Tato práce se zabývá analýzou odborných studií na téma gamifikace ve vzdělávání a vytváří ucelený obraz o tomto tématu. Cílem práce je poskytnutí vědeckého a metodologického zdů-vodnění metodiky využití gamifikačních prvků ve vzdělávacím procesu. Teoretická část ana-lyzuje důležité a relevantní téma "Gamifikace vzdělávání". Jsou zde popsány definice gamifi-kace, historie, prvky gamifikace, výhody a nevýhody. Součástí práce je návod na sestavení vyučovací lekce s prvky gamifikace. Práce představuje, jaké aplikace a webové stránky lze použít pro tvoření lekcí s prvky gamifikace. V praktické části byla vytvořena hodina s gami-fikačními prvky pro střední školy. Jsou zde porovnány tradiční vyučovací hodina s hodinou s gamifikačními prvky. V neposlední řadě byla vytvořena webová stránka, na které mohou učitelé sdílet a stahovat šablony her.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the analysis of professional studies on the topic of gamification in edu-cation and creates a comprehensive picture of this topic. The purpose of the thesis is to pro-vide scientific and methodological justification of the methodology of using gamification elements in the educational process. The theoretical part analyzes the important and relevant topic "Gamification of education". Definitions of gamification, history, elements of gamifica-tion, advantages and disadvantages are described here. Part of the work is a guide to creating a lesson with gamification elements. The thesis presents what applications and websites can be used to create lessons with gamification elements. In the practical part, a class with gami-fication elements was created for secondary schools. Here, a traditional lesson is compared to a lesson with gamification elements. Last but not least, a website was created where teachers can share and download game templates.
Klíčová slova
gamifikace, gamifikace vzdělávání, vliv gamifikace
Klíčová slova v angličtině
gamification, learning, impact of gamification
Rozsah průvodní práce
79 s. (86091 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá analýzou odborných studií na téma gamifikace ve vzdělávání a vytváří ucelený obraz o tomto tématu. Cílem práce je poskytnutí vědeckého a metodologického zdů-vodnění metodiky využití gamifikačních prvků ve vzdělávacím procesu. Teoretická část ana-lyzuje důležité a relevantní téma "Gamifikace vzdělávání". Jsou zde popsány definice gamifi-kace, historie, prvky gamifikace, výhody a nevýhody. Součástí práce je návod na sestavení vyučovací lekce s prvky gamifikace. Práce představuje, jaké aplikace a webové stránky lze použít pro tvoření lekcí s prvky gamifikace. V praktické části byla vytvořena hodina s gami-fikačními prvky pro střední školy. Jsou zde porovnány tradiční vyučovací hodina s hodinou s gamifikačními prvky. V neposlední řadě byla vytvořena webová stránka, na které mohou učitelé sdílet a stahovat šablony her.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the analysis of professional studies on the topic of gamification in edu-cation and creates a comprehensive picture of this topic. The purpose of the thesis is to pro-vide scientific and methodological justification of the methodology of using gamification elements in the educational process. The theoretical part analyzes the important and relevant topic "Gamification of education". Definitions of gamification, history, elements of gamifica-tion, advantages and disadvantages are described here. Part of the work is a guide to creating a lesson with gamification elements. The thesis presents what applications and websites can be used to create lessons with gamification elements. In the practical part, a class with gami-fication elements was created for secondary schools. Here, a traditional lesson is compared to a lesson with gamification elements. Last but not least, a website was created where teachers can share and download game templates.
Klíčová slova
gamifikace, gamifikace vzdělávání, vliv gamifikace
Klíčová slova v angličtině
gamification, learning, impact of gamification
Zásady pro vypracování
Vypracujte literární rešerši na téma Gamifikace ve vzdělávání.
Vytvořte výukovou jednotku využívající tuto techniku.
Srovnejte efektivitu výuky u skupin studentů vyučovaných s využitím gamifikace a bez ní.
Vytvořte webové stránky obsahující webové šablony pro učitele tak, aby i počítačoví neodborníci z řad učitelů byli schopni vytvořit hodiny s využitím prvků této metody.
