, 256 s. ISBN 9780500292457.
HILL, Will. The complete typographer: a manual for designing with type. 3rd ed. Upper Saddle River, N.J.: Pearson Prentice Hall, c2010, 192 s. ISBN 9780205759798.
Seznam doporučené literatury
THOLENAAR, Jan, Alston W. PURVIS a Cees de JONG. Type: a visual history of typefaces and graphic styles. Köln: Taschen, c2009-c2010, 2 sv. ISBN 9783836511018.
KINROSS, Robin. Moderní typografie: kriticko-historická esej. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2020, 296 s. Katedra. ISBN 978-80-88308-09-6.
CHENG, Karen. Designing type. Second edition. London: Laurence King Publishing, 2020, 248 s. ISBN 978-1-78627-748-0.
COLES, Stephen. The geometry of type: the anatomy of 100 essential typefaces. London: Thames & Hudson, 2016, 256 s. ISBN 9780500292457.
HILL, Will. The complete typographer: a manual for designing with type. 3rd ed. Upper Saddle River, N.J.: Pearson Prentice Hall, c2010, 192 s. ISBN 9780205759798.