Tato práce se zaměřuje na modelování havárií vedoucích k úniku nebezpečných látek, které mohou mít vážné důsledky pro životní prostředí a lidské zdraví. Proto je důležité mít k dis-pozici nástroje, které umožňují předpovědět průběh a rozsah úniku nebezpečných látek v případě havárie. Práce je členěna na teoretickou a praktickou část. Teoretická část seznamu-je se softwarovými nástroji ALOHA a TerEx, které jsou v praktické části použity pro simu-laci nehody s únikem chloru. Na závěr práce obsahuje několik doporučení pro možné zlep-šení bezpečnosti přepravy nebezpečných věcí.
Anotace v angličtině
This work focuses on the modeling of accidents leading to the release of hazardous
substances, which can have serious consequences for the environment and human health. That is why it is important to have tools that make it possible to predict the course and ex-tent of the release of dangerous substances in the event of an accident. The work is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part provides information about soft-ware tools ALOHA and TerEx, which are used in the practical part of this work to simulate
an accident with a chlorine leak. The work concludes with several recommendations
for the possible improvement of the safety of transporting dangerous goods.
Tato práce se zaměřuje na modelování havárií vedoucích k úniku nebezpečných látek, které mohou mít vážné důsledky pro životní prostředí a lidské zdraví. Proto je důležité mít k dis-pozici nástroje, které umožňují předpovědět průběh a rozsah úniku nebezpečných látek v případě havárie. Práce je členěna na teoretickou a praktickou část. Teoretická část seznamu-je se softwarovými nástroji ALOHA a TerEx, které jsou v praktické části použity pro simu-laci nehody s únikem chloru. Na závěr práce obsahuje několik doporučení pro možné zlep-šení bezpečnosti přepravy nebezpečných věcí.
Anotace v angličtině
This work focuses on the modeling of accidents leading to the release of hazardous
substances, which can have serious consequences for the environment and human health. That is why it is important to have tools that make it possible to predict the course and ex-tent of the release of dangerous substances in the event of an accident. The work is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part provides information about soft-ware tools ALOHA and TerEx, which are used in the practical part of this work to simulate
an accident with a chlorine leak. The work concludes with several recommendations
for the possible improvement of the safety of transporting dangerous goods.
Na základě dostupných zdrojů zpracujte teoretickou část dané problematiky.
Vypracujte případovou studii u havárie s únikem nebezpečné látky pomocí zvolených softwarových nástrojů a porovnejte jejich vzájemné výstupy.
Na základě vypracované případové studie navrhněte případné změny a návrhy ke zlepšení stávajícího stavu v problematice havárie s únikem nebezpečné látky.
Zásady pro vypracování
Na základě dostupných zdrojů zpracujte teoretickou část dané problematiky.
Vypracujte případovou studii u havárie s únikem nebezpečné látky pomocí zvolených softwarových nástrojů a porovnejte jejich vzájemné výstupy.
Na základě vypracované případové studie navrhněte případné změny a návrhy ke zlepšení stávajícího stavu v problematice havárie s únikem nebezpečné látky.
Seznam doporučené literatury
Bojový řád jednotek požární ochrany. 2. vydání. V Ostravě: Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství, 2018. ISBN 978-80-7385-197-2.
POLÍVKA, Lubomír, Otakar J.MIKA a Josef SABOL. Nebezpečné chemické látky a průmyslové havárie. Vydání: první. Praha: Policejní akademie České republiky v Praze, 2017. 151 stran. ISBN 978-80-7251-467-0.
VILÁŠEK, Josef. FIALA, Miloš a VONDRÁŠEK, David. Integrovaný záchranný systém ČR na počátku 21. století, Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2014. 189 s. ISBN 978-80-246-2477-8.
Další doporučená literatura dle doporučení vedoucího bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
Bojový řád jednotek požární ochrany. 2. vydání. V Ostravě: Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství, 2018. ISBN 978-80-7385-197-2.
POLÍVKA, Lubomír, Otakar J.MIKA a Josef SABOL. Nebezpečné chemické látky a průmyslové havárie. Vydání: první. Praha: Policejní akademie České republiky v Praze, 2017. 151 stran. ISBN 978-80-7251-467-0.
VILÁŠEK, Josef. FIALA, Miloš a VONDRÁŠEK, David. Integrovaný záchranný systém ČR na počátku 21. století, Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2014. 189 s. ISBN 978-80-246-2477-8.
Další doporučená literatura dle doporučení vedoucího bakalářské práce.
Přílohy volně vložené
0
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student prezentoval výsledky své bakalářské práce na téma: Modelování havárie s únikem nebezpečných látek.
Byly přečteny posudky vedoucího i oponenta. Následně student zodpověděl doplňující otázky oponenta práce:
1. Na str. 47 a 48 uvádíte, kolik osob bude evakuovaných. Odkud jsou tyto údaje, není uvedeno.
2. Kdo by zpracovával návrh č. 4 - Posledním návrhem na zlepšení této problematiky je, že by každé město mělo mít vytvořené poplachové plány v případě havárie s únikem nebezpečných látek.
3. Z čeho vcházíte při návrhu „.. Po naplánování trasy by o ní měly být informovány úřady v příslušných městech tak, aby mohli dle uvážení uzavřít na krátkou dobu dopravu, aby nebezpečný náklad městem projel”? Jak je dnes povoleno podnikání v oblasti přepravy nebezpečných látek?
4. V návrhu uvádíte: „Dále je možné zavést častější kontroly, zda jsou dodržovány všechny bezpečnostní předpisy. Častým problémem je nedodržování povinných přestávek u profesionálních řidičů – kdo by měl kontrolovat tyto přestupky a jakým způsobem? Jak je stanoven režim jízdy řidiče a po jaké době má mít povinné přestávky v jízdě a jak se tato pracovní doba vykazuje?
Doplňující dotazy komise na bakalářskou práci:
Dr. Kotelník:
Vámi navrhované plány nejsou v obci zpracovány?
Kdo by měl kontrolovat, zda jsou dodržovány bezpečnostní předpisy?
Navštívil jste nějaký podnik, který zabezpečuje přepravu nebezpečných látek?
Dr. Rak:
V kapitole 8 řešíte konkrétní návrh metody, máte někde řešenu i rychlost větru?
Dr. Havránková:
Dle čeho jste vybíral stanovenou lokalitu?
Student zodpověděl otázky oponenta a následně odpovídal na otázky komise a vyslechl si doporučení pro zlepšení.