Bakalářská práce se zaměřuje na téma odborné praxe v porodní asistenci z pohledu studentů. Cílem práce je zjistit, jaký význam má odborná praxe pro studenty porodní asistence a jaké jsou zkušenosti studentů s její realizací. V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy spojené s porodní asistencí a odbornou praxí. V praktické části je představena metodika výzkumu, která zahrnuje dotazníkové šetření. Odborná praxe je pro studenty porodní asistence klíčovým krokem v jejich vzdělávání. Studenti ji považují za důležitou a užitečnou součást svého vzdělání, protože jim umožňuje získat praktické zkušenosti a zdokonalit se v různých oblastech této profese.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the topic of professional practice in midwifery from the perspective of students. The aim of this thesis is to determine the significance of professional practice for midwifery students and their experiences with this form of education. The theoretical part explains the basic concepts related to midwifery and professional practice. The practical part presents the research methodology, which includes a questionnaire survey. Professional practice is a crucial step in the education of midwifery students. They consider it an important and useful part of their education because it allows them to gain practical experience and improve in various areas of this profession.
Bakalářská práce se zaměřuje na téma odborné praxe v porodní asistenci z pohledu studentů. Cílem práce je zjistit, jaký význam má odborná praxe pro studenty porodní asistence a jaké jsou zkušenosti studentů s její realizací. V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy spojené s porodní asistencí a odbornou praxí. V praktické části je představena metodika výzkumu, která zahrnuje dotazníkové šetření. Odborná praxe je pro studenty porodní asistence klíčovým krokem v jejich vzdělávání. Studenti ji považují za důležitou a užitečnou součást svého vzdělání, protože jim umožňuje získat praktické zkušenosti a zdokonalit se v různých oblastech této profese.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the topic of professional practice in midwifery from the perspective of students. The aim of this thesis is to determine the significance of professional practice for midwifery students and their experiences with this form of education. The theoretical part explains the basic concepts related to midwifery and professional practice. The practical part presents the research methodology, which includes a questionnaire survey. Professional practice is a crucial step in the education of midwifery students. They consider it an important and useful part of their education because it allows them to gain practical experience and improve in various areas of this profession.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti praxe a vzdělávání porodních asistentek.
Zmapování současného stavu řešené problematiky.
Příprava metodiky kvantitativního šetření.
Formulace kritérií pro výběr respondentů.
Realizace šetření dotazníkovou technikou.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti praxe a vzdělávání porodních asistentek.
Zmapování současného stavu řešené problematiky.
Příprava metodiky kvantitativního šetření.
Formulace kritérií pro výběr respondentů.
Realizace šetření dotazníkovou technikou.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
VRÁNOVÁ, V. Historie babictví a současnost porodní asistence. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80- 244-1764-6.
VRÁNOVÁ, V. Porodní asistence I. (žena s fyziologickým těhotenstvím, porodem a novorozencem v péči porodní asistentky). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2917-5.
DOLEŽAL, A. Od babictví k porodnictví. Praha: Karolinum, 2001, ISBN 80-246-0277-6.
VRÁNOVÁ, V. a kol. Deník odborné praxe v porodní asistenci. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2021.
ČESKO. Zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činnosti souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních) - znění od 1. 1. 2022. In: Zákony pro lidi.cz [online]. AION CS 2010-2022 [cit. 2022-10-24]. Dostupné také z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-96
ICM. GLOBAL STANDARDS FOR MIDWIFERY EDUCATION. The International Confederation of Midwives [online]. [cit. 2022-10-21]. Dostupné z: https://www.internationalmidwives.org/assets/files/general-files/2021/09/global-standards-for-midwifery-education_2021_en.pdf
Seznam doporučené literatury
VRÁNOVÁ, V. Historie babictví a současnost porodní asistence. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80- 244-1764-6.
VRÁNOVÁ, V. Porodní asistence I. (žena s fyziologickým těhotenstvím, porodem a novorozencem v péči porodní asistentky). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2917-5.
DOLEŽAL, A. Od babictví k porodnictví. Praha: Karolinum, 2001, ISBN 80-246-0277-6.
VRÁNOVÁ, V. a kol. Deník odborné praxe v porodní asistenci. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2021.
ČESKO. Zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činnosti souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních) - znění od 1. 1. 2022. In: Zákony pro lidi.cz [online]. AION CS 2010-2022 [cit. 2022-10-24]. Dostupné také z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-96
ICM. GLOBAL STANDARDS FOR MIDWIFERY EDUCATION. The International Confederation of Midwives [online]. [cit. 2022-10-21]. Dostupné z: https://www.internationalmidwives.org/assets/files/general-files/2021/09/global-standards-for-midwifery-education_2021_en.pdf
Uveďte prosím, jakým způsobem může práce přispět k „účinnosti odborné praxe jako vzdělávacího nástroje“? V práci je uvedeno, že „Jednotlivé předměty v semestru jsou ukončeny dvěma formami – zkouškou a zápočtem.“ Upřesněte způsob zakončení předmětu na UTB ve Zlíně? Je ještě jiná možnost? Uveďte, v čem Vás práce obohatila a co byste po získaných zkušenostech případně změnil?
Otázka vedoucího BP:
Které zjištěné informace Vás nejvíce překvapily? Chtěl byste pracovat jako mentor odborné praxe?
Student odpověděl na otázku vedoucího, oponenta BP a otázky položené zkušební komisí srozumitelně, sebevědomě a prokázal velmi dobrý přehled vzhledem k tématu bakalářské práce.