Cílem této práce bylo vytvořit výukové materiály k programu Blender ve verzi 3.4 pro studenty předmětů Počítačové grafiky. V teoretické části jsou popsány základní informace o programu, nejdůležitější změny napříč všemi verzemi od verze 2.8 až po 3.3, přehled nových funkcí a změn ve verzi 3.4 a také programy sloužící k záznamu obrazovky a klávesnice pro tvorbu videotutoriálů. Praktická část obsahuje aktualizovanou podobu dříve vytvořené příručky, textové tutoriály a videotutoriály.
Anotace v angličtině
The aim of this work was to create learning materials for Blender version 3.4 for Computer Graphics students. The theoretical part describes the basic information about the program, the essential changes across all versions from version 2.8 to 3.3, an overview of the new features and changes in version 3.4, and programs used for screen recording and keyboards for creating video tutorials. The practical section contains an updated version of the previously created manual, text tutorials and video tutorials.
Klíčová slova
Blender, 3D grafika, modelování, výukové materiály, tutoriály
Klíčová slova v angličtině
Blender, 3D graphics, modeling, learning materials, tutorials
Rozsah průvodní práce
67 s. (90 620 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této práce bylo vytvořit výukové materiály k programu Blender ve verzi 3.4 pro studenty předmětů Počítačové grafiky. V teoretické části jsou popsány základní informace o programu, nejdůležitější změny napříč všemi verzemi od verze 2.8 až po 3.3, přehled nových funkcí a změn ve verzi 3.4 a také programy sloužící k záznamu obrazovky a klávesnice pro tvorbu videotutoriálů. Praktická část obsahuje aktualizovanou podobu dříve vytvořené příručky, textové tutoriály a videotutoriály.
Anotace v angličtině
The aim of this work was to create learning materials for Blender version 3.4 for Computer Graphics students. The theoretical part describes the basic information about the program, the essential changes across all versions from version 2.8 to 3.3, an overview of the new features and changes in version 3.4, and programs used for screen recording and keyboards for creating video tutorials. The practical section contains an updated version of the previously created manual, text tutorials and video tutorials.
Klíčová slova
Blender, 3D grafika, modelování, výukové materiály, tutoriály
Klíčová slova v angličtině
Blender, 3D graphics, modeling, learning materials, tutorials
Zásady pro vypracování
Seznamte se s programem Blender v jeho nejnovější verzi.
Podrobně popište vlastnosti Blenderu v této verzi. Zaměřte pozornost zejména na nové nástroje a funkce.
Aktualizujte elektronickou příručku tak, aby odpovídala nejnovější verzi Blenderu.
Vytvořte tutoriály pro začátečníky. Jejich koncepci navrhněte tak, aby se daly použít při výuce v předmětech Počítačová grafika.
K vybraným cvičením vytvořte podpůrné výukové videotutoriály.
Zásady pro vypracování
Seznamte se s programem Blender v jeho nejnovější verzi.
Podrobně popište vlastnosti Blenderu v této verzi. Zaměřte pozornost zejména na nové nástroje a funkce.
Aktualizujte elektronickou příručku tak, aby odpovídala nejnovější verzi Blenderu.
Vytvořte tutoriály pro začátečníky. Jejich koncepci navrhněte tak, aby se daly použít při výuce v předmětech Počítačová grafika.
K vybraným cvičením vytvořte podpůrné výukové videotutoriály.
BLAIN, John M. The complete guide to blender graphics: computer modeling & animation. 6th edition. Boca Raton: CRC Press, 2021. ISBN 9780367553616.
BRITO, Allan. Blender 3.2: The beginner's guide. Independently published, 2022. ISBN 9798844009198.
BRITO, Allan. Blender quick start guide: 3D modeling, animation, and render with Eevee in Blender 2. 8. Birmingham: Packt Publishing, 2018. ISBN 9781789619478.
BLAIN, John M. The complete guide to blender graphics: computer modeling & animation. 6th edition. Boca Raton: CRC Press, 2021. ISBN 9780367553616.
BRITO, Allan. Blender 3.2: The beginner's guide. Independently published, 2022. ISBN 9798844009198.
BRITO, Allan. Blender quick start guide: 3D modeling, animation, and render with Eevee in Blender 2. 8. Birmingham: Packt Publishing, 2018. ISBN 9781789619478.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka seznámila komisi s výsledky své bakalářské práce. Poté byla komise seznámena s posudky vedoucího a oponenta. Následně byla vedena diskuse, během které byly položeny následující otázky a komentáře:
Až na několik formálních drobností se celkově jedná o kvalitně zpracovanou práci. Oceňuji zejména spolupráci v oblasti přípravy textových tutoriálů, kdy bylo možné tyto tutoriály vyzkoušet ve výuce již v letním semestru tohoto roku a ověřit si tím jejich využití. (dr. Pokorný)
Máte již nějakou zpětnou vazbu z hlediska využití vámi vytvořených tutoriálů k programu Blender 3.4 ?
V textu práce jsou zmíněny rendrovací enginy Eevee a Cycles, které jsou využívány SW Blender. Jaké jsou rozdíly, výhody/nevýhody a také využití uvedených renderů ?
Při tvorbě 3D objektů je možno v SW Blender zobrazit i tzv. normály. Jaké mají využití, resp. co ovlivňují, z hlediska výsledného výstupu, případně také jak je možné je určit ? (dr. Navrátil)
Jakým způsobem generujete stromy, trávu? Jedná se o 2D nebo 3D objekty? Které objekty jsou ve 3D? A které objekty jste vytvořila vy? (doc. Sysel)
Studentka na vše reagovala a zodpověděla správně všechny otázky,