Práce je zaměřena na zpracování podkladů pro podporu výuky počítačových sítí na středních školách v prostředí simulačního softwaru metodou badatelsky orientované výuky. Součástí práce jsou vytvořené úlohy v simulačním softwaru s návodem k řešení, s možností automatického hodnocení i s otestovaným řešením. K úlohám jsou připojeny také pracovní listy. V teoretické části je popsána školská legislativa a metody výuky včetně badatelsky orientované výuky. V praktické části je proveden výzkum nejčastěji používaných simulačních softwarů používaných k výuce na středních školách. Poté je vytvořen návod, jak se simulačním softwarem zacházet a postup řešení jednotlivých úloh. V závěru je zpětná vazba od učitelů i studentů.
Anotace v angličtině
The work is focused on the processing of materials for support the teaching of computer networks at secondary schools in the environment of simulation software using the method of Inquiry Based Education. Part of the work are tasks created in simulation software with instructions for solving them, with the possibility of automatic evaluation and with a tested solution. Worksheets are also attached to the tasks. The theoretical part describes school legislation and teaching methods, including Inquiry Based Education. In the practical part there is a of the most frequently used simulation software in secondary schools. After that, instructions are created on how to handle the simulation software and the procedure for solving individual tasks. At the end there is feedback from teachers and students.
Inquiry Based Education, Cisco Packet Tracer, GNS3
Rozsah průvodní práce
112 s. (129 566 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce je zaměřena na zpracování podkladů pro podporu výuky počítačových sítí na středních školách v prostředí simulačního softwaru metodou badatelsky orientované výuky. Součástí práce jsou vytvořené úlohy v simulačním softwaru s návodem k řešení, s možností automatického hodnocení i s otestovaným řešením. K úlohám jsou připojeny také pracovní listy. V teoretické části je popsána školská legislativa a metody výuky včetně badatelsky orientované výuky. V praktické části je proveden výzkum nejčastěji používaných simulačních softwarů používaných k výuce na středních školách. Poté je vytvořen návod, jak se simulačním softwarem zacházet a postup řešení jednotlivých úloh. V závěru je zpětná vazba od učitelů i studentů.
Anotace v angličtině
The work is focused on the processing of materials for support the teaching of computer networks at secondary schools in the environment of simulation software using the method of Inquiry Based Education. Part of the work are tasks created in simulation software with instructions for solving them, with the possibility of automatic evaluation and with a tested solution. Worksheets are also attached to the tasks. The theoretical part describes school legislation and teaching methods, including Inquiry Based Education. In the practical part there is a of the most frequently used simulation software in secondary schools. After that, instructions are created on how to handle the simulation software and the procedure for solving individual tasks. At the end there is feedback from teachers and students.
Inquiry Based Education, Cisco Packet Tracer, GNS3
Zásady pro vypracování
Proveďte literární rešerši tématu badatelsky orientované výuky (BOV).
Navrhněte vhodný didaktický projekt se zaměřením na výuku počítačových sítí v prostředí simulačního software na střední škole.
Stanovte didaktické cíle a připravte jednotlivé pracovní úlohy.
Projekt realizujte a vhodnou formou ověřte.
Vyhodnoťte silné a slabé stránky projektu z didaktického pohledu.
Zásady pro vypracování
Proveďte literární rešerši tématu badatelsky orientované výuky (BOV).
Navrhněte vhodný didaktický projekt se zaměřením na výuku počítačových sítí v prostředí simulačního software na střední škole.
Stanovte didaktické cíle a připravte jednotlivé pracovní úlohy.
Projekt realizujte a vhodnou formou ověřte.
Vyhodnoťte silné a slabé stránky projektu z didaktického pohledu.
