Bakalářská práce se obecně zabývá audiovizuální manipulací. První část je věnována literární rešerši, zejména článkům a pracím na podobné téma a doplňujícím informacím. Dále vysvětluje principy audiovizuální manipulace na konkrétních příkladech a zmiňuje nejčastěji používané softwarové nástroje. Ve druhé části práce je podrobně popsán proces tvorby deepfake videa obohacen o autorovy zkušenosti s doporučením, jak postupovat při odhalování audiovizuální manipulace.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is generally focused on audiovisual manipulation. The first part is devoted to a literature review, especially articles and theses on a similar topic together with additional information. Then it explains the principles of audiovisual manipulation in selected examples and mentions the most commonly used software tools. In the second part of the thesis, the process of creating deepfake videos is described in more detail, enriched by the author's experiences and recommendations on how to proceed in detecting audiovisual manipulation.
Bakalářská práce se obecně zabývá audiovizuální manipulací. První část je věnována literární rešerši, zejména článkům a pracím na podobné téma a doplňujícím informacím. Dále vysvětluje principy audiovizuální manipulace na konkrétních příkladech a zmiňuje nejčastěji používané softwarové nástroje. Ve druhé části práce je podrobně popsán proces tvorby deepfake videa obohacen o autorovy zkušenosti s doporučením, jak postupovat při odhalování audiovizuální manipulace.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is generally focused on audiovisual manipulation. The first part is devoted to a literature review, especially articles and theses on a similar topic together with additional information. Then it explains the principles of audiovisual manipulation in selected examples and mentions the most commonly used software tools. In the second part of the thesis, the process of creating deepfake videos is described in more detail, enriched by the author's experiences and recommendations on how to proceed in detecting audiovisual manipulation.
2. Charakterizujte nejčastější způsoby audiovizuální manipulace a rámcově popište principy metod, které se k jejich vytváření využívají.
3. Stručně představte několik volně dostupných softwarových nástrojů, použitelných pro dané účely, přičemž jeden vybraný, dále využitý v praktické části práce, popište podrobněji.
4. Připravte vhodné vzorky foto, video či audio materiálu k demonstraci tvorby Deepfake.
5. Ve zvoleném nástroji na jednodušší videosekvenci demonstrujte proces tvorby videa se záměnou obrazové či hlasové identity.
6. Naznačte, na co se zaměřit při posuzování pravosti záznamu a vypracujte ‘manuál obrany před audiovizuální manipulací‘ využitelný např. v pedagogickém procesu.
Zásady pro vypracování
1. Vypracujte literární rešerši na dané téma.
2. Charakterizujte nejčastější způsoby audiovizuální manipulace a rámcově popište principy metod, které se k jejich vytváření využívají.
3. Stručně představte několik volně dostupných softwarových nástrojů, použitelných pro dané účely, přičemž jeden vybraný, dále využitý v praktické části práce, popište podrobněji.
4. Připravte vhodné vzorky foto, video či audio materiálu k demonstraci tvorby Deepfake.
5. Ve zvoleném nástroji na jednodušší videosekvenci demonstrujte proces tvorby videa se záměnou obrazové či hlasové identity.
6. Naznačte, na co se zaměřit při posuzování pravosti záznamu a vypracujte ‘manuál obrany před audiovizuální manipulací‘ využitelný např. v pedagogickém procesu.
Seznam doporučené literatury
1. ŠMÍD, K. Syntetické médium deepfake: ztrácející se hranice mezi realitou a fikcí. Praha, 2021. Bakalářská práce. Filozofická fakulta, Univerzita Karlova.
2. HAVELCOVÁ, T. Fake News a nástroje jejich odhalování. České Budějovice, 2020. Bakalářská práce. Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
3. MUDROVÁ, N. Fenomén deepfakes jako hrozba žurnalistiky. Praha, 2020. Bakalářská práce. Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova.
4. WESTERLUND, M. The Emergence of Deepfake Technology: A Review. Technology Innovation Management Review [online]. 2019, 9(11), 39-52 [cit. 2022-11-22]. ISSN 19270321. Dostupné z: doi:10.22215/timreview/1282
5. MATOUŠEK, J. Hluboké učení pro každého? Neuronové sítě a spol. In: Data Mind [online]. 2018 [cit. 2022-11-22]. Dostupné z: http://www.datamind.cz/cz/blog/hluboke-uceni-neuronove-site
6. KŘIVAN, M. Úvod do umělých neuronových sítí. Praha: Oeconomica, 2014. ISBN 978-80-245-2024-7.
7. Twelve Best Deepfake Apps and Websites You Can Try for Fun. In: Beebom [online]. 2022 [cit. 2022-11-22]. Dostupné z: https://beebom.com/best-deepfake-apps-websites
Seznam doporučené literatury
1. ŠMÍD, K. Syntetické médium deepfake: ztrácející se hranice mezi realitou a fikcí. Praha, 2021. Bakalářská práce. Filozofická fakulta, Univerzita Karlova.
2. HAVELCOVÁ, T. Fake News a nástroje jejich odhalování. České Budějovice, 2020. Bakalářská práce. Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
3. MUDROVÁ, N. Fenomén deepfakes jako hrozba žurnalistiky. Praha, 2020. Bakalářská práce. Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova.
4. WESTERLUND, M. The Emergence of Deepfake Technology: A Review. Technology Innovation Management Review [online]. 2019, 9(11), 39-52 [cit. 2022-11-22]. ISSN 19270321. Dostupné z: doi:10.22215/timreview/1282
5. MATOUŠEK, J. Hluboké učení pro každého? Neuronové sítě a spol. In: Data Mind [online]. 2018 [cit. 2022-11-22]. Dostupné z: http://www.datamind.cz/cz/blog/hluboke-uceni-neuronove-site
6. KŘIVAN, M. Úvod do umělých neuronových sítí. Praha: Oeconomica, 2014. ISBN 978-80-245-2024-7.
7. Twelve Best Deepfake Apps and Websites You Can Try for Fun. In: Beebom [online]. 2022 [cit. 2022-11-22]. Dostupné z: https://beebom.com/best-deepfake-apps-websites
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student v krátké prezentaci seznámil komisi s výsledky své bakalářské práce. Po přečtení posudků vedoucího a oponenta práce následovala diskuze, ve které byly položeny následující dotazy:
doc. Trenz: Jaký je Váš názor na používání takto generovaných fotografií a videí ve zpravodajských materiálech?
doc. Prokopová: Jak se lidé dokáží chránit před těmito typy videí a fotografií?
Student na položené dotazy odpověděl a reagoval pohotově.