Diplomová práce je zaměřena na tvorbu videotutoriálů, představující vybrané webové aplikace, které jsou využitelné ve výuce. Teoretická část práce se zabývá literární rešerší na téma tutoriál, prezentující jednotlivé typy, proces tvorby a zásady při vytváření videotutoriálů. Dále je vytvořen přehled softwarů pro natáčení a editaci tutoriálů. Následně jsou představeny výukové aplikace, u kterých jsou zmíněny přínosy využívání pro žáky. Praktická část práce se zabývá samotným procesem tvorby tutoriálových videí a průřezového videa napříč aplikacemi. Představen je zde plán práce, vytvoření scénáře, využívaná natáčecí technika a postprodukce, které je věnována samostatná kapitola. V závěru práce je krátce shrnuta podstata a obsahová stránka videotutoriálů i průřezového videa.
Anotace v angličtině
This Master's thesis is focused on the creation of the video tutorials describing specific web applications which can be used in education. The theoretical part deals with the literaly survey of the tutorials, also it presents the individual types, the creation process and the creation principles. This is followed by the overview of the softwares used for shooting and editing tutorials. After that, the thesis presents the teaching applications and their benefits for students. The practical part deals with the process of the video tutorial creation and overall promotion video across applications. Further, the description of the plan work, the scene creation, the filming techniques and the post-production which is explored in separate chapter. The conclusion shortly summarizes principles and content of video tutorials and also overall promotion video.
Klíčová slova
Videotutoriál, tvorba tutoriálů, online aplikace pro výuku, software pro tvorbu tutoriálů
Klíčová slova v angličtině
Video tutorial, tutorial creation, online applications for education, software for tutorial creation
Rozsah průvodní práce
107 s. (150 177 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na tvorbu videotutoriálů, představující vybrané webové aplikace, které jsou využitelné ve výuce. Teoretická část práce se zabývá literární rešerší na téma tutoriál, prezentující jednotlivé typy, proces tvorby a zásady při vytváření videotutoriálů. Dále je vytvořen přehled softwarů pro natáčení a editaci tutoriálů. Následně jsou představeny výukové aplikace, u kterých jsou zmíněny přínosy využívání pro žáky. Praktická část práce se zabývá samotným procesem tvorby tutoriálových videí a průřezového videa napříč aplikacemi. Představen je zde plán práce, vytvoření scénáře, využívaná natáčecí technika a postprodukce, které je věnována samostatná kapitola. V závěru práce je krátce shrnuta podstata a obsahová stránka videotutoriálů i průřezového videa.
Anotace v angličtině
This Master's thesis is focused on the creation of the video tutorials describing specific web applications which can be used in education. The theoretical part deals with the literaly survey of the tutorials, also it presents the individual types, the creation process and the creation principles. This is followed by the overview of the softwares used for shooting and editing tutorials. After that, the thesis presents the teaching applications and their benefits for students. The practical part deals with the process of the video tutorial creation and overall promotion video across applications. Further, the description of the plan work, the scene creation, the filming techniques and the post-production which is explored in separate chapter. The conclusion shortly summarizes principles and content of video tutorials and also overall promotion video.
Klíčová slova
Videotutoriál, tvorba tutoriálů, online aplikace pro výuku, software pro tvorbu tutoriálů
Klíčová slova v angličtině
Video tutorial, tutorial creation, online applications for education, software for tutorial creation
Zásady pro vypracování
Vypracujte literární rešerši na téma Tutoriály a zásady jejich tvorby.
Vytvořte přehled software pro tvorbu tutoriálů.
Představte a popište online aplikace vhodné pro výuku.
Vytvořte praktické video tutoriály zaměřené na používání vybraných aplikací.
Sestříhejte krátké průřezové video napříč představovanými aplikacemi.
Zásady pro vypracování
Vypracujte literární rešerši na téma Tutoriály a zásady jejich tvorby.
Vytvořte přehled software pro tvorbu tutoriálů.
Představte a popište online aplikace vhodné pro výuku.
Vytvořte praktické video tutoriály zaměřené na používání vybraných aplikací.
Sestříhejte krátké průřezové video napříč představovanými aplikacemi.
Seznam doporučené literatury
KRŠKA, Martin. Zásady tvorby výukového videa v oblasti středního odborného vzdělávání. Brno, 2013. Bakalářská práce. Masarykova Univerzita v Brně. Vedoucí práce PhDr. Mgr. Jan Válek.
HARRINGTON, Richard. Video s DSLR: od momentek k nádherným snímkům. Brno: Computer Press, 2013. ISBN 978-802-5137-963.
ČERNÝ, Michal, ed. Design digitálního vzdělávacího prostředí. Brno: Flow, 2020. ISBN 978-80-88123-27-9.
KRPCOVÁ, Kateřina. Tvorba výukových materiálů do předmětů zaměřených na informační a digitální vzdělávání [online]. Brno, 2021 [cit. 2022-11-25]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/q52yt/. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Jan VÁLEK.
KUCHAŘÍK, Dušan. Edukační aplikace pro podporu distanční výuky na základních a středních školách. Zlín, 2021. Diplomová práce. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Vedoucí práce Ing. Tomáš Sysala Ph.D.
HOFRICHTER, Jiří. Tvorba a zpracování digitálního videa. Ostrava, 2010. Bakalářská práce. Vysoká škola báňská — Technická univerzita Ostrava. Vedoucí práce Michal Radecký.
Seznam doporučené literatury
KRŠKA, Martin. Zásady tvorby výukového videa v oblasti středního odborného vzdělávání. Brno, 2013. Bakalářská práce. Masarykova Univerzita v Brně. Vedoucí práce PhDr. Mgr. Jan Válek.
HARRINGTON, Richard. Video s DSLR: od momentek k nádherným snímkům. Brno: Computer Press, 2013. ISBN 978-802-5137-963.
ČERNÝ, Michal, ed. Design digitálního vzdělávacího prostředí. Brno: Flow, 2020. ISBN 978-80-88123-27-9.
KRPCOVÁ, Kateřina. Tvorba výukových materiálů do předmětů zaměřených na informační a digitální vzdělávání [online]. Brno, 2021 [cit. 2022-11-25]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/q52yt/. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Jan VÁLEK.
KUCHAŘÍK, Dušan. Edukační aplikace pro podporu distanční výuky na základních a středních školách. Zlín, 2021. Diplomová práce. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Vedoucí práce Ing. Tomáš Sysala Ph.D.
HOFRICHTER, Jiří. Tvorba a zpracování digitálního videa. Ostrava, 2010. Bakalářská práce. Vysoká škola báňská — Technická univerzita Ostrava. Vedoucí práce Michal Radecký.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student seznámil komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byly prezentovány posudky vedoucího a oponenta. Následně byla vedena diskuse během které byly položeny následující otázky a komentáře:
Výsledkem je komplexní práce pokrývající širokou škálu webových aplikací využitelných ve výuce. (dr, Sysala)
1. Jaký je Váš osobní názor na implemetaci umělé inteligence do online aplikací (např. Canva) a jakou roli podle Vás může sehrát v budoucnu při tvorbě videotutoriálů?
2. Jak zásadní je podle Vás při natáčení videotutoriálů světlo? Na co bychom si při jeho použití měli dát pozor? A jak efektivní bývá dodatečná postprodukce např. v online aplikaci?
3. Co po zkušenostech z tvorby videotutoriálů jste nyní z hlediska svého uvedeného postupu schopen vyhodnotit a označit jako za zásadní a co naopak za nadbytečné? Po praktické stránce práci hodnotím velmi pozitivně. Videotutoriály mají příjemnou grafiku, animace textu a přechody neruší, střih je zdařilý. Instrukce ve výkladu jsou také jasné a stručné, kladně hodnotím i přibližování na místa, na která potřebujeme zaměřit pozornost. Z hlediska estetického vnímání bych doporučil větší důraz na osvětlení při záběrech, kdy je lektor vidět. Jinak jsou záběry stabilní a dobře ozvučené. Práce je celkově zdařilá a hodnotím ji jako užitečnou metodiku pro každého, kdo se realizací videotutoriálů chce zabývat. (Ing. Světlík)
Jaká byla zpětná vazba ze strany studentů? (prof. Jašek)
Víte, že Microsoft prosazuje AI v dokumentech a dalším software, jak je důležité z hlediska didaktiky? (Mgr. Sedláček)
Jak vnímáte tlak na algoritmizaci na základních školách, okomentujte. (prof. Jašek)
V jakém smyslu byste použil AI ke generování skriptů. K čemu jste použil AI? (doc. Vojtěšek)