Seznam doporučené literatury
TLÁSKALOVÁ, Andrea. 123 tipů pro výuku, která baví děti i učitele. Grada, 2021, 1 online zdroj (176 stran). ISBN 978-80-271-4475-4
Dostupné také z: https://www.bookport.cz/AccountSaml/SignIn/?idp=https://shibboleth.utb.cz/idp/shibboleth&returnUrl=/kniha/123-tipu-pro-vyuku-ktera-bavi-deti-i-ucitele-10500/
ŠAFRÁNKOVÁ, Dagmar. Pedagogika: 2., aktualizované a rozšířené vydání. Grada, 2019, 1 online zdroj (368 stran). ISBN 978-80-271-1189-3. Dostupné také z: https://www.bookport.cz/AccountSaml/SignIn/?idp=https://shibboleth.utb.cz/idp/shibboleth&returnUrl=/kniha/pedagogika-6064/
KLEMENT, Milan, Jiří DOSTÁL, Jan KUBRICKÝ a Květoslav BÁRTEK. ICT nástroje a učitelé: adorace, či rezistence? Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017, 321 s. ISBN 9788024450926
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. ISBN 8073150395
KABELOVÁ, Alena a Libor DOSTÁLEK. Velký průvodce protokoly TCP/IP a systémem DNS. 5., aktualiz. vyd. Brno: Computer Press, 2008, 488 s. ISBN 9788025122365
Seznam doporučené literatury
TLÁSKALOVÁ, Andrea. 123 tipů pro výuku, která baví děti i učitele. Grada, 2021, 1 online zdroj (176 stran). ISBN 978-80-271-4475-4
Dostupné také z: https://www.bookport.cz/AccountSaml/SignIn/?idp=https://shibboleth.utb.cz/idp/shibboleth&returnUrl=/kniha/123-tipu-pro-vyuku-ktera-bavi-deti-i-ucitele-10500/
ŠAFRÁNKOVÁ, Dagmar. Pedagogika: 2., aktualizované a rozšířené vydání. Grada, 2019, 1 online zdroj (368 stran). ISBN 978-80-271-1189-3. Dostupné také z: https://www.bookport.cz/AccountSaml/SignIn/?idp=https://shibboleth.utb.cz/idp/shibboleth&returnUrl=/kniha/pedagogika-6064/
KLEMENT, Milan, Jiří DOSTÁL, Jan KUBRICKÝ a Květoslav BÁRTEK. ICT nástroje a učitelé: adorace, či rezistence? Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017, 321 s. ISBN 9788024450926
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. ISBN 8073150395
KABELOVÁ, Alena a Libor DOSTÁLEK. Velký průvodce protokoly TCP/IP a systémem DNS. 5., aktualiz. vyd. Brno: Computer Press, 2008, 488 s. ISBN 9788025122365
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student seznámil komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byly prezentovány posudky vedoucího a oponenta. Následně byla vedena diskuse během které byly položeny následující otázky a komentáře:
Mnohé pasáže textu v DP nedávají smysl a jsou nevhodně formulované. Jako ukázku cituji jen některé z mnoha, např. na str. 16 samostatná věta „výukové metody“, je to zapomenutý text, nebo nadpis kapitoly? Str. 60 „Cíl a obsah tohoto předmětu je popsán v RVP…“ jakého předmětu? Neuvádí se. Jakou významnou souvislost s tématem DP a badatelsky orientovanou výukou mají zákony, které student zmiňuje, např.“ a „Zákon o opatřeních v oblasti školství v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaných invazí vojsk Ruské federace“? Text DP obsahuje množství prázdných míst, která nejsou opodstatněná. Předložená diplomová práce působí jako soubor nekoncepčního a nesystematického textu a je evidentně studentem psaná v časovém presu. Tématem diplomové práce studenta Bc. Jiřího Vošahlíka je metoda badatelsky orientované výuky. Kde ve své praktické části se na badatelsky orientovanou výuku konkrétně jako budoucí učitel informatiky zaměřuje a metodicky ji zpracoval? To, že jsou v uvedených příkladech skryté náznaky této metody, jako exaktní výstup takto zaměřené DP nestačí. (dr. Sedláček)
Jak je definována badatelská výuka? Zdůvodněte na základě definice odpovědi oponenta. (prof. Jašek)
Proč jste nepoužil šablonu pro diplomovou práci. Literatura se neuvádí na straně pod čarou. Nedivím se oponentovi za jeho hodnocení. (doc. Vojtěšek)
Uvědomujete si, že vaše práce je veřejně přístupná? (dr. Sedláček)
Komise doporučuje práci přepracovat, zaměřit se na dodržení citační normy a formálních požadavků. Součástí práce budou pracovní listy jasně prokazující využití badatelské metody ve výuce. Použitá terminologie bude v práci jasně vysvětlena.