Cílem této bakalářské práce je poukázat na hrozby které se vyskytují na internetu v oblasti webových obchodních portálů, jak tyto hrozby hned na začátku odhalit a co udělat pro to, aby k nim nedošlo. Součástí teoretické části je popis hrozeb na internetu a kde se s nimi můžeme setkat. Dále je zde také uveden popis metod, které podvodníci využívají. Praktická část je rozdělena do dvou oblastí. První oblast je zaměřena na výzkum zkušeností uživatelů s internetovými podvody a jak uživatelé v případě zjištění reagují. Druhá oblast je zaměřena
na vytvoření metodického návodu, jak se chovat, aby se člověk nestal objetí internetového
podvodu.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor's thesis is to point out the threats that occur on the internet in the area of web business portals, how to detect these threats at the very beginning and what to do to prevent them from happening. Part of the theoretical part is a description of threats on the internet and where we can encounter them. Furthermore, there is also a description of the methods used by fraudsters. The practical part is divided into two areas. The first area is
focused on researching users' experiences with internet fraud and how users react in case of detection. The second area is focused on the creation of methodical instructions on how to behave so that one does not become a victim of internet fraud.
Klíčová slova
Podvod, podvodník, obchodní portál, oběť, metody
Klíčová slova v angličtině
Fraud, fraudster, business portal, victim, methods
Rozsah průvodní práce
82 s.(93 770 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce je poukázat na hrozby které se vyskytují na internetu v oblasti webových obchodních portálů, jak tyto hrozby hned na začátku odhalit a co udělat pro to, aby k nim nedošlo. Součástí teoretické části je popis hrozeb na internetu a kde se s nimi můžeme setkat. Dále je zde také uveden popis metod, které podvodníci využívají. Praktická část je rozdělena do dvou oblastí. První oblast je zaměřena na výzkum zkušeností uživatelů s internetovými podvody a jak uživatelé v případě zjištění reagují. Druhá oblast je zaměřena
na vytvoření metodického návodu, jak se chovat, aby se člověk nestal objetí internetového
podvodu.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor's thesis is to point out the threats that occur on the internet in the area of web business portals, how to detect these threats at the very beginning and what to do to prevent them from happening. Part of the theoretical part is a description of threats on the internet and where we can encounter them. Furthermore, there is also a description of the methods used by fraudsters. The practical part is divided into two areas. The first area is
focused on researching users' experiences with internet fraud and how users react in case of detection. The second area is focused on the creation of methodical instructions on how to behave so that one does not become a victim of internet fraud.
Klíčová slova
Podvod, podvodník, obchodní portál, oběť, metody
Klíčová slova v angličtině
Fraud, fraudster, business portal, victim, methods
Zásady pro vypracování
Seznamte se s hrozbami, které jsou na obchodních portálech.
Vysvětlete způsoby a možnosti odhalení těchto hrozeb.
Identifikujte a popište metody, které podvodníci používají nejčastěji.
Proveďte průzkum, jak lidé reagují, pokud přijdou do styku s internetovým podvodníkem.
Navrhněte metodický postup, jak se vyhnout podvodům a nestát se obětí, případně jak postupovat, pokud se to stane.
Zásady pro vypracování
Seznamte se s hrozbami, které jsou na obchodních portálech.
Vysvětlete způsoby a možnosti odhalení těchto hrozeb.
Identifikujte a popište metody, které podvodníci používají nejčastěji.
Proveďte průzkum, jak lidé reagují, pokud přijdou do styku s internetovým podvodníkem.
Navrhněte metodický postup, jak se vyhnout podvodům a nestát se obětí, případně jak postupovat, pokud se to stane.
Seznam doporučené literatury
Bezpečně na internetu průvodce chováním ve světě online. 6137. U Průhonu 22, Praha 7: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-9074-4.
CyberCrime. Praha: Edice CZ.NIC, 2016. ISBN 978-80-88168-15-7.
EGovernment bezpečně. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2462-1.
Platby na internetu prostřednictvím platebních karet. Praha, 2012. Diplomová práce. Bankovní institut vysoká škola Praha, Katedra bankovnictví a pojišťovnictví.
Využití metod sociálního inženýrství pro etický hacking. Hradec Králové, 2017. Bakalářská práce. Univerzita Hradec Králové, Fakulta informatiky a managementu.
15 Examples of Real Social Engineering Attacks. Tessian [online]. London: Tessian Limited, 2022 [cit. 2022-10-18]. Dostupné z: https://www.tessian.com/blog/examples-of-social-engineering-attacks/
Seznam doporučené literatury
Bezpečně na internetu průvodce chováním ve světě online. 6137. U Průhonu 22, Praha 7: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-9074-4.
CyberCrime. Praha: Edice CZ.NIC, 2016. ISBN 978-80-88168-15-7.
EGovernment bezpečně. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2462-1.
Platby na internetu prostřednictvím platebních karet. Praha, 2012. Diplomová práce. Bankovní institut vysoká škola Praha, Katedra bankovnictví a pojišťovnictví.
Využití metod sociálního inženýrství pro etický hacking. Hradec Králové, 2017. Bakalářská práce. Univerzita Hradec Králové, Fakulta informatiky a managementu.
15 Examples of Real Social Engineering Attacks. Tessian [online]. London: Tessian Limited, 2022 [cit. 2022-10-18]. Dostupné z: https://www.tessian.com/blog/examples-of-social-engineering-attacks/
Přílohy volně vložené
1 disketa
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Vedoucí práce seznámil komisi s posudky, následovala krátká diskuze k diplomové práci:
Vy jste uváděl ve statistice prudký nárůst těchto útoků, čím si to vysvětlujete? (dr. Luňáček)
Uvádíte relativní počet respondentů, kolik jich je absolutně? (doc. Kunovský)
Základní strukturu metodického postupu jste se někde inspiroval, nebo je to Váš vlastní návrh? (prof. Dvořák)
Co Vás motivovalo ke zpracování takového tématu? (prof. Dvořák)
Součástí obhajoby nebyla praktická ukázka.
Student odpověděl na všechny otázky z posudků i komise velmi dobře, s jistými chybami.