Zhodnoťte přínosy Vaší práce v této oblasti.
Zásady pro vypracování
Vypracujte literární rešerši na téma Gamifikace ve vzdělávání.
Vytvořte výukovou jednotku využívající tuto techniku.
Srovnejte efektivitu výuky u skupin studentů vyučovaných s využitím gamifikace a bez ní.
Vytvořte webové stránky obsahující webové šablony pro učitele tak, aby i počítačoví neodborníci z řad učitelů byli schopni vytvořit hodiny s využitím prvků této metody.
Zhodnoťte přínosy Vaší práce v této oblasti.
Seznam doporučené literatury
FARBER, Matthew. Gamify your classroom: a field guide to game-based learning. Revised edition. New York: Peter Lang, [2017]. New literacies and digital epistemologies. ISBN 978-1-4331-3502-6.
KAPP, Karl M. The gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education. San Francisco: Pfeiffer, [2012]. ISBN 978-1-118-09634-5.
DAVE BURGESS. Teach Like a PIRATE: Increase Student Engagement, Boost Your Creativity, and Transform Your Life as an Educator. San Diego [2012]. ISBN: 978-0-9882176-0-7
F.A. BELKIN. Gamefikacia v obrazovanii [Elektronny resurs]// Sovremennaya psihologia. Moskva [2016]. ISSN: 2304-4977
PASTERNÁKOVÁ, Lenka. Methods of education. Ostrava: Key Publishing, 2021. Monografie (Key Publishing). ISBN 978-80-7418-378-2.
Seznam doporučené literatury
FARBER, Matthew. Gamify your classroom: a field guide to game-based learning. Revised edition. New York: Peter Lang, [2017]. New literacies and digital epistemologies. ISBN 978-1-4331-3502-6.
KAPP, Karl M. The gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education. San Francisco: Pfeiffer, [2012]. ISBN 978-1-118-09634-5.
DAVE BURGESS. Teach Like a PIRATE: Increase Student Engagement, Boost Your Creativity, and Transform Your Life as an Educator. San Diego [2012]. ISBN: 978-0-9882176-0-7
F.A. BELKIN. Gamefikacia v obrazovanii [Elektronny resurs]// Sovremennaya psihologia. Moskva [2016]. ISSN: 2304-4977
PASTERNÁKOVÁ, Lenka. Methods of education. Ostrava: Key Publishing, 2021. Monografie (Key Publishing). ISBN 978-80-7418-378-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka seznámila komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byly prezentovány posudky vedoucího a oponenta. Následně byla vedena diskuse během které byly položeny následující otázky a komentáře:
1. Myslíte si, že uvedené hry jsou vhodné pro výuku na střední škole?
2. Jaké jiné nástroje kromě Microsoft Powerpoint by bylo možné pro gamifikaci ve vzdělávání
využít?
3. Jaké gamifikační prvky naplňují Vámi navrhnuté výukové hodiny?
V části, kde studentka porovnává reálné nasazení ve dvou testovacích skupinách je uvedený graf
velmi zavádějící. V absolutních číslech sice vychází lepe skupina, u které byla výuka realizována
výukou pomocí gamifikačních metod, na druhou stranu v kontextu počtu studentů v jednotlivých
skupinách při přepočtu na procenta vychází lépe skupina s výukou bez využití gamifikace v 5 z 9
otázek. Stejně tak i ve zpětné vazbě pomocí „smajlíků“ (Skupina bez Gamifikace 16 z 20 -> 80 %
Skupina bez gamifikace 14 z 16 ->88%). Webová stránka, která je součástí práce by zasloužila více péče. Stejně tak i rozsah nabízených „šablon“ působí nedostatečně. (Ing. Vráblík)
Jakým způsobem jste reálně verifikovala vaše výsledky? Je metoda gamifikace v současné podobě výuky aplikovatelná? Pokud ano, v jakém poměru vůči standardní výuce? V jakém počtu dětí je gamifikace ještě zvládnutelná? (prof. Jašek)
Již působíte jako učitelka? Máte v plánu pokračovat ve výuce i nadále? (doc. Vojtěšek)