Předkládaná bakalářská práce "Analýza herní AI s implementací v herním enginu Unity" se obecně zaměřuje na herní AI a dále na vzájemné porovnání konečného automatu a behavio-rálního stromu pro tvorbu herní AI. Teoretická část představuje základní principy herní AI pokračuje uvedením nejčastěji používaných algoritmů a metod. Dále následuje kapitola s podrobnějším popisem konečného automatu a behaviorálního stromu. V další části je pře-hled využití herní AI ve vybraných populárních hrách. Poslední kapitola teoretické části pak stručně představuje Unity engine a programovací jazyk C# dále použité v praktické části této práce. Ta se zabývá vytvořením ukázkového prostředí, dále vlastním návrhem a implementací konečného automatu a behaviorálního stromu, které jsou v poslední části prá-ce vzájemně porovnány.
Anotace v angličtině
The present bachelor thesis "Game AI analysis with implementation in the Unity game en-gine" focuses on game AI in general and on the inter-comparison of a finite state machine and a behavioral tree algorithms for the creation of game AI. The theoretical part introdu-ces the basic principles of game AI and goes on to list the most commonly used algorithms and methods. This is followed by a chapter with a more detailed description of the finite state machine and the behavioral tree. The next section provides an overview of the use of game AI in selected popular games. The last chapter of the theoretical part then briefly in-troduces the Unity engine and the C# programming language further used in the practical part of this thesis. Next section deals with the creation of a sample environment, then the actual design and implementation of the final state machine and behavioral tree, which are compared with each other in the last part of the thesis.
game AI, finite state machine, behavioral tree, Unity engine
Rozsah průvodní práce
69
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná bakalářská práce "Analýza herní AI s implementací v herním enginu Unity" se obecně zaměřuje na herní AI a dále na vzájemné porovnání konečného automatu a behavio-rálního stromu pro tvorbu herní AI. Teoretická část představuje základní principy herní AI pokračuje uvedením nejčastěji používaných algoritmů a metod. Dále následuje kapitola s podrobnějším popisem konečného automatu a behaviorálního stromu. V další části je pře-hled využití herní AI ve vybraných populárních hrách. Poslední kapitola teoretické části pak stručně představuje Unity engine a programovací jazyk C# dále použité v praktické části této práce. Ta se zabývá vytvořením ukázkového prostředí, dále vlastním návrhem a implementací konečného automatu a behaviorálního stromu, které jsou v poslední části prá-ce vzájemně porovnány.
Anotace v angličtině
The present bachelor thesis "Game AI analysis with implementation in the Unity game en-gine" focuses on game AI in general and on the inter-comparison of a finite state machine and a behavioral tree algorithms for the creation of game AI. The theoretical part introdu-ces the basic principles of game AI and goes on to list the most commonly used algorithms and methods. This is followed by a chapter with a more detailed description of the finite state machine and the behavioral tree. The next section provides an overview of the use of game AI in selected popular games. The last chapter of the theoretical part then briefly in-troduces the Unity engine and the C# programming language further used in the practical part of this thesis. Next section deals with the creation of a sample environment, then the actual design and implementation of the final state machine and behavioral tree, which are compared with each other in the last part of the thesis.
game AI, finite state machine, behavioral tree, Unity engine
Zásady pro vypracování
1. Vypracujte literární rešerši na dané téma. 2. Rámcově popište teoretické principy metod, které se používají pro herní AI. 3. Stručně představte několik algoritmů, které se pro herní AI využívají, přičemž dva vybrané, dále využité v praktické části práce, popište podrobněji. 4. Navrhněte a prakticky implementujte vhodné ukázky pro demonstraci funkce vybraných herních AI. 5. Pro tyto účely využijte herního enginu Unity. 6. V závěru kriticky zhodnoťte dosažené výsledky.
Zásady pro vypracování
1. Vypracujte literární rešerši na dané téma. 2. Rámcově popište teoretické principy metod, které se používají pro herní AI. 3. Stručně představte několik algoritmů, které se pro herní AI využívají, přičemž dva vybrané, dále využité v praktické části práce, popište podrobněji. 4. Navrhněte a prakticky implementujte vhodné ukázky pro demonstraci funkce vybraných herních AI. 5. Pro tyto účely využijte herního enginu Unity. 6. V závěru kriticky zhodnoťte dosažené výsledky.
Seznam doporučené literatury
1. BAYER, V. Umělá inteligence pro hraní her. Brno, 2017. Bakalářská práce, Fakulta informačních technologií, Vysoké učení technické v Brně. 2. RABIN, S. Game AI Pro 3: collected wisdom of game AI professionals. Boca Raton: Taylor & Francis, 2017. ISBN 978-1498742580. 3. CHURCHILL, D. Heuristic Search Techniques for Real-Time Strategy Games. Edmonton, 2016. Ph.D. thesis, Department of Computer Science, University of Alberta. 4. DAGRACA, M. Practical Game AI Programming. Birmingham: Packt Publishing, 2017. ISBN 978-1787122819. 5. SMITH, M., FERNS, S. Unity 2021 Cookbook. Birmingham: Packt Publishing, 2021. ISBN 978-1839217616. 6. Mark J. PRICE, M.J. C# 8.0 and .NET Core 3.0: Modern Cross-Platform Development. Birmingham: Packt Publishing, 2019. ISBN 978-1788478120.
Seznam doporučené literatury
1. BAYER, V. Umělá inteligence pro hraní her. Brno, 2017. Bakalářská práce, Fakulta informačních technologií, Vysoké učení technické v Brně. 2. RABIN, S. Game AI Pro 3: collected wisdom of game AI professionals. Boca Raton: Taylor & Francis, 2017. ISBN 978-1498742580. 3. CHURCHILL, D. Heuristic Search Techniques for Real-Time Strategy Games. Edmonton, 2016. Ph.D. thesis, Department of Computer Science, University of Alberta. 4. DAGRACA, M. Practical Game AI Programming. Birmingham: Packt Publishing, 2017. ISBN 978-1787122819. 5. SMITH, M., FERNS, S. Unity 2021 Cookbook. Birmingham: Packt Publishing, 2021. ISBN 978-1839217616. 6. Mark J. PRICE, M.J. C# 8.0 and .NET Core 3.0: Modern Cross-Platform Development. Birmingham: Packt Publishing, 2019. ISBN 978-1788478120.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student seznámil komisi s výsledky své bakalářské práce. Poté byly prezentovány posudky vedoucího a oponenta a následně byla vedena rozprava, během které byly položeny následující otázky a komentáře:
Oceňuji samostatnost studenta a "zapálenost" pro dané téma, s jehož rámcovou podobou přišel sám. O co pomalejší byl start vypracování BP, o to dynamičtější pak byla její finalizace, kdy bylo potřeba doladit řadu formálních aspektů práce, což se ve zbývajícím časovém horizontu v rámci možností podařilo. (doc. Gazdoš)
Disponuje prostředí Unity nějakými knihovnami, které usnadňují implementaci AI do her? Existují
v oblasti AI a herního průmyslu nějaké identifikovatelné moderní trendy vynořující se v souvislosti
s prudkým rozvojem AI v posledním období? Student si pro svou práci vybral velmi rozsáhlé a ambiciózní téma. Nicméně je škoda, že některé části pojal o to stručněji, např. délka literární rešerše nepřekračuje stránku a půl. Kapitolu 5 bych nicméně považoval za jakési pokračování v literární rešerši. Je škoda, že zmíněné hry jsou zde řazeny náhodně bez ohledu na to jedná-li se např. o strategii nebo o jiný typ hry. (dr. Vařacha)
U poslední hry máte uvedenou pokročilou metodu AI, která funguje skvěle. Jak vybírá konečný automat cestu? Znám dopředu mapu? (prof. Platoš)