Tento výzkum se zaměřuje na využití badatelských aktivit pohledem učitele mateřské školy. Teoretická část představuje přírodovědné vzdělávání v mateřské škole. Dále popisuje koncepci badatelsky orientovaného vzdělávání. Obsahem empirické části je výzkumné šetření. V této práci byl zvolen kvalitativní design. Výzkum byl realizován s využitím rozhovorů s učiteli mateřských škol. Následně byla získaná data analyzována a interpretována. V závěru práce je uvedeno také doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
This research focuses on the teacher´s views on using science activities in kindergarten. Further describes the concept of inquiry-based education. The theoretical part presents science education at kindergarten. The content of the empirical part is a research investigation. A qualitative design was chosen in this work. This research has been conducted by using interviews with teachers of kindergarten. Subsequently, the obtained data were analyzed and interpreted. At the end of the thesis, there are also recommendations for the practice of kindergartens.
Klíčová slova
přírodovědné vzdělávání, badatelsky orientované vzdělávání, bádání, badatelské aktivity
Tento výzkum se zaměřuje na využití badatelských aktivit pohledem učitele mateřské školy. Teoretická část představuje přírodovědné vzdělávání v mateřské škole. Dále popisuje koncepci badatelsky orientovaného vzdělávání. Obsahem empirické části je výzkumné šetření. V této práci byl zvolen kvalitativní design. Výzkum byl realizován s využitím rozhovorů s učiteli mateřských škol. Následně byla získaná data analyzována a interpretována. V závěru práce je uvedeno také doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
This research focuses on the teacher´s views on using science activities in kindergarten. Further describes the concept of inquiry-based education. The theoretical part presents science education at kindergarten. The content of the empirical part is a research investigation. A qualitative design was chosen in this work. This research has been conducted by using interviews with teachers of kindergarten. Subsequently, the obtained data were analyzed and interpreted. At the end of the thesis, there are also recommendations for the practice of kindergartens.
Klíčová slova
přírodovědné vzdělávání, badatelsky orientované vzdělávání, bádání, badatelské aktivity
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zabývající se didaktickými postupy učitelů v přírodovědném vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek o pohledu učitelů na využití badatelských aktivit v prostředí mateřské školy.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zabývající se didaktickými postupy učitelů v přírodovědném vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek o pohledu učitelů na využití badatelských aktivit v prostředí mateřské školy.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Majerčíková, J., Wiegerová, A., Gavora, P., & Navrátilová, H. (2020). Vzdělávání založené na bádání dětí v podmínkách mateřských škol: Badatelsky orientované vzdělávání pro děti generace Alfa. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Papáček, M. (2013). Badatelsky orientované přírodovědné vyučování cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa?. Scientia in Educatione, 1(1), 33\textendash49. Dostupné z: https://doi.org/10.14712/18047106.4
Radvanová, S., Čížková, V., & Martínková, P. (2019). Hodnocení badatelského přístupu v biologii z pohledu učitelů a žáků gymnázií. Scientia in Educatione, 10(1), 51\textendash67. Dostupné z: https://doi.org/10.14712/18047106.1256
Radvanová, S., Čížková, V., & Martinková, P. (2018). Mění se pohled učitelů na badatelsky orientovanou výuku?. Scientia in Educatione, 9(1). Dostupné z: https://doi.org/10.14712/18047106.1054
Tatar, N. (2012). Inquiry-based science laboratories: An analysis of preservice teachers´ beliefs about learning science through inquiry and their performances. Journal Of Baltic Science Education, 11(3), 248\textendash266. Retrieved from: http://www.scientiasocialis.lt/jbse/files/pdf/vol11/248-266.Tatar_Vol.11.3.pdf
Seznam doporučené literatury
Majerčíková, J., Wiegerová, A., Gavora, P., & Navrátilová, H. (2020). Vzdělávání založené na bádání dětí v podmínkách mateřských škol: Badatelsky orientované vzdělávání pro děti generace Alfa. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Papáček, M. (2013). Badatelsky orientované přírodovědné vyučování cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa?. Scientia in Educatione, 1(1), 33\textendash49. Dostupné z: https://doi.org/10.14712/18047106.4
Radvanová, S., Čížková, V., & Martínková, P. (2019). Hodnocení badatelského přístupu v biologii z pohledu učitelů a žáků gymnázií. Scientia in Educatione, 10(1), 51\textendash67. Dostupné z: https://doi.org/10.14712/18047106.1256
Radvanová, S., Čížková, V., & Martinková, P. (2018). Mění se pohled učitelů na badatelsky orientovanou výuku?. Scientia in Educatione, 9(1). Dostupné z: https://doi.org/10.14712/18047106.1054
Tatar, N. (2012). Inquiry-based science laboratories: An analysis of preservice teachers´ beliefs about learning science through inquiry and their performances. Journal Of Baltic Science Education, 11(3), 248\textendash266. Retrieved from: http://www.scientiasocialis.lt/jbse/files/pdf/vol11/248-266.Tatar_Vol.11.3.pdf
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svoji bakalářskou práci týkající se využití badatelsky orientovaných aktivit v prostředí mateřské školy. Vedoucí sdělila, že práce je relativně na dobré jazykové úrovni. Problém viděla ve využití odborné literatury a nedodržení formálních náležitostí. Rozsah práce zhodnotila jako nepříliš vyhovující. Empirickou část zhodnotila jako hrubě nedotaženou. Oponentka okometovala teoretickou část jako dobře zpracovanou. Praktická část odpovídala požadavkům a byla členěná přehledně. V závěrech výzkumu práce postrádala lepší strukturování odpovědi na cíle. Studentka odpověděla na otázky: Představte odpovědi na Vaše výzkumné otázky včetně interpretace významných zjištění. Druhá otázka se týkala specifikace výzkumného zjistění směrem ke stanoveným výzkumným otázkám. Studentka odpověděla na otázky okrajově.