Diplomová práce s názvem "Učitelský manuál vybraných online aplikací" je především zaměřena na vytvoření manuálů a pracovních listů pro učitele. Teoretická část se zabývá novou
informatikou ve školství, klíčovými kompetencemi a informatickým myšlením. V teoretické
části jsou vypsány informace a možnosti aplikací a jejich využití ve výuce. Jedná se o aplikace: Scratch, Kahoot, Padlet, Prezi a Canva. Cílem práce je vytvořit pedagogické manuály
a pracovní listy pro zvolené aplikace. V manuálech jsou popsány základní funkce, možnosti
a postupy, které učitelé mohou využit při své práci. V práci jsou vyhodnoceny přínosy vytvořených materiálů pro edukační činnost a výhody, které učitelé získají používání online
aplikací ve výuce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis titled "Teacher's manual of selected online applications" is mainly focused on the creation of manuals and worksheets for teachers. The theoretical part deals with
the new informatics in education, key competences and computational thinking. The theoretical part lists information and possibilities of applications and their use in teaching. The
applications are Scratch, Kahoot, Padlet, Prezi and Canva. The aim of the work is to create
pedagogical manuals and worksheets for the selected applications. The manuals describe the
basic functions, options and procedures that teachers can use in their work. The thesis evaluates the educational benefits of the created materials and the advantages that teachers gain
from using online applications in their teaching.
Diplomová práce s názvem "Učitelský manuál vybraných online aplikací" je především zaměřena na vytvoření manuálů a pracovních listů pro učitele. Teoretická část se zabývá novou
informatikou ve školství, klíčovými kompetencemi a informatickým myšlením. V teoretické
části jsou vypsány informace a možnosti aplikací a jejich využití ve výuce. Jedná se o aplikace: Scratch, Kahoot, Padlet, Prezi a Canva. Cílem práce je vytvořit pedagogické manuály
a pracovní listy pro zvolené aplikace. V manuálech jsou popsány základní funkce, možnosti
a postupy, které učitelé mohou využit při své práci. V práci jsou vyhodnoceny přínosy vytvořených materiálů pro edukační činnost a výhody, které učitelé získají používání online
aplikací ve výuce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis titled "Teacher's manual of selected online applications" is mainly focused on the creation of manuals and worksheets for teachers. The theoretical part deals with
the new informatics in education, key competences and computational thinking. The theoretical part lists information and possibilities of applications and their use in teaching. The
applications are Scratch, Kahoot, Padlet, Prezi and Canva. The aim of the work is to create
pedagogical manuals and worksheets for the selected applications. The manuals describe the
basic functions, options and procedures that teachers can use in their work. The thesis evaluates the educational benefits of the created materials and the advantages that teachers gain
from using online applications in their teaching.
Popište prostředí a základní informace vybraných online aplikací.
Vytvořte učitelský manuál pro práci v těchto online aplikacích.
Vypracujte pracovní listy pro vybranou skupinu žáků spojené se zvolenou aplikací.
Vyhodnoťte přínosy zvoleného řešení pro edukační činnost.\par.
Zásady pro vypracování
Zpracujte literární rešerši na dané téma.
Popište prostředí a základní informace vybraných online aplikací.
Vytvořte učitelský manuál pro práci v těchto online aplikacích.
Vypracujte pracovní listy pro vybranou skupinu žáků spojené se zvolenou aplikací.
Vyhodnoťte přínosy zvoleného řešení pro edukační činnost.\par.
Seznam doporučené literatury
POPELÁŘOVÁ, Markéta. Jak zvládnout výuku po uzavření škol: tipy na online aplikace. PERPETUUM: VZDĚLÁVÁNÍ BEZ HRANIC [online]. 10.3.2020 [cit. 2022-11-29]. Dostupné z: https://perpetuum.cz/2020/03/jak-zvladnout-vyuku-po-uzavreni-skol-tipy-na-online-aplikace/
NAVRÁTIL, Stanislav a Jan MATTIOLI. Vyučování, učení a kvalita vzdělání pro 21. století. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2013. ISBN 978-80-7452-034-1
.
ZLÁMALOVÁ, Helena. Distanční vzdělávání a eLearning: učební text pro distanční studium. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2008. ISBN 978-80-86723-56-3
.
ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Hana STAUDKOVÁ a Jiří POLÁČEK. E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi: kniha s online podporou. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 279 s. ISBN 978-80-7552-217-7
.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013, 562 s. ISBN 978-80-262-0367-4
.
SYROVÁTKOVÁ, Jana a Antonín PAVLÍČEK. Základy moderní informatiky. Professional publishing, 2022. ISBN 978-80-88260-59-2
.
Seznam doporučené literatury
POPELÁŘOVÁ, Markéta. Jak zvládnout výuku po uzavření škol: tipy na online aplikace. PERPETUUM: VZDĚLÁVÁNÍ BEZ HRANIC [online]. 10.3.2020 [cit. 2022-11-29]. Dostupné z: https://perpetuum.cz/2020/03/jak-zvladnout-vyuku-po-uzavreni-skol-tipy-na-online-aplikace/
NAVRÁTIL, Stanislav a Jan MATTIOLI. Vyučování, učení a kvalita vzdělání pro 21. století. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2013. ISBN 978-80-7452-034-1
.
ZLÁMALOVÁ, Helena. Distanční vzdělávání a eLearning: učební text pro distanční studium. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2008. ISBN 978-80-86723-56-3
.
ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Hana STAUDKOVÁ a Jiří POLÁČEK. E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi: kniha s online podporou. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 279 s. ISBN 978-80-7552-217-7
.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013, 562 s. ISBN 978-80-262-0367-4
.
SYROVÁTKOVÁ, Jana a Antonín PAVLÍČEK. Základy moderní informatiky. Professional publishing, 2022. ISBN 978-80-88260-59-2
.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student seznámil komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byly prezentovány posudky vedoucího a oponenta. Následně byla vedena diskuse během které byly položeny následující otázky a komentáře:
Student práci konzultoval a současně konfrontoval s cílovým prostředím škol tak, aby byla reálně využitelná a přínosná jak pro učitele tak jejich žáky, práce byla řešena s ohledem na požadavky "nové informatiky". (prof. Jašek)
V praktické části DP se student věnuje především zpracování manuálů a pracovních listů, které jsou v praxi dobře použitelné. Co lze ale vytknout, že není jasně patrné, pro jakou cílovou skupinu žáků jsou manuály a pracovní listy určené. V pracovních listech sice student v odstavci „Pro koho je určený“ cílovou skupinu zmiňuje, postrádám ale jasné rozdělení pracovních listů pro žáky ZŠ a SŠ. V teoretické části student informatické myšlení uvádí v kontextu cílové skupiny žáků ZŠ, manuály např. programu Scratch jsou pro žáky ZŠ, pracovní listy jsou vytvořené především pro cílovou skupinu žáků SŠ a výzkumné šetření je realizované na střední průmyslové škole. Jasné a konkrétní rozdělení, co student zpracoval pro ZŠ a SŠ tedy v DP postrádám. Také jasné vytyčení cíle DP není uvedeno. Jaká je primární cílová skupina žáků, pro kterou zpracoval manuály? Jaká je primární cílová skupina žáků, pro kterou zpracoval pracovní listy? Jak rozvíjet informatické myšlení u žáků ZŠ a jak u žáků SŠ? (dr. Sedláček)
Proč jste nedělal výstupy práce v Prezi? (doc. Pátíková)