Přes stoupající přítomnost fotografií architektury chybí v českém
(i slovenském) prostředí platforma pro reflexi zakázkové fotografie architektury.
Její vliv na obraz současné architektury je přitom klíčový, protože fotografie
vzniklé z podnětu architekta jsou převažujícím a téměř jediným zdrojem
vizuálního materiálu v prezentaci soudobé architektury.
Obrazy, kterými je architektura re-prezentována, odráží způsoby, jakými
o architektuře přemýšlíme. Protože fotografie architektury neoperuje mezi
fotografy a jejich teoretiky, ale v prostředí architektury, je třeba si položit otázku,
do jaké míry je považována za náhražku fyzického setkání a do jaké míry je
chápána jako sdílení ideje. Výpovědní hodnota fotografií je obvykle posuzována
podle věrnosti žité realitě (užívání stavby) a věrnosti architektonickému návrhu
(autorské ideji). Záměrem této studie není potvrzení ani vyvrácení pravdivosti té
či oné fotografické reprezentace architektury, ale nahlédnutí způsobů, jakými je
obrazová realita skrze vizuální jazyk z odlišných perspektiv vystavěna, tedy jak
fotografie architektury utváří smysl a význam objektů.
Případové studie představují různé přemýšlení o architektuře prostřednictvím
jejího obrazu. Upozorňují na odlišné autorské koncepty, odhalují prezentační
potřeby a zadání, které jsou předpokladem každé vizuální zprávy o architektuře.
Reflexe principů zakázkové fotografie architektury nám umožňuje nahlížet tento
obor jako komunikační nástroj, který má za úkol sdělit podstatu vizuálně.
Zakázková fotografie architektury tedy není ztotožňována pouze s dokonalými
snímky zdánlivě dokonalého díla, ale je vědomou obrazovou konstrukcí
architektury, která reaguje na prezentační záměr konkrétního zadavatele.
Anotace v angličtině
Despite the increasing presence of photographs of architecture, there is a lack
of a platform for the reflection of commissioned photography of architecture in
the Czech (and Slovak) environment. Its influence on the image of contemporary
architecture is crucial, because photographs created at the initiative of the
architect are the predominant and almost the only source of visual material in the
presentation of contemporary architecture.
The images through which architecture is re-presented reflect the ways in
which we think about architecture. Since the photography of architecture does not
operate between photographers and their theorists, but in the environment of
architecture, one must ask to what extent it is considered a substitute for physical
encounter and to what extent it is understood as sharing an idea. The informative
value of photographs is usually assessed according to fidelity to lived reality (use
of the building) and fidelity to the architectural design (author's idea). The
intention of this study is not to confirm or refute the truth of one or other
photographic representation of architecture, but to look at the ways in which
pictorial reality is constructed through visual language from different
perspectives, i.e. how photographs of architecture shape the sense and meaning of
objects.
The case studies represent different ways of thinking about architecture through
its image. They draw attention to different author's concepts, reveal the
presentational needs and assignments that are a prerequisite for every visual report
on architecture. Reflecting on the principles of custom architecture photography
allows us to view this field as a communication tool whose task is to communicate
the essence visually. Commissioned photography of architecture is therefore not
identified only with perfect images of an apparently perfect work, but is a
conscious image construction of architecture that responds to the presentation
intention of a specific client.
Image, truth in photography, authorship, discourse, photography of
architecture, presentation ? representation, view, visual communication,
architectural criticism, commissioned photography, commercial photography,
contextual photography.
Rozsah průvodní práce
127
Jazyk
CZ
Anotace
Přes stoupající přítomnost fotografií architektury chybí v českém
(i slovenském) prostředí platforma pro reflexi zakázkové fotografie architektury.
Její vliv na obraz současné architektury je přitom klíčový, protože fotografie
vzniklé z podnětu architekta jsou převažujícím a téměř jediným zdrojem
vizuálního materiálu v prezentaci soudobé architektury.
Obrazy, kterými je architektura re-prezentována, odráží způsoby, jakými
o architektuře přemýšlíme. Protože fotografie architektury neoperuje mezi
fotografy a jejich teoretiky, ale v prostředí architektury, je třeba si položit otázku,
do jaké míry je považována za náhražku fyzického setkání a do jaké míry je
chápána jako sdílení ideje. Výpovědní hodnota fotografií je obvykle posuzována
podle věrnosti žité realitě (užívání stavby) a věrnosti architektonickému návrhu
(autorské ideji). Záměrem této studie není potvrzení ani vyvrácení pravdivosti té
či oné fotografické reprezentace architektury, ale nahlédnutí způsobů, jakými je
obrazová realita skrze vizuální jazyk z odlišných perspektiv vystavěna, tedy jak
fotografie architektury utváří smysl a význam objektů.
Případové studie představují různé přemýšlení o architektuře prostřednictvím
jejího obrazu. Upozorňují na odlišné autorské koncepty, odhalují prezentační
potřeby a zadání, které jsou předpokladem každé vizuální zprávy o architektuře.
Reflexe principů zakázkové fotografie architektury nám umožňuje nahlížet tento
obor jako komunikační nástroj, který má za úkol sdělit podstatu vizuálně.
Zakázková fotografie architektury tedy není ztotožňována pouze s dokonalými
snímky zdánlivě dokonalého díla, ale je vědomou obrazovou konstrukcí
architektury, která reaguje na prezentační záměr konkrétního zadavatele.
Anotace v angličtině
Despite the increasing presence of photographs of architecture, there is a lack
of a platform for the reflection of commissioned photography of architecture in
the Czech (and Slovak) environment. Its influence on the image of contemporary
architecture is crucial, because photographs created at the initiative of the
architect are the predominant and almost the only source of visual material in the
presentation of contemporary architecture.
The images through which architecture is re-presented reflect the ways in
which we think about architecture. Since the photography of architecture does not
operate between photographers and their theorists, but in the environment of
architecture, one must ask to what extent it is considered a substitute for physical
encounter and to what extent it is understood as sharing an idea. The informative
value of photographs is usually assessed according to fidelity to lived reality (use
of the building) and fidelity to the architectural design (author's idea). The
intention of this study is not to confirm or refute the truth of one or other
photographic representation of architecture, but to look at the ways in which
pictorial reality is constructed through visual language from different
perspectives, i.e. how photographs of architecture shape the sense and meaning of
objects.
The case studies represent different ways of thinking about architecture through
its image. They draw attention to different author's concepts, reveal the
presentational needs and assignments that are a prerequisite for every visual report
on architecture. Reflecting on the principles of custom architecture photography
allows us to view this field as a communication tool whose task is to communicate
the essence visually. Commissioned photography of architecture is therefore not
identified only with perfect images of an apparently perfect work, but is a
conscious image construction of architecture that responds to the presentation
intention of a specific